لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۴

دریچه آبان ماه ۹۸

تازه‌ترین رویدادهای حقوق بشری ایران در آبان ماه ۹۸ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۲:۱۰ ۲۱.۸.۱۳۹۸

تفهیم اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ماندانا صادقی، روزنامه‌نگار

ماندانا صادقی، روزنامه‌نگار ساکن آبادان، روز دوشنبه ۲۰ آبان‌ماه در پی احضار به شعبه ۲ بازپرسی دادسرای انقلاب آبادان، به «تبلیغ علیه نظام» متهم و با کفالت ۴۰ میلیون تومانی آزاد شد.

این روزنامه‌نگار به انصاف‌نیوز گفته که پیشتر نیز بارها احضار و بازجویی شده است.

۱۲:۰۶ ۲۱.۸.۱۳۹۸

صدور حکم ۲۳ سال زندان برای سه شهروند بهایی در سمنان

اردشیر فنائیان، یلدا فیروزیان و بهنام اسکندریان سه شهروند بهایی ساکن سمنان٬ جمعا به ۲۳ سال زندان محکوم شدند.

بر اساس حکم دادگاه انقلاب سمنان اردشیر فناییان به ۱۱ سال زندان و یلدا فیروزیان و بهنام اسکندریان هر یک به شش سال زندان محکوم شده‌اند.

اتهام‌های این شهروندان بهایی «عضویت در گروه‌های غیرقانونی اقدام کننده علیه امنیت کشور» و «اقدام علیه امنیت ملی از طریق فعالیت تبلیغاتی و تشکیلاتی» عنوان شده‌ است.

هر یک از این افراد همچنین به یک تا دو سال تبعید نیز محکوم شده‌اند.

۱۸:۵۷ ۱۸.۸.۱۳۹۸

مجله هفتگی دریچه

در پی انتشار خبرهایی مبنی بر اعتصاب غذای نورعلی تابنده، قطب دراویش گنابادی، شماری از دراویش محبوس در زندان تهران بزرگ و بند زنان زندان اوین از روز ۱۲ آبان‌ماه دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

برخی منابع تعداد دراویشی را که اعتصاب غذا کرده‌اند، ۷۲ تن اعلام می‌کنند.
دراویش گنابادی زندانی علت اعتصاب غذای خود را «اعمال فشار و محدودیت‌های امنیتی بر قطب دراویش، بستن حسینیه‌ها و فشار بر این اقلیت دینی» عنوان کرده‌اند.

در پی درگیری‌های بهمن‌ماه ۹۶ شماری از دراویش گنابادی با پلیس و نیروهای امنیتی در خیابان پاسداران تهران، ده‌ها درویش گنابادی بازداشت شدند و برای آنان احکام زندان، شلاق و تبعید صادر شد.

و در ادامه برنامه دریچه این هفته:

  • انتقادها از عملکرد مقام‌های جمهوری اسلامی کشور در شورای حقوق بشر سازمان ملل
  • برگزاری جلسه دادگاه رضوانه محمدی، فعال مدنی
  • و خبرهایی از برخی دیگر از زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران
دریچه؛ دراویش گنابادی زندانی از دلایل اعتصاب غذای خود می‌گویند
please wait

No media source currently available

0:00 0:10:01 0:00
لینک مستقیم

۲۰:۳۰ ۱۷.۸.۱۳۹۸

بررسی ادواری وضعیت حقوق بشر در ایران و انتقاد و توصیه‌های نمایندگان کشورهای مختلف جهان

شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو روز جمعه، با حضور نمایندگانی از ده‌ها نهاد مدافع حقوق بشر به بررسی دوره‌ای وضعیت حقوق بشر در ایران پرداخت.

از تعداد اعدام‌ها و اعدام مجرمان نوجوان گرفته تا بازداشت روزنامه‌نگاران، وکلا، معلمان، کارگران، مدافعان حقوق‌بشر، فعالان حقوق زنان، وضعیت آزادی بیان و وضعیت اقلیت‌های قومی و مذهبی و جنسی در ایران.

شماری از مدافعان حقوق بشر معتقدند که در بسیاری از زمینه‌ها وضعیت ایران نسبت به دوره چهارساله قبلی بدتر شده است. این فعالان از جمله به صدور احکام زندان طولانی‌مدت برای فعالان مدنی و ادامه اعدام‌ها به ویژه اعدام مجرمان نوجوان اشاره می‌کنند.

محمدجواد لاریجانی، دبیرستاد حقوق‌ بشر ایران که در نشست ژنو حضور داشت، این انتقادها را رد کرد و گفت موارد مطرح‌شده با واقعیت موجود ایران «مطابقت ندارد».

