لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۰

پوشش مراسم تحلیف جو بایدن

جو بایدن، چهل‌وششمین رئیس‌جمهوری آمریکا، با اجرای مراسم سوگند، رسماً زمام امور را به‌دست گرفت. پوشش زنده مراسم سوگند او را اینجا بخوانید.

  • جو بایدن، چهل‌وششمین رئیس‌جمهور آمریکا، با اجرای مراسم سوگند در ساعت ۸.۵ شب به وقت تهران در روز چهارشنبه، اول بهمن‌، رسماً زمام امور را به‌دست گرفت.
  • آقای بایدن در حالی کار خود را در کاخ سفید آغاز می‌کند که دو هفته پیش عده‌ای از حامیان خشونت‌‌طلب دونالد ترامپ به ساختمان کنگره در پایتخت حمله کردند، حمله‌ای که به مرگ پنج تن و سپس بازداشت ده‌ها تن از مهاجمان انجامید.
  • یک هفته پس از این حمله، آقای ترامپ برای دومین بار استیضاح شد در حالی که تنها پس از یک دوره ریاست‌جمهوری هم در انتخابات باخت، هم مجلس نمایندگان و سنا را به حزب مخالف یعنی دمکرات‌ها واگذار کرد.
  • در پی این حمله و در اوج نگرانی از بروز ناآرامی‌های بیشتر، جو بایدن در حلقه هزاران نیروی گارد ملی آمریکا به عنوان رئیس‌جمهوری جدید سوگند یاد کرد.
  • او کامالا هریس را به عنوان معاون با خود به کاخ سفید می‌برد، که دادستان و سناتور سابق از ایالت کالیفرنیا، و نخستین زن و نخستین رنگین‌پوستی است که به این مقام دست می‌یابد.
۲۲:۲۵ ۱.۱۱.۱۳۹۹

همزمان با آغاز به کار جو بایدن، سخنگوی وزارت خارجه ایران با انتشار توئیتی خواستار آن شد که دولت جدید آمریکا «عمل کند» و نه این‌که «صرفا حرف» بزند.

سعید خطیب‌زاده نوشت: «دنیا می‌داند تنها آمریکاست که می‌تواند خودش را درست کند؛ در عمل، و نه صرفا با حرف».

۲۱:۵۲ ۱.۱۱.۱۳۹۹

کامالا هریس همراه با همسرش پس از مراسم تحلیف، مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری سابق، و همسرش را بدرقه کردند.

۲۱:۴۳ ۱.۱۱.۱۳۹۹

جو بایدن روز چهارشنبه پس از مراسم تحلیف، در نخستین توئیت خود با استفاده از حساب کاربری رسمی ریاست‌جمهوری آمریکا نوشت: «وقتی پای بحران‌هایی که با آن‌ها روبرو هستیم به میان می‌آید وقت برای تلف کردن نداریم».

او افزود: «از این رو امروز به دفتر بیضی [کاخ سفید] می‌روم تا برای اقدام جسورانه و کمک‌های فوری برای خانواده‌های آمریکایی کار کنیم».

۲۱:۳۱ ۱.۱۱.۱۳۹۹

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، پس از مراسم تحلیف به جو بایدن، رئیس‌جمهوری، و کامالا هریس معاون رئیس‌جمهوری آمریکا تبریک گفت و اظهار داشت: «جناب رئیس‌جمهور بایدن، بین ما ده‌ها سال دوستی شخصی و گرم برقرار است».

او در پیامی گفت: «من از کار با شما برای تقویت هر چه بیشتر پیمان بین ایالات متحده و اسرائیل، گسترش صلح و دوستی بین اسرائیل و جهان عرب و مقابله با چالش‌های مشترک و در راس آن‌ها تهدیدات از جانب ایران استقبال می‌کنم».

۲۱:۱۲ ۱.۱۱.۱۳۹۹

مراسم تحلیف جو بایدن لحظاتی پیش پایان یافت و رئیس‌جمهوری جدید آمریکا همراه با همسرش عازم گورستان آرلینگتون شدند تا به سربازان کشته‌شده ادای احترام کنند. آن‌ها سپس عازم کاخ سفید می‌شوند.

