لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۷

آسوشیتدپرس: اف‌بی‌آی به امیر حکمتی مظنون است


امیر میرزایی حکمتی، تفنگدار دریایی سابق آمریکایی که به اتهام جاسوسی در ایران زندانی شده بود
امیر میرزایی حکمتی، تفنگدار دریایی سابق آمریکایی که به اتهام جاسوسی در ایران زندانی شده بود

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی اختصاصی، از تحقیقات چند ساله پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، دربارهٔ امیر حکمتی، زندانی سابق ایرانی-آمریکایی خبر داده است.

این خبرگزاری می‌نویسد مدارک جدیدی که تحویل دادگاه شده اظهارات آقای حکمتی را مبنی بر این‌که برای دیدن مادربزرگش به ایران رفته بود، زیر سؤال می‌برد.

آسوشیتدپرس می‌نویسد بررسی این مدارک جدید نشان می‌دهد از دید اف‌بی‌آی، امیر حکمتی مشکوک به سفر به ایران «برای فروش اطلاعات طبقه‌بندی‌شده» است.

به نوشته آسوشیتدپرس که به اسناد این پرونده دسترسی پیدا کرده پلیس فدرال آمریکا در سال ۲۰۱۱ همزمان با دستگیری امیر حکمتی در ایران و محاکمه‌اش به اتهام جاسوسی برای آمریکا، تحقیقات دربارهٔ وی را آغاز کرده بود.

آقای حکمتی رسماً به همکاری با ایران یا تلاش برای فروش اطلاعات طبقه‌بندی شده به جمهوری اسلامی متهم نشده است.

امیر حکمتی این اتهام‌ها را به‌شدت رد کرده و وکیلش هم گفته که اگر اف‌بی‌آی اسناد و اطلاعات موثق داشت موکلش را بطور رسمی متهم می‌کرد.

امير حکمتی می‌گوید که طی دوران حبسش در ایران شکنجه شده است و یک قاضی فدرال در سال ۲۰۱۷ حکم داد که ایران باید به حکمتی ۶۳٫۵ میلیون دلار غرامت بپردازد و پس از آن قرار شد که از پول‌های مسدود شده ایران در آمریکا به او ۲۰ میلیون دلار غرامت پرداخت شود.

پرداخت این ۲۰ میلیون دلار با وجود گذشت زمانی طولانی هنوز انجام نشده و خبرگزاری آسوشیتدپرس اکنون ظن موجود از سوی اف‌بی‌آی به او را باعث این تأخیر طولانی عنوان می‌کند.

امیر میرزایی حکمتی، تفنگدار دریایی سابق آمریکایی که به اتهام جاسوسی در ایران زندانی شده بود، در ایالات آریزونا متولد و در میشیگان بزرگ شد.

امیر حکمتی بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ عضو تفنگداران دریایی آمریکا بوده و به عنوان پیاده‌نظام و مترجم در آن خدمت کرده است.

او در مرداد ۱۳۹۰ در حالی که، به گفته خود، برای ديدار با مادربزرگش به ايران سفر کرده بود به اتهام جاسوسی برای آمريکا بازداشت و به اعدام محکوم شد اما در سال ۲۰۱۶ طی یک مبادله زندانی‌ها آزاد شد.

این شهروند ایرانی‌آمریکایی در دی ماه سال ۱۳۹۴، همراه جیسون رضائیان، خبرنگار واشینگتن‌پست، سعید عابدینی، کشیش، و نصرت‌الله خسروی رودسری، از زندان‌های ایران آزاد شد. در مقابل دولت آمریکا نیز با آزادی هفت ایرانی زندانی در آن کشور، موافقت کرده بود.

امیر حکمتی که بیش از چهار سال به اتهام «جاسوسی» در ایران در زندان بود می‌گوید در ایران «مورد ضرب و شتم قرار می‌گرفت، جلوی خوابیدنش گرفته می‌شد، به زور به او دارو داده می‌شد و تحت آزار روحی قرار می‌گرفت».

پیشتر زمانی که آقای حکمتی در زندان بود گزارش‌هایی از انتقال او به بیمارستان برای مداوا منتشر شده بود.

با استفاده از آسوشیتدپرس و رادیو فردا / پ.پ /ر.ح

XS
SM
MD
LG