۲۰:۱۷ ۱۵.۸.۱۳۹۸

اعتصاب غذای ده‌ها درویش گنابادی در زندان در اعتراض به «فشارهای امنیتی بر قطب دراویش»

در پی انتشار خبرهایی مبنی بر اعتصاب غذای نورعلی تابنده، قطب دراویش گنابادی، شماری از دراویش گنابادی محبوس در زندان تهران بزرگ و بند زنان زندان اوین از روز ۱۲ آبان‌ماه دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

برخی منابع تعداد این دراویشی را که اعتصاب غذا کرده‌اند، ۷۲ تن اعلام می‌کنند.

دراویش گنابادی زندانی علت اعتصاب غذای خود را «اعمال فشارها و محدودیت‌های امنیتی» بر قطب دراویش، «بستن حسینیه‌ها» و «فشار بر این اقلیت مذهبی» عنوان کرده‌اند.

۱۹:۵۵ ۱۱.۸.۱۳۹۸

آزادی عسل محمدی، فعال مدنی با وثیقه

عسل محمدی، فعال مدنی که در ارتباط با اعتراض‌های کارگران نیشکر هفت‌تپه بازداشت شده بود، روز شنبه ۱۱ آبان ماه به طور موقت با وثیقه آزاد شد.

عسل محمدی چندی پیش به همراه دیگر متهمان این پرونده در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به اتهام «عضویت در نشریه اینترنتی گام»، «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» و «اخلال در نظم عمومی» به ۱۸ سال زندان محکوم شد.

۱۹:۵۱ ۱۱.۸.۱۳۹۸

پایان جلسات دادگاه هشت فعال زندانی محیط زیست

کاظم حسینی، وکیل مدافع فعالان محیط زیست زندانی خبر داد که دادگاه آنان پایان یافته و دادگاه در آخرین دفاع، اتهام همکاری با «دول متخاصم» را به آنان تفهیم کرده است.

به گفته آقای حسینی، دادگاه در اخذ آخرین دفاع، به تمام متهمان ماده ۵۰۸ قانون مجازات اسلامی را تفهیم کرده است که این ماده مقرر می‌دارد: «هر کس یا گروهی با دول خارجی متخاصم به‌ نحوی علیه جمهوری اسلامی ایران همکاری نماید، در صورتی که محارب شناخته نشود ‌به یک تا ۱۰ سال حبس محکوم می‌شود.»

میرحسین خالقی، هومن جوکار، طاهر قدیریان، سام رجبی، نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، مراد طاهباز و عبدالرضا کوهپایه از بهمن سال ۹۶ در بازداشت به سر می‌برند.

۱۷:۳۰ ۱۱.۸.۱۳۹۸

مجله هفتگی دریچه

برای سه شهروند بهایی ساکن سمنان جمعا حکم ۲۰ سال زندان صادر شد،‌ اردشیر فناییان به ۱۰ سال زندان و یلدا فیروزیان و بهنام اسکندریان هر یک به پنج سال زندان محکوم شدند به اتهام «عضویت در تشکیلات بهایی» و اقدام علیه امنیت ملی».

همزمان محل کسب پنج بهایی در چابهار هم پلمپ شد. بازداشت بهاییان، محرومیت از تحصیل و محدودیت‌های شغلی برای آنان طی سال‌های اخیر همواره مورد انتقاد سازمان ملل و مدافعان حقوق بشر بوده‌ است.

و در ادامه برنامه دریچه این هفته:

  • احضار برخی فعالان و شهروندان به پلیس امنیت تهران در رابطه با «روز کوروش»
  • بازداشت و صدور احکام زندان برای فعالان سیاسی و مدنی در استان کردستان
  • وضعیت «نامناسب» جسمی زینب جلالیان و رحیم غلامی، دو زندانی سیاسی
  • و خبرهایی از برخی دیگر از زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران
دریچه؛ ادامه بازداشت، صدور احکام زندان و پلمپ محل کسب بهاییان در ایران
please wait

No media source currently available

0:00 0:10:01 0:00
لینک مستقیم


۱۹:۰۹ ۸.۸.۱۳۹۸

آزادی اسماعیل بخشی، فعال کارگری با وثیقه

اسماعیل بخشی، فعال کارگری و نماینده کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه، روز چهارشنبه هشتم آبان‌ماه به طور موقت و با وثیقه‌ای ۷۵۰میلیون تومانی از زندان آزاد شد.

او که از دی‌ماه ۹۷ زندانی بود در دادگاه بدوی به ۱۴ سال زندان محکوم شده است.

۱۹:۱۱ ۷.۸.۱۳۹۸

بازداشت دو شهروند بهایی در تهران و دماوند

خبرها از ایران حاکی است جمال ثابت و مریم لقایی دو بهایی ساکن تهران و دماوند، طی روزهای گذشته توسط ماموران امنیتی بازداشت شده‌اند.

از علت بازداشت و وضعیت آنان خبری در دست نیست.

بیشتر

XS
SM
MD
LG