لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۸

پوشش همزمان انتخابات ۱۴۰۰؛ سانسور اعدام‌های ۶۷ در گزارش رسانه‌های داخلی از زندگی‌نامه رئیسی

انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ ایران روز جمعه، ۲۸ خرداد همزمان با انتخابات شوراهای شهر و روستا برگزار شد.

  • انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ ایران روز جمعه، ۲۸ خرداد، همزمان با انتخابات شوراهای شهر و روستا نیز برگزار شد. همچنین بعضی حوزه‌های انتخاباتی شاهد برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری بودند.
  • محسن رضایی میرقائد، ابراهیم رئیسی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و عبدالناصر همتی چهار نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران بودند که از این میان آقای رئیسی با ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رأی به پیروزی رسید.
  • به گفته وزیر کشور ایران در این انتخابات ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار واجد شرایط رای دادن بودند که از این تعداد یک میلیون و ۳۹۲ هزار نفر رای اولی محسوب می‌شدند.
  • در حالی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران برگزار شد که گروه‌های سیاسی در داخل و خارج از ایران خواستار تحریم «فعال و هدفمند» این انتخابات شده بودند.
۰۸:۰۲ ۲۶.۳.۱۴۰۰

ایرنا: مهرعلیزاده انصراف داد

خبرگزاری دولتی ایرنا چهارشنبه گزارش داده است که محسن مهرعلیزاده از حضور در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کناره‌گیری کرد.

ایرنا می‌گوید، محسن مهرعلیزاده در نامه‌ای به وزیر کشور انصراف خود را از ادامه حضور در رقابت‌های انتخاباتی اعلام کرده است.

۰۱:۵۶ ۲۶.۳.۱۴۰۰

عبدالکریم سروش: به همتی رای می‌دهم

عبدالکریم سروش، نویسنده و پژوهشگر دینی‎ و از منتقدان جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای خواستار حضور مردم در انتخابات ریاست جمهوری شده و گفته است که در این انتخابات از عبدالناصر همتی حمایت می‌کند.

عبدالکریم سروش در پیامی در شبکه‌ اجتماعی تلگرام گفته است: «بر میر حسین روشن رای درود می‌فرستیم و با الهام از کروبیان صندوق‌های رای را تنها و تهی نمی‌گذاریم.»

این نویسنده اضافه کرده است: «همتی را نصرت می‌کنیم تا ردای رییسی بپوشد ‌وچشم خلایق به جمال عبد الناصر روشن شود. و درود بر آینده‌سازان باد.»

۰۰:۴۹ ۲۶.۳.۱۴۰۰

محسن رضایی: در کابینه‌ام از اهل سنت استفاده خواهم کرد

محسن رضایی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری، شامگاه سه‌شنبه در «کلاب هاوس» و در پاسخ به پرسشی در خصوص اهل سنت اظهار داشت که «اولین فرد سیاسی در ایران» است که با صراحت وعده داده که در کابینه خود «از اهل سنت استفاده» خواهد کرد.

هر چند در قوانین جمهوری اسلامی ایران ممنوعیتی برای انتصاب وزیر، استاندار یا دیگر مقامات دولتی از اهل سنت وجود ندارد، اما آنها از دسترسی به مقام‌هایی مانند ریاست جمهوری و وزرات محروم بوده‌اند. پیشتر یک نماینده مجلس گفته بود وزارت کشور به او اعلام کرده، این وزارتخانه «اجازه ندارد» استاندار اهل سنت انتخاب کند.

۲۳:۲۷ ۲۵.۳.۱۴۰۰

همتی: اگر دایی و فردوسی‌پور به من رای ندهند هم نظرم تغییر نمی‌کند

عبدالناصر همتی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، می‌گوید حتی در صورت عدم حمایت چهره‌هایی چون عادل فردوسی‌پور و علی دایی نیز تمایل به همکاری با آن‌ها در صورت پیروزی در انتخابات دارد.