۲۰:۵۱ ۱.۱۱.۱۳۹۹

جو بایدن با بیان این‌که ایالات متحده آمریکا با «ظهور افراط‌گرایی سیاسی، برترپنداری نژاد سفید و تروریسم داخلی» روبه‌روست، تاکید کرد که «باید با (آن) روبرو شویم و شکستش خواهیم داد».

۲۰:۴۶ ۱.۱۱.۱۳۹۹

رئیس‌جمهوری جدید آمریکا در بخش دیگری از سخنانش سوگند یاد کرد که «افراط‌گرایی سیاسی» و «هراس و وحشت داخلی» را به زانو درآورد.

آقای بایدن تصریح کرد اوباش‌گری خشونت‌بار نمی‌تواند سنت‌های دمکراتیک ایالات متحده را ساقط کند.

او افزود: «ما در جایی ایستاده‌ایم که درست چند روز پیش اوباشان فکر می‌کردند می‌توانند با استفاده از خشونت خواست مردم را خاموش و کار دمکراسی را مختل کنند. این اتفاق نیفتاد. هرگز این اتفاق نخواهد افتاد. نه امروز، نه فردا و نه هیچ وقت دیگر. هرگز».

۲۰:۴۶ ۱.۱۱.۱۳۹۹

جو بایدن با تقبیح کسانی که از دروغ برای دستیابی به قدرت استفاده می‌کنند گفت که او رئیس‌جمهور همه آمریکایی‌ها خواهد بود و تاکید کرد که حکومتداری او بر پایه واقعیات و حقایق خواهد بود.

او اظهار داشت: «حقایق و دروغ‌ها هستند. دروغ‌ها برای قدرت گفته می‌شود و برای منفعت‌طلبی. ما می‌توانیم موافق نباشیم. این دمکراسی است».

رئیس‌جمهوری جدید تاکید کرد وظایف همه آمریکایی‌ها بویژه رهبران منتخب این است که از حقایق دفاع کرده و دروغ‌ها را شکست دهند.

۲۰:۴۱ ۱.۱۱.۱۳۹۹

جو بایدن همچنین با درود به «مردم خوب» آمریکا گفت: «ما تا این‌جا راهی طولانی پیموده‌ایم. هنوز هم راهی طولانی در پیش داریم».

چهل‌وششمین رئیس‌جمهوری آمریکا با اشاره به همه‌گیری ویروس کرونا و رکود اقتصادی خاطرنشان کرد که ایالات متحده آمریکا دورانی «پرچالش» را سپری می‌کند.

۲۰:۳۵ ۱.۱۱.۱۳۹۹

آقای بایدن در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: کره زمین برای بقای خود فریاد می‌زند. امروزه افراطی‌گری و تروریسم چالش‌هایی هستند که باید بر آن‌ها فائق بیایم».

او افزود: «باید با دشمنانی که پیش روی ما هستند مثل بیماری و بیکاری مبارزه کنیم».

رئیس‌جمهوری جدید آمریکا اظهار داشت: «وقتی از وحدت صحبت می‌کنم شاید برای عده‌ای رویا باشد. بدون وحدت صلحی در کار نیست، هیچ پیشرفتی در کار نیست. فقط هرج و مرج است. این لحظه تاریخی ماست برای فائق آمدن بر چالش‌ها».

آقای بایدن گفت: «ما هرگز در آمریکا شکست نخورده‌ایم. بنابراین امروز بیایید یک بار دیگر به همدیگر گوش بدهیم و به هم احترام بگذاریم. سیاست‌ورزی نباید به گونه‌ای باشد که همه چیز را در مسیر خود نابود کند».

او افزود: «ما باید متفاوت باشیم و از این بهتر باشیم. ما در مقابل این بنا نشسته‌ایم که در زمان جنگ داخلی بنا شد. این جمهوری زمانی در میان مرگ و زندگی دست و پا می‌زد».

بیشتر

XS
SM
MD
LG