لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۳

گرتا تونبرگ شخصیت سال مجله «تایم» شد


یکی از نشانه‌‌های تاثیرگذاری گرتا تونبرگ بر رهبران جهان این بود که بسیاری از آنها در حضور او متعهد شدند اقدامات بیشتری انجام دهند.
یکی از نشانه‌‌های تاثیرگذاری گرتا تونبرگ بر رهبران جهان این بود که بسیاری از آنها در حضور او متعهد شدند اقدامات بیشتری انجام دهند.

مجله «تایم» گرتا تونبرگ، فعال نوجوان محیط زیست، را به عنوان «شخصیت سال» برگزید. او جوان‌ترین فردی است که این مقام افتخاری را دریافت می‌کند.

مجله تایم روز چهارشنبه ۲۰ آذر در بیانیه‌ای اعلام کرد: «سیاست‌های مربوط به اقدامات زیست‌محیطی همچون خود این پدیده بسیار پیچیده و قطب‌بندی شده است و گرتا تونبرگ نیز یک راه‌حل جادویی ندارد. ولی او توانسته است نگرانی‌ها و اضطراب‌های موجود در مورد این پدیده را به جنبش جهانی برای تغییرات سریع بدل کند».

این بیانیه می‌افزاید که گرتا تونبرگ با ندای خود یک معیار اخلاقی و شفاف برای کسانی که آماده اقدام در این باره هستند فراهم آورده و کسانی را که مخالف اقدام هستند، شرمسار کرده است.

گرتا تونبرگ که در ماه ژانویه ۱۷ ساله خواهد شد در سال‌های اخیر به مناطق مختلف جهان سفر کرده و به رهبران جهان در مورد ناتوانی آنها در برخورد با معضلات محیط‌زیست پیامی قاطع داده است.

گرتا تونبرگ درست یک روز قبل از دریافت این جایزه، در کنفرانس زیست محیطی سازمان ملل متحد که در مادرید برگزار می‌شود رهبران سیاسی و اقتصادی جهان را به خاطر فریفتن مردم و «انجام ندادن اقدامات واقعی در مورد بحران زیست محیطی» سرزنش کرد.

گرتا تونبرگ در بخشی از سخنانش گفت: «خطر واقعی این است که سیاستمداران و مدیران شرکت‌ها طوری وانمود می‌کنند که گویا اقدامات واقعی انجام می‌شود. ولی در حقیقت به غیر از ارائه آمارهای زیرکانه و روابط عمومی هیچ اقدام دیگری انجام نشده است».

او افزود: «وظیفه اصلی کنفرانس زیست محیطی یافتن راه حل‌های جامع است ولی به نظر می‌رسد که در عالم واقع به مجمعی برای دولت‌های جهان بدل شده تا در مورد فرار از مقررات مذاکره کنند و تعهدات خود را کاهش دهند».

یکی از نشانه‌‌های تاثیرگذاری گرتا تونبرگ بر رهبران جهان این بود که بسیاری از آنها در حضور او متعهد شدند اقدامات بیشتری انجام دهند. ولی گروه دیگری از رهبران جهان در برابر انتقادهای گرتا تونبرگ به او حمله کرده‌اند.

ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهوری دست راستی برزیل، روز ۱۹ آذر پس از انتقاد گرتا تونبرگ از افزایش خشونت علیه بومیان ساکن آمازون او را یک «بچه ننر» خواند. سه روز قبل ازا ین ماجرا دو نفر از بومیان ساکن آمازون به ضرب گلوله کشته شده بودند.

گرتا تونبرگ که هیچگاه عقب‌نشینی نمی‌کند در واکنش به سخنان رئیس‌جمهوری برزیل، صفحه توئیترش را به کلمه «پیرال‌ها» تغییر داد که در زبان پرتغالی به معنای «بچه ننر» است.

لحن سخنرانی او در مجمع اقتصادی جهان که چندی پیش در داووس برگزار شد بسیار تندتر بود.

او در بخشی از این سخنرانی خطاب به رهبران سیاسی و مدیران اقتصادی گفت: «می‌خواهم شما مضطرب شوید. می‌خواهم هراسی را که من هر روز تجربه می‌کنم احساس کنید. و بعد می‌خواهم که اقدام کنید».

XS
SM
MD
LG