لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۰

پومپئو انتخابات مجلس یازدهم را «تقلبی» خواند


مایک پومپئو از احتمال سرپوش گذاشتن بر اطلاعات مربوط به کرونا در ایران ابراز نگرانی کرد
مایک پومپئو از احتمال سرپوش گذاشتن بر اطلاعات مربوط به کرونا در ایران ابراز نگرانی کرد

وزیر خارجه آمریکا انتخابات مجلس در ایران را «تقلبی» خواند و گفت که واشینگتن به حمایت از مردم ایران ادامه می‌دهد.

مایک پومپئو روز سه‌شنبه ۶ اسفند، در یک نشست خبری با «تقلبی» خواندن انتخابات مجلس ایران گفت، واشینگتن به حمایت از مردم ایران و کسانی که به شدت خواستار شنیده شدنِ صدایشان در یک انتخابات آزاد و عادلانه هستند، ادامه می‌دهد.

انتخابات مجلس یازدهم کمترین میزان مشارکت پس از انقلاب ۵۷ را شاهد بوده است.

وزیر کشور ایران میزان مشارکت سراسری در انتخابات مجلس یازدهم را ۴۲.۵ درصد و در تهران ۲۵ درصد اعلام کرده و گفته است مسائلی چون کرونا، حوادث آبان و سرنگونی هواپیمای اوکراینی باعث کاهش مشارکت در این انتخابات شد.

برخی از گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی و فعالان سیاسی اعلام کرده‌اند که مشارکت پائین‌تر از میزان اعلام شده توسط مقامات رسمی بوده است.

وزیر خارجه آمریکا همچنین از احتمال سرپوش گذاشتن بر اطلاعات مربوط به شیوع کرونا در ایران توسط حکومت جمهوری اسلامی به شدت ابراز نگرانی کرد.

آقای پمپئو تاکید کرد:‌ «همه کشورها از جمله ایران باید در زمینه ویروس کورونا حقیقت را بگویند و با سازمان‌های بین‌المللی در این زمینه همکاری کنند.»

مقام‌های وزارت بهداشت در ابتدا انتشار اخبار شیوع کرونا در ایران را «کذب» خوانده بودند و تنها پس از مرگ دو شهروند قمی، این اخبار را تائید کردند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، روز سه‌شنبه مدعی شد که «دشمن» قصد دارد با «هراس‌افکنی» درباره شیوع کرونا کشور را تعطیل کند.

​پیش از این علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نیز گفته بود، بیماری «بهانه خوبی» بود که «دشمن» قصد داشت با بهره‌برداری از این فرصت، مشارکت در انتخابات را کاهش دهند.

XS
SM
MD
LG