اظهارات پیشین آقای همتی مبنی بر این‌که در کابینه احتمالی او از چهره‌هایی چون علی دایی و عادل فردوسی‌پور نیز استفاده خواهد شد، واکنش این دو نفر را به همراه داشت که هر گونه حمایت خود از کاندیداهای انتخابات را رد کردند.

عبدالناصر همتی روز سه‌شنبه در یک نشست خبری گفت: «این‌که گفتم از فردوسی‌پور تا دایی در دولت من جای دارند معنایش این نبود که این دوستان به من رای دهند. حتی اگر به من رای ندهند هم نظرم درباره فردوسی‌پور و علی دایی عوض نمی‌شود».

او افزود: «من خواستم بگویم این نوع تفکر را قبول دارم و می‌توانم با آن‌ها همکاری کنم. چه این افراد و چه آن سیاسیونی که نام بردم هیچ‌کدام ارزش‌شان پیش من کم نمی‌شود اگر به من رای ندهند».

آقای همتی در این دوره انتخابات تلاش کرده تا آرای خاموش طرفداران اصلاحات را جذب کند، اما تاکنون در این زمینه توقیق چشمگیری نداشته است. از میان چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبان نیز مهدی کروبی از حصر خانگی اعلام کرده است که به او رای می‌دهد. کارگزاران سازندگی و اعتماد ملی هم احزاب عمده‌ای هستند که از او حمایت کرده‌اند.

۱۶:۱۵ ۲۵.۳.۱۴۰۰

همتی در مورد روابط با آمریکا

عبدالناصر همتی، از نامزدهای ریاست‌جمهوری ایران، با ذکر این‌که «لازم است دولت آمریکا اعتمادسازی کند»، می‌گوید: «اگر دولت آمریکا اعتمادسازی کند و به دنبال ضربه زدن به جمهوری اسلامی نباشد چرا باید مشکلی در زمینه همزیستی مثبت برای پیشبرد صلح جهانی و صلح منطقه وجود داشته باشد؟»

او همچنین در مورد احیای برجام گفت که «اگر در این دولت به نتیجه برسد که بهتر اما اگر به دولت من برسد من آن را دنبال خواهم کرد تا اجرایی شود.»

۱۶:۰۲ ۲۵.۳.۱۴۰۰

رحمانی‌فضلی: با رقابت انتخاباتی ضعیفی مواجه هستیم

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران از فقدان تبلیغات انتخاباتی و ستادی این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری، ابراز تاسف کرد و رقابت‌ها در این دوره را به صراحت، «ضعیف» نامید.

به گزارش ایسنا، رحمانی فضلی در جمع خبرنگاران گفت: «مدارس، دانشگاه‌ها و مساجد تقریباً تعطیل است. متأسفانه نامزدهای انتخابات، طرفداران و احزاب این دوره حتی در خیلی استان‌ها ستاد تشکیل ندادند و وقتی ستاد نباشد، تجمعات و میتینگ نیست.»

به گفته وی، «همه اینها دست به دست هم داد تا در کنار یک رقابت تقریباً ضعیف ما مواجه با شرایطی هستیم که صدا و سیما، رسانه‌ها، استانداران و مردم در عمل جبران کنند.» وزیر کشور ایران افزوده که «یکسری نگرانی‌ها و کاستی‌ها بابت تبلیغات وجود دارد.»

در روزهای باقی‌مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰، فضای شهرهای مختلف ایران بسیار آرام به نظر می‌رسد و به‌جز پوسترهای ابراهیم رئیسی، برخلاف رأی‌گیری‌های دوره‌های گذشته، هیچ اثری از تحرک انتخاباتی و اجتماعات بزرگ و پرشوری که قبلاً برگزار می‌شد، دیده نمی‌شود.

برآورد پیشین ایسپا وابسته به خبرگزاری ایسنا از میزان مشارکت در انتخابات ۲۸ خرداد، «حدود ۳۴.۱ درصد» بود.
با آن که نظرسنجی‌های داخل ایران، به‌طور عمده، قابل اتکا نیستند، اما این رقم از زمان روی کار آمدن نظام جمهوری اسلامی ایران در بهمن ۱۳۵۷ پایین‌ترین میزان مشارکت محسوب می‌شود.

۱۵:۱۷ ۲۵.۳.۱۴۰۰

علی لاریجانی: شورای نگهبان هیچ توضیحی در مورد عدم احراز صلاحیت من ارائه نکرده است

کمی پس از آن‌که علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه ایران، گفت که دلایل رد صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری «به‌طور خصوصی» به آنها گفته می‌شود، علی لاریجانی، رئیس پیشین مجلس که صلاحیت وی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری رد شد، به این گفته او واکنش نشان داد.

علی لاریجانی روز سه‌شنبه در توئیتی نوشت: در مورد بیانات آیت‌الله اعرافی که فرمودند: «دلایل عدم احراز صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری به آنان به روشنی اعلام می‌شود اما اعلام عمومی این مسئله جای کار بیشتری دارد» به استحضار ایشان و ملت عزیز می‌رساند: علی‌رغم تقاضای مکرر اینجانب و درخواست رسمی و کتبی، شورای محترم نگهبان هیچ مطلبی را در مورد عدم احراز صلاحیت به اینجانب ارائه ننموده است.

۱۳:۱۴ ۲۵.۳.۱۴۰۰

دلایل رد صلاحیت‌ها «به‌طور خصوصی گفته می‌شود»

علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه ایران که نامزد انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری نیز هست، می‌گوید دلایل رد صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری «به‌طور خصوصی» به آنها گفته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری میزان، وی بدون اشاره به جزئیات، اضافه کرده: «دربارهٔ عدم اعلام عمومی این موضوع نیز مباحث متعددی وجود دارد که باید بیشتر بررسی شود.‎»

وی در حالی مدعی اعلام «خصوصی» دلایل ردصلاحیت به نامزدها شده که علی لاریجانی، رئیس پیشین مجلس که صلاحیت وی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری رد شد، گفته شورای نگهبان دلایل خود در این زمینه را به وی ارائه نکرده است.

او در بیانیه‌ای رسماً از شورای نگهبان خواسته دلایل رد صلاحیت او را «بدون هر گونه پرده‌پوشی به صورت رسمی و عمومی اعلام فرمایند».

۱۱:۰۸ ۲۵.۳.۱۴۰۰

مهدی کروبی: به عبدالناصر همتی رأی می‌دهم

حسین کروبی روز دوشنبه از پدرش مهدی کروبی، از رهبران جنبش سبز، نقل کرد که گفته است: «نظر به شناختی که از سال‌های گذشته از آقای همتی در بخش اقتصادی و اجرایی دارم و توان ایشان را در اداره کشور می‌دانم رای من به آقای همتی خواهد بود و ان‌شالله بعد از انتخابات دلایل خود را جهت شرکت در انتخابات خواهم گفت»

حسین کروبی در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین همچنین تأکید کرد: «آقای کروبی از عملکرد آقای عبدالناصر همتی در جریان مناظرات انتخاباتی و دفاع ایشان از جمهوریت و نهاد ریاست‌جمهوری قدردانی و همچنین تأکید کرد که با توجه اهمیت صندوق رای به عنوان تنها محل تجلی اراده ملت برای تعیین سرنوشت کشور در شرایط کنونی، نباید صحنه انتخابات را ترک کرد.»

حسین کروبی افزود: «پدرم از همه آحاد ملت درخواست کرد تا روز جمعه برای دفاع از جمهوریت و نهاد ریاست جمهوری به عبدالناصر همتی رای بدهند.»

۲۳:۳۹ ۲۴.۳.۱۴۰۰

چه درصد از مردم مناظره سوم را دیدند؟

مرکز افکار سنجی ایسپا که در داخل ایران فعالیت می‌کند، گزارش داده است که صرفا ۳۴.۸ درصد از مردم مناظره سوم هفