لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۴

کارنامه فروردین ماه ۹۹

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در فروردین ماه ۹۹ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

«حاکمیت در مدیریت بحران حاصل از شیوع کرونا ناموفق بوده است»

حدود ۱۵۰ تن از فعالان سیاسی و صنفی، هنرمندان و روزنامه نگاران در داخل و خارج از ایران در بیانیه ای باعنوان «مطالبه‌گری ضد کرونایی؛ گام‌هایی در جهت تغییر ساختاری با محور قرار دادن منافع عموم» ضمن انتقاد سیاست حکومت در برخورد با شیوع ویروس کرونا نوشتند: تدارک لازم برای مقابله با این تهدید فراگیر برای سلامت عمومی انجام نشد و پس از آن نیز اقدامات کافی برای مهار آن صورت نگرفت.

امضاکنندگان بیانیه با اشاره به آمار رسمی اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی اضافه کردند: تقریباً همه متفق‌القولند که حاکمیت در اطلاع‌رسانی درباره بیماری پنهانکاری کرده و در مدیریت بحران حاصل از آن ناموفق بوده است.

بر اساس آمار رسمی اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی، تعداد قربانیان کرونا در ایران تا روز دوشنبه به ۲۷۵۷ تن و تعداد کل بیماران مبتلا به کرونا به ۴۱ هزار و ۴۹۵ مورد رسیده است. در این ارتباط، وزارت بهداشت ایران آمار افرادی را که در استان‌های مختلف به کرونا مبتلا شده‌اند یا جان خود را بر اثر کرونا از دست داده‌اند، به تفکیک اعلام نمی‌کند.

سازمان بهداشت جهانی پیش از این اعلام کرده که شمار موارد رسمی ابتلا در ایران ممکن است تنها یک پنجم شمار واقعی باشد.

آماری هم که رادیو فردا تاکنون از اظهارات پراکنده مقام‌های رسمی محلی و منابع وزارت بهداشت گرد آورده،‌حاکیست که ۶۶ هزار و ۶۵۷ تن به دلیل داشتن علائم بالینی کرونا در ۳۱ استان ایران بستری شده یا تحت نظر قرار گرفته‌اند.

این آمار همچنین نشان می‌دهد که ۴۲۹۸ تن در ۳۱ استان ایران جان خود را از دست داده‌اند.

در بیانیه با اشاره به آنچه بی‌تدبیری توأمان کوتاه‌مدت و ساختاری برای مقابله با بحران نامیده شد، آمده است: سال‌ها اجرای سیاست‌های تعدیل اقتصادی، وضعیتی اسفناک در برابر ما ترسیم کرده است. از جمله اینکه میلیون‌ها کارگر در شرایط فقر، بدون بیمه بیکاری و هیچ منبع درآمد دیگری به خانه فرستاده شده‌ و دستفروش‌ها عملاً شغل خود را از دست داده‌اند.

امضاکنندگان بیانیه اضافه کردند: کولبرها که پیش از این قربانی سرما و گلوله بوده‌اند از همین حرفه پرخطر محروم شده‌اند و آنهایی که هنوز مشغول کارند، از کمترین وسایل و امکانات محافظتی در برابر بیماری برخوردار نیستند.

آنها در عین حال،‌ در توصیف وضعیت زندان ها نوشتند که زندانیان حبس را در سایه مرگ سپری می‌کنند و افزودند: انواع تبعیض فقدان دسترسی به درمان و امکانات بهداشتی را تشدید کرده و نظام بهداشت و درمان تضعیف‌شده در سایه خصوصی‌سازی به مرز فروپاشی رسیده است.

به باور دهها امضاکننده بیانیه، ‌در این شرایط، کارگران خدماتی و بهداشتی از حداقل حمایت‌ و امنیت شغلی محرومند.

آنها در بیانیه با در نظر گرفتن تشدید وخامت اوضاع،‌ خواستار توقف کار در همه بخش‌های غیرضروری و مرخصی باحقوق به کارکنان دارای بیماری‌های پس‌زمینه‌ای در دیگر بخش‌ها، انجام آزمایش فراگیر تشخیص کرونا و نظارت مردمی، به میانجی‌گری نهادها و رسانه‌های مستقل، بر مدیریت بحران کرونا، آمار شیوع آن و تخصیص منابع و کمک‌ها شدند.

تخصیص درآمد پایه برای همه کسانی که در قرنطینه‌ هستند یا درآمد کافی برای تامین نیازهای اساسی ندارند، بیمه همگانی رایگان و تأمین وسایل محافظتی بهداشتی برای شاغلان در بخش‌های تولید و توزیع مواد غذایی و سلامت و درمان،‌ از دیگر خواسته های امضاکنندگان بیانیه هستند.

