لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۶

روسیه گفت یک ناو بریتانیایی را از آب‌های اطراف کریمه بیرون رانده است


 ناو بریتانیایی «اچ‌ام‌اس دراگون»
ناو بریتانیایی «اچ‌ام‌اس دراگون»

یک مقام ارشد امنیتی روسیه روز پنجشنبه ششم خرداد گفت نیروهای مسلح آن کشور در اکتبر گذشته با فشار نیروی دریایی و هوایی یک ناو بریتانیایی به نام «اچ‌ام‌اس دراگون» را از حریم دریایی روسیه در جنوب ناحیه کریمه بیرون رانده‌اند.

روسیه در سال ۲۰۱۴ شبه جزیره کریمه را که بخشی از اوکراین است تصرف و آن را به خاک خود ضمیمه کرد. غرب با وضع تحریم‌های شدیدی علیه روسیه به این اقدام واکنش نشان داد و دولت اوکراین کماکان خواستار پس گرفتن این ناحیه است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ولادیمیر کولیشف، معاون اول اداره امنیت فدرال روسیه گفت نیروهای این کشور به ناو بریتانیایی هشدار دادند که وارد حریم دریایی روسیه نشود ولی اين شناور روز ۳۱ اکتبر سال گذشته وارد آب‌های جنوب شبه جزیره کریمه شد.

آقای کولیشف افزود که ناو بریتانیایی موضوع حق «عبور بی‌خطر» را مطرح کرد. این مفهوم به معنای ورود کشتی‌های خارجی به حریم دریایی کشورهای دیگر به شکلی است که برای صلح، امنیت و نظم کشورها مشکلی ایجاد نکند.

ولادیمیر کولیشف در مصاحبه‌ای با خبرگزاری روسی «ریانووستی» گفت نیروهای روسیه خواستار خروج سریع این کشتی از حریم دریایی آن کشور شدند ولی ناخدای ناو بریتانیایی در پاسخ گفت کیفیت صدای پیام رادیویی خراب است.

آقای کولیشف در ادامه این مصاحبه افزود:«در نهایت با عملیات مشترک واحدهای نیروی دریایی و نیروی هوایی روسیه ناو بریتانیایی از حریم دریایی ما بیرون رانده شد.»

وزارت دفاع بریتانیا تاکنون در مورد این حادثه اظهار نظر نکرده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن

XS
SM
MD
LG