لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۳

آیا ادعای سخنگوی سپاه درباره عدم حمایت سپاه از کاندیداها و بی‌انگیزگی برای ریاست قوه مجریه درست است؟


رمضان شریف

رمضان شریف

مسئول روابط عمومی و سخنگوی کل سپاه پاسداران

«سپاه به هیچ‌وجه ورود مصداقی به انتخابات و حمایت از کاندیداها را نداشته و نخواهد داشت... در سپاه انگیزه‌ای برای ریاست قوه مجریه وجود ندارد.»

نادرست

سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفتگویی که در شماره روز ۲۵ بهمن ماه روزنامه «همشهری» چاپ تهران منتشر شد، در پاسخ به پرسشی درباره انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ گفت که «در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انگیزه‌ای برای ریاست قوه مجریه وجود ندارد».

او در ادامه «تأکید» کرد که «سپاه به لحاظ قوانین، مقررات و ضوابط جاری خود به هیچ‌وجه ورود مصداقی به انتخابات و حمایت از کاندیداها را نداشته و نخواهد داشت».

آیا ادعای او درست است و سپاه تاکنون از هیچ کاندیدایی در انتخابات حمایت نکرده است؟ آیا سپاهیان «انگیزه‌ای» برای ریاست جمهوری ندارند؟

اگرچه سپاه پاسداران همواره نقش مهمی در عرصه سیاسی جمهوری اسلامی داشته است اما از سال ۱۳۸۴ و پیروزی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری، سپاه به طور آشکارتری به معادلات سیاسی مشخصاً در زمینه انتخابات وارد شد. به این ترتیب، احمدی‌نژاد تا ابتدای دوره دوم ریاست جمهوری و پیش از اختلاف نظر با علی خامنه‌ای، از حمایت پررنگ سپاهیان برخوردار بود.

علاوه بر این، در میان نامزدهای ادوار مختلف انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ جمهوری اسلامی و حتی انتخابات پیش رو در سال آینده نیز نام شماری از فرماندهان سپاه پاسداران دیده می‌شود. از این رو، ادعای سخنگوی سپاه مبنی بر عدم دخالت سپاهیان در انتخابات و بی‌انگیزگی آنها برای ریاست قوه مجریه، «نادرست» است.

به روایت برخی از فرماندهان سپاه، محمدباقر قالیباف تا آخرین روزهای منتهی به انتخابات ۱۳۸۴ مورد حمایت سپاهیان قرار داشت اما سرانجام به دلایلی، سپاهیان از محمود احمدی‌نژاد حمایت کردند. به تازگی، سیدعلی صنیع خانی، از فرماندهان پیشین سپاه در گفتگویی با بیان اینکه «احمدی‌نژاد با حمایت سپاه رئیس‌جمهور شد»، افزود: «سال ۸۴ بنا بود که آقای قالیباف باشد. دیدند که اقبال مردم به احمدی‌نژاد بیشتر است، برای اینکه آقای هاشمی رئیس‌جمهور نشود از قالیباف عبور کردند و پشت احمدی‌نژاد قرار گرفتند».

مهدی کروبی، پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴ در نامه‌ای کم‌سابقه خطاب به علی خامنه‌ای با اشاره صریح به «اقدامات غیرقانونی سپاه و بسیج» در جریان این انتخابات نوشت که «اگر قرار است عده‌ای از دوستان در سپاه و بسیج به مراکز قدرت دسترسی پیدا کنند بهترین کار آن است که این مسئولیت‌ها مستقیما به آنها محول شود».

حمایت‌های سپاه از احمدی‌نژاد بویژه با حضور شماری از اعضای سپاه در کابینه افزایش یافت. مجتبی ذوالنوری، جانشین نماینده ولی‌فقیه در سپاه در شهریورماه سال ۱۳۸۷ با دفاع از انتخاب مجدد احمدی‌نژاد به ریاست جمهوری گفت که «مصلحت این است که دولت عوض نشود».

نیروهای سپاه و بسیج در جریان «جنبش سبز» بعد از انتخابات مناقشه‌برانگیز سال ۱۳۸۸ نیز با سرکوب اعتراض‌ها نقش مهمی در تثبیت قدرت احمدی‌نژاد ایفا کردند.

خردادماه سال ۱۳۹۳ ویدئویی از سخنرانی علی سعیدی، نماینده وقت علی خامنه‌ای در سپاه در میان اعضای این گروه مربوط به نخستین روزهای بعد از انتخابات سال ۱۳۸۸ منتشر شد که وی ضمن تأکید بر «ما هستیم و ۱۰ میلیون انسان از سپاه تا خط آخر بسیج» گفته بود: «اگر این مجموعه را بتوانیم سر خط کنیم می‌توانیم معادلات را تغییر دهیم».

همچنین ویدئویی از یک سخنرانی محمدعلی جعفری، فرمانده وقت سپاه پاسداران نیز منتشر شد که وی از نقش سپاه در جلوگیری از به قدرت رسیدن سایر کاندیداها و برخورد با اعتراض‌های پس از انتخابات می‌گفت: «اصرار دارند که سپاه و بسیج تحت عنوان نیروهای نظامی نباید به هیچ وجه در انتخابات دخالت بکنند. نباید دخالت بکنیم تا آن‌ها بتوانند کار خودشان را انجام بدهند!»

محسن رضایی، محمدباقر قالیباف و علی لاریجانی از نامزدهای سپاهی در ادوار مختلف انتخابات ریاست جمهوری هستند که البته به پاستور راه نیافتند.

حتی برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نیز از همین حالا زمزمه‌هایی مبنی بر کاندیداتوری شماری از اعضای پیشین و کنونی سپاه پاسداران از جمله حسین دهقان (فرمانده سابق نیروی هوایی سپاه)، رستم قاسمی (فرمانده سابق قرارگاه خاتم‌الانبیا)، سعید محمد (فرمانده کنونی قرارگاه خاتم‌الانبیا)، و البته محمدباقر قالیباف شنیده می‌شود.

همه اینها، نشان‌دهنده حضور و اراده آشکار سپاهیان در جریان انتخابات در حمایت از کاندیدای مطلوب نظام و همچنین تلاش برای رسیدن به ریاست جمهوری است.

از این رو، ادعای سخنگوی سپاه مبنی بر عدم حمایت سپاه از کاندیداها و همچنین بی‌انگیزگی سپاهیان برای ریاست قوه مجریه، «نادرست» است.

تازه‌های ایران و جهان

XS
SM
MD
LG