آنها همچنین بر لزوم ملی‌ شدن یا تصرف عمومی تمام ظرفیت‌های تولید، توزیع و واردات دارو و تجهیزات پزشکی، در راستای خودگرانی اجتماعی همه واحدهای این حوزه اقتصادی تاکید کردند و خواستار آزادی زندانیان سیاسی و عقیدتی و دیگر زندانیانی که جرائم سبک دارند، شدند.

رعایت اکید استانداردهای بهداشتی در زندان‌ها، بازپروری‌ها و اردوگاه‌های ترک اعتیاد، اسکان بی‌خانمان‌ها در خانه‌ها و اماکن عمومی خالی و اعطای تسهیلات ویژه برای پرداخت اجاره و هزینه‌های برق، آب و گاز از دیگر خواسته‌ها هستند.

صدور اوراق شناسایی برای همه مهاجران و رفع تبعیض از حوزه درمان و اجرای طرح‌های فوری کوتاه‌مدت و میان‌مدت برای بهبودی شرایط زندگی حاشیه‌نشینان شهری، به‌ویژه در زمینه بهداشت و شبکه آب و فاضلاب این مناطق نیز از خوسته های مطرح شده در بیانیه هستند.

از جمله امضاکنندگان بیانیه، نعمت آزرم، امیرعباس آزرم‌وند، آنیشا اسداللهی، فروغ اسدپور، مهرداد امامی، اعظم بهرامی، عابد توانچه، امیر جواهری لنگرودی، رضا حاجی‌حسینی، محسن حکیمی، مینا خانی، مزدک دانشور، فرج سرکوهی و عباس سماکار هستند.

عباس شهرابی، فاطمه صادقی، پرویز صداقت، ناصر زرافشان، بهروز فراهانی، مراد فرهادپور، کاوه قریشی، سپیده قلیان، پرویز قلیچ‌خانی، فرشین کاظمی‌نیا، علی کشتگر، عمار گلی، محمد مالجو، کامران متین، حسن مرتضوی، اکبر معصوم‌بیگی، شهرام موصلچی، باقر مومنی، مریم وحیدیان، نسرین هزاره مقدم، امیر یعقوبعلی و میترا یوسفی نیز از جمله امضاکنندگان بیانیه هستند.

«سلامت جامعه کارگری ایران فراموش شده است»

دبیر اجرایی خانه کارگر تشکیلات ساوه و زرندیه گفت: شیفت های طولانی ۱۲ ساعته، عامل تهدید سلامت کارگران ساوه و زرندیه است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، داوود میرزایی با انتقاد از آنچه فراموش شدن سلامت جامعه کارگری نامید، افزود: این کارخانه ها در روزهای پایانی سال ۹۸، برای عمل به تعهدات و تحویل سفارش ها، فعال بودند ولی مطالبه اصلی جامعه کارگری، ضدعفونی و ایمن سازی محیط کار برای تولید بیشتر و جلب رضایت مشتری بود.

او با اشاره به به جمعیت ۷۰ درصدی کارگری ساوه و زرندیه اضافه کرد: شهر صنعتی کاوه به عنوان بزرگترین شهر صنعتی ایران، کانون تجمع های کارگران این منطقه است و این نگرانی وجود دارد که اگر تدبیری در راستای اقدامات پیشگیرانه صورت نگیرد شاهد شیوع این ویروس در بین جامعه کارگری ساوه و زرندیه خواهیم بود.

کارگران مشمول قانون کار، بیمه بیکاری دریافت می‌کنند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اردبیل گفت: کارگران مشمول قانون کار که همزمان با شیوع بیماری کرونا، شغل خود را از دست داده‌اند، بیمه بیکاری دریافت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، قاسم رحیمی با اشاره به لزوم مراجعه این گروه از کارگران به وبسایت بیمه بیکاری گفت که آنان باید تا روز ۲۰ فروردین ثبت نام کنند تا از مزایای بیمه بیکاری بهره‌مند ‌شوند.

این مقام دولتی به وضعیت کارگرانی که مشمول قانون کار نیستند،‌اشاره نکرد.

«دستمزد، مشکل کارفرمایان نیست»

رئیس کانون شورای اسلامی کار البرز با اعلام اینکه دستمزد، مشکل کارفرمایان نیست، گفت: بعضی از کارفرمایان، بدون بیمه کردن کارگران خود و پرداخت حداقل دستمزد، آنها را از ترس بازرس کار پنهان می کنند.

علی اصلانی در این مورد به خبرگزاری ایسنا گفت: بسیاری از کارشناسان عقیده دارند تاثیر دستمزد در قیمت تولید شده کالا، زیاد نیست؛ برای مثال در بخش کشاورزی ۶ تا ۷ درصد و در بخش صنعت، بین ۸ تا ۹ درصد است.

وی افزود: اگر در داخل یک کارخانه، هزینه دستمزد، ۹ درصد قیمت تمام شده محصول است، بقیه به مشکلات دیگر مربوط می شود و در این ارتباط به نبود ثبات اقتصادی و شرایط حاکم بر اقتصاد اشاره کرد.

او گفت: نزدیک به سه دهه از تصویب قانون کار می گذرد ولی آیا همین حداقل‌های مزدی اجرا می‌شود؟ و افزود: در شرایطی که منشی یک پزشک ماهی ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان حقوق می گیرد و نزدیک به ۱۰ میلیون کارگر زیرپله‌ای خارج از قانون کار داریم که کسی از آنها خبر ندارد، چند درصد کارفرماها مصوبه دستمزد سال گذشته را اجرا کردند؟

حداقل دستمزد ماهانه سال گذشته،‌یک میلیون و ۷۶۰ هزار تومان بود.

«طرح جمع آوری کودکان،‌ طرحی شکست خورده است»

طیبه سیاوشی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، با اعلام اینکه طرح جمع آوری کودکان کار، طرحی شکست خورده است، خواستار تصمیم های واقع گرایانه‌تر و بهتر در زمینه کودکان‌کار از سوی مسئولان شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، خانم سیاوشی از سیاست دولت درباره جمع آوری کودکان کار و اخراج کودکان کار مهاجر از ایران،‌ گفت: بخش دولتی نمی‌پذیرد که طرح جمع آوری کودکان کار شکست خورده است و هر سال در فصل تابستان با بودجه قابل توجهی به جمع آوری آنان پرداخته می شود.

این نماینده مجلس اشاره کرد که این برخوردها به زیرزمینی شدن کار این کودکان منجر شده است.

او گفت: اکنون این سیاست مجددا در شرایط بحران کرونا از سوی دولت تکرارمی شود و اعلام کرد این سیاست شکست خورده شاید بیش از ۳۰ بار در خیابان های تهران انجام شده و دوباره هم درحال تکرار شدن است.

به نوشته ایسنا، جمع زیادی از فعالان حقوق کودک، پژوهشگران اجتماعی، هنرمندان و فعالان سیاسی و مدنیدر ایران اخیرا در بیانیه‌ای از وزیر کشور خواستند اجرای طرح جمع‌آوری ضربتی کودکان کار و اخراج کودکان کار مهاجر متوقف شود.

حوادث در معادن در ایران در سال ۹۸، جان دست‌کم ۴۵ کارگر را گرفت

دست‌کم ۴۵ کارگر معدن در ایران در سال گذشته ۹۸، در حوادث ضمن کار کشته شده‌اند.

خبرگزاری ایلنا در این مورد اشاره کرد که ۱۹ معدنچی در نیمه نخست سال گذشته و ۲۶ تن دیگر نیز در نیمه پایانی آن، در مناطق مختلف جان کشته شدند.

این خبرگزاری نوشت: خیلی از این حوادث در معادن کوچک رخ می‌دهند یا به علت منفعت‌طلبی معدن‌داران به گوش رسانه‌ها نمی‌رسند. به ویژه که نبود تشکل‌ها و اتحادیه‌های کارگری و ناظران ایمنی و بهداشت از بین خود کارگران موجب شده است تا دست کارفرمایان در پنهانکاری آمار و عدم رعایت موارد ایمنی باز باشد.

ایلنا با اعلام اینکه تعداد واقعی کشته شدگان در حوادث ضمن کار در معادن ایران بیش از این رقم است، نوشت: مشکل مهم درباره ایمنی معادن، نبود نظارت کافی بازرسان کار بر معادن و نظارت‌های بدون تاثیر بازرسان در محیط کارگاهی است.

«کمک معیشتی برای بیماری کرونا هنوز پرداخت نشده است»

رئیس کمیته پیشگیری از بیماری های واگیردار سازمان بهزیستی گفت: مستمری ماهانه همراه با عیدی پرداخت شده اما کمک معیشتی برای بیماری کرونا هنوز پرداخت نشده زیرا فعلا اعتبار مالی آن تامین نشده است.

محمد نفریه در این مورد که آیا کمک هزینه به معلولانی که دستفروش هستند یا به علت شیوع کرونا شغل خود را از دست داده‌اند، پرداخت می‌شود، گفت: آنها مانند دیگر اقشار جامعه هستند و اگر برای همه کمک هزینه در نظر گرفته شود به این افراد هم تعلق می گیرد.

او تاکید کرد: هنوز از سوی سازمان بهزیستی چنین کمکی پیش بینی نشده ولی پیگیر آن است.

XS
SM
MD
LG