لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۸

سپاه پاسداران: روح‌الله زم به داخل کشور هدایت و دستگیر شد


روح‌الله زم، مدیر سایت آمدنیوز
روح‌الله زم، مدیر سایت آمدنیوز

سپاه پاسداران اعلام کرد که روح‌الله زم، مدیر سایت آمدنیوز را طی «یک عملیات پیچیده و با حربه فریب اطلاعاتی» بازداشت کرده است.

این نهاد بدون اشاره به زمان و مکان این بازداشت تنها گفته است که آقای زم «را به داخل کشور هدایت و بازداشت» کرده‌اند.

روح‌الله زم مؤسس سایت آمدنیوز است و پس از اعتراض‌های دی ماه سال ۹۶ مقامات جمهوری اسلامی سخنانی را علیه او بیان کرده بودند.

از جمله محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات ایران در پیامی توئیتری خطاب به پاول دوروف، مدیر عامل شبکه تلگرام، کانال آمدنیوز را «به نفرت‌پراکنی، استفاده از کوکتل مولوتف، شورش مسلحانه و بلوای اجتماعی» متهم ساخته و خواستار متوقف شدن فعالیت آن شده بود.

پس از آن کانال آمدنیوز با بیش از یک میلیون و چهارصد هزار عضو، از سوی گردانندگان این شبکه پیام‌رسان مسدود شد.

مدیر عامل شبکه پیام‌رسان تلگرام در توئیتر خود نوشت که فعالیت «کانال آمدنیوز با عدم توجه به مقررات مربوط به عدم تشویق به خشونت» به حال تعلیق درآمده است.

گردانندگان «آمدنیوز» اما با راه‌اندازی کانال‌های مشابه توانستند در مدتی کوتاه پس از مسدود شدن، بخشی از مخاطبان خود را دوباره جذب کنند.

نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی همچنین در سال‌های گذشته تعدادی از افراد را به اتهام همکاری با این سایت بازداشت کرده‌اند. برادر و دو خواهر روح الله زم نیز پیش از این به این اتهام بازداشت شده و مدتی زندانی بودند.

اسفند ماه سال گذشته نیز تلویزیون ایران مستندی را علیه روح الله زم و سایت آمدنیوز پخش کرده بود.

محمدعلی زم، پدر روح‌الله زم، رئیس سابق حوزه هنری وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی بود. وی در دولت حسن روحانی نیز معاون فرهنگی سازمان مناطق آزاد بود.

اصول‌گرایان تندرو در ایران دولت حسن روحانی را به دادن اطلاعات به سایت آمد نیوز متهم کرده بودند.

از جمله حسن عباسی دی‌ماه سال ۹۶ در جریان یک سخنرانی در قرچک ورامین گفته بود که کانال تلگرامی «آمدنیوز» از وزیر اطلاعات ایران «تقدیرات ویژه» می‌کند و «آیا ما می‌توانیم شک کنیم که وزیر اطلاعات پشت سر چی‌چی نیوز [آمدنیوز] است؟»

پس از انتشار این سخنرانی، معاونت حقوقی وزارت اطلاعات از وی شکایت کرد. بررسی این شکایت منجر به صدور رای حبس برای آقای عباسی شده است. وزارت اطلاعات ایران میزان محکومیت حسن عباسی را ذکر نکرده است.

XS
SM
MD
LG