لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۳

پوشش مراسم تحلیف جو بایدن

جو بایدن، چهل‌وششمین رئیس‌جمهوری آمریکا، با اجرای مراسم سوگند، رسماً زمام امور را به‌دست گرفت. پوشش زنده مراسم سوگند او را اینجا بخوانید.

  • جو بایدن، چهل‌وششمین رئیس‌جمهور آمریکا، با اجرای مراسم سوگند در ساعت ۸.۵ شب به وقت تهران در روز چهارشنبه، اول بهمن‌، رسماً زمام امور را به‌دست گرفت.
  • آقای بایدن در حالی کار خود را در کاخ سفید آغاز می‌کند که دو هفته پیش عده‌ای از حامیان خشونت‌‌طلب دونالد ترامپ به ساختمان کنگره در پایتخت حمله کردند، حمله‌ای که به مرگ پنج تن و سپس بازداشت ده‌ها تن از مهاجمان انجامید.
  • یک هفته پس از این حمله، آقای ترامپ برای دومین بار استیضاح شد در حالی که تنها پس از یک دوره ریاست‌جمهوری هم در انتخابات باخت، هم مجلس نمایندگان و سنا را به حزب مخالف یعنی دمکرات‌ها واگذار کرد.
  • در پی این حمله و در اوج نگرانی از بروز ناآرامی‌های بیشتر، جو بایدن در حلقه هزاران نیروی گارد ملی آمریکا به عنوان رئیس‌جمهوری جدید سوگند یاد کرد.
  • او کامالا هریس را به عنوان معاون با خود به کاخ سفید می‌برد، که دادستان و سناتور سابق از ایالت کالیفرنیا، و نخستین زن و نخستین رنگین‌پوستی است که به این مقام دست می‌یابد.
۱۷:۰۰ ۱.۱۱.۱۳۹۹

دقایقی پیش دونالد ترامپ همراه با همسرش، ملانیا، کاخ سفید را به مقصد پایگاه هوایی اندروز ترک کرد.

او قرار است در این پایگاه در جمع عده‌ای از حامیانش سخنرانی کند و پس از مراسمی رسمی با هواپیمای ویژه رئیس جمهور آمریکا به ایالت فلوریدا برود.

۱۷:۰۵ ۱.۱۱.۱۳۹۹

هلی‌کوپتر حامل دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری در حال عزیمت آمریکا، و ملانیا ترامپ لحظاتی پیش وارد پایگاه نظامی اندروز در ایالت مریلند شد و این دو قرار است برای آخرین بار سوار هواپیمای ویژه رئیس‌جمهوری شوند و به سمت اقامتگاه‌شان در فلوریدا پرواز کنند.

۱۷:۰۷ ۱.۱۱.۱۳۹۹

هواداران ترامپ در پایگاه اندروز

ده‌ها تن از هواداران دونالد ترامپ هم‌اکنون در پایگاه هوایی اندروز در انتظار رسیدن بالگرد حامل او هستند.


۱۷:۱۵ ۱.۱۱.۱۳۹۹

دونالد ترامپ پیش از ترک کاخ سفید به خبرنگاران گفت که این «افتخار بزرگی بود، افتخار تمام زندگی. مردمی بزرگ در جهان، کشوری بزرگ در جهان».

۱۷:۱۷ ۱.۱۱.۱۳۹۹

دونالد ترامپ نخستین رئیس‌جمهوری در تاریخ مدرن آمریکاست که حاضر نشد در مراسم سوگند ریاست‌جمهوری جانشین خود، جو بایدن، شرکت کند. با این حال قرار است مایک پنس، معاون وی، در این مراسم شرکت کند.

۱۷:۲۱ ۱.۱۱.۱۳۹۹

رئیس‌جمهوری در حال عزیمت آمریکا و بانوی اول در میان تشویق صدها تن از هواداران خود در پایگاه نظامی اندروز سوار بر هواپیمای ویژه ریاست‌جمهوری شدند و تا لحظاتی دیگر عازم فلوریدا- محل اقامت‌شان- خواهند شد. دونالد ترامپ تا ظهر روز چهارشنبه به وقت آمریکا مقام ریاست‌جمهوری و کیف رمزهای اتمی ایالات متحده را در اختیار خواهد داشت.

دونالد ترامپ پیش از سوار شدن به هواپیمای ویژه ریاست‌جمهوری و عزیمت به فلوریدا، در سخنرانی خود گفت که در آینده «به شکلی بازخواهم گشت.»

دونالد ترامپ در سخنان کوتاهی خطاب به کارمندان، هواداران و اعضای خانواده‌اش که در پایگاه اندروز در حومه واشینگتن جمع شده بودند، گفت: «این چهار سال باورنکردنی بوده است.»

وی گفت که «ما با هم‌دیگر به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کرده‌ایم. من همیشه برای شما مبارزه می‌کنم و ما در شکل و نوعی دیگر بازمی‌گردیم.»

دونالد ترامپ، جو بایدن را به‌نام خطاب نکرد اما گفت که برای دولت جدید «آرزوی بخت بلند و موفقیت بزرگ» دارد.

هنگامی که جو بایدن ظهر امروز به وقت محلی سوگند یاد می‌کند، دونالد ترامپ در استراحتگاه خود در مار-آ-لاگو در فلوریدا خواهد بود.

۱۷:۴۲ ۱.۱۱.۱۳۹۹

جو بایدن پیش از آغاز برنامه سوگند ریاست‌جمهوری در مراسم نیایش کلیسا شرکت کرد، سنتی که پیش از برگزاری مراسم سوگند انجام می‌شود. کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری منتخب، همراه با همسرش دوگلاس اِمهاف نیز در این مراسم حضور داشتند.

از دیگر افراد حاضر در این مراسم، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، کوین مک‌کارتی رهبر اقلیت این مجلس، میچ مک‌کانل رهبر اکثریت جمهوریخواه سنا و چاک شومر، رهبر اقلیت دمکرات سنا بودند.

۱۷:۵۰ ۱.۱۱.۱۳۹۹
جو و جیل بایدن در مراسم نیایش کلیسا که بامداد چهارشنبه پیش از برگزاری مراسم سوگند ریاست‌جمهوری برگزار شد.
جو و جیل بایدن در مراسم نیایش کلیسا که بامداد چهارشنبه پیش از برگزاری مراسم سوگند ریاست‌جمهوری برگزار شد.

۱۷:۵۶ ۱.۱۱.۱۳۹۹

در حالی‌که بسیاری از رهبران تازه‌منتخب در کشورهای دمکراتیک به سرعت کار خود را آغاز می‌کنند، در ایالات متحده دوره انتقالی قدرت ۱۱ هفته‌ طول می‌کشد.

اداره برنامه‌های اطلاعات بین‌المللی که زیرمجموعه وزارت خارجه ایالات متحده است در وب‌سایت خود به زبان فارسی دلایل تاریخی این امر را توضیح داده است.

۱۷:۵۸ ۱.۱۱.۱۳۹۹

جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، دقایقی پیش توئیت کرد: «امروز روز جدیدی در آمریکاست».

بیشتر

XS
SM
MD
LG