لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۷

شیرین نجفی، ادمین آمدنیوز، دعوت از روح‌الله زم برای رفتن به عراق را تکذیب کرد


شیرین نجفی در مصاحبه با ایران اینترنشنال
شیرین نجفی در مصاحبه با ایران اینترنشنال

شیرین نجفی، ادمین وب‌سایت آمدنیوز و همکار روح‌الله زم، روز چهارشنبه، ۲۴ مهرماه، در واکنش به انتشار اخباری از شراکت خود در دستگیری آقای زم در عراق، تکذیب کرد که از او برای رفتن به عراق دعوت کرده است.

خانم نجفی که روز چهارشنبه با تلویزیون ایران اینترنشنال صحبت می‌کرد به اخباری که درباره او در این چند روز منتشر شده است واکنش نشان می‌داد.

شیرین نجفی که خود را جزء معدود دبیرهای آمدنیوز معرفی می‌کند در این مصاحبه می‌گوید که در کشاندن روح‌الله زم به عراق هیچ نقشی نداشته و خود نیز به عراق دعوت شده، اما به این سفر نرفته است.

به گفته خانم نجفی، او از طریق دوستان خود و تلویزیون ایران از خبر بازداشت آقای زم مطلع شده است.

سپاه پاسداران روز دوشنبه هفته جاری اعلام کرد که روح‌الله زم، مدیر سایت آمدنیوز، را طی «یک عملیات پیچیده و با حربه فریب اطلاعاتی» بازداشت کرده است.

این نهاد بدون اشاره به زمان و مکان این بازداشت تنها گفت که آقای زم «را به داخل کشور هدایت و بازداشت» کرده‌اند.

تقریبا همزمان با انتشار این خبر نام خانم شیرین نجفی نیز در این رابطه در بعضی رسانه‌های غیررسمی منتشر شده و از او به عنوان فردی یاد شد که توانسته است روح‌الله زم را به سفر به عراق ترغیب کند.

مصاحبه خانم نجفی واکنشی است به این اخبار و گزارش‌ها.

خانم نجفی می‌گوید که او از آقای زم برای رفتن به عراق دعوت نکرده و آقای زم «قرار بود مهمان دفتر [آیت‌الله] سیستانی» باشد و «با نماینده سیستانی» دیدار کند.

ساعتی پیش از این مصاحبه، مهسا رازانی، همسر روح‌الله زم، در مصاحبه با بی‌بی‌سی فارسی گفته بود که «همزمان با سفر همسرش به عراق، شیرین نجفی از همکاران سایت آمدنیوز نیز در عراق بوده است».

خانم رازانی در ادامه به بی‌بی‌سی می‌گوید که «یکی از همکاران آمدنیوز نیز در عراق بوده است».

همسر روح‌الله زم اما در مصاحبه خود تاکید می‌کند که به خانم نجفی اعتماد دارد. شیرین نجفی نیز از نزدیک بودن به خانواده روح‌الله زم می‌گوید.

از مصاحبه شیرین نجفی چنین برنمی‌آید که او هم به عراق سفر کرده و تنها می‌گوید که «من هم دعوت شده بودم به عراق».

مهسا رازانی، همسر روح‌الله زم، روز سه‌شنبه در مصاحبه با وب‌سایت ایران‌وایر ضمن اشاره به این که همسرش روز جمعه، ۱۹مهر، با پرواز «رویال جوردنین» از پاریس «عازم بغداد» شده، گفن که روح‌الله زم در بغداد ربوده شده است.

در همین حال در پی انتشار گزارشی در روزنامه فرانسوی فیگارو، دفتر آیت‌الله علی سیستانی، مرجع تقلید شیعه ساکن نجف، هر نوع ارتباط بین روح‌الله زم و این دفتر را تکذیب کرد.

رسانه‌های ایران روز چهارشنبه، ۲۴ مهرماه، به نقل از یک مقام آگاه در دفتر این مرجع تقلید ساکن نجف در عراق اعلام کردند که روح‌الله زم «هیچ گاه ارتباطى مستقیم و یا غیرمستقیم با این دفتر نداشته» و «کسى درخواست ملاقات براى او» نفرستاده است.

پیشتر روزنامه فیگارو، چاپ پاریس، در روز سه‌شنبه با ارائه جزئیاتی از چگونگی دستگیری روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی «آمدنیوز»، به نقل از منابع خود نوشته بود که زم در سفر به عراق دستگیر شده و سرویس‌های اطلاعاتی فرانسه با جلوگیری نکردن از این سفر، کار دستگیری او را تسهیل کرده‌اند.

به گفته شیرین نجفی، مقام‌های مسئول در دولت فرانسه از سفر روح‌الله زم به عراق اطلاع داشتند و تنها از او درباره محل اقامت و تاریخ سفرش اطلاعات گرفته‌اند.

وزارت خارجه فرانسه روز چهارشنبه، ۲۴ مهرماه، در بیانیه‌ای بازداشت روح‌الله زم را محکوم کرده و تأیید کرد که آقای زم پناهنده فرانسه است و از حق ورود و خروج آزادانه به این کشور برخوردار است.

XS
SM
MD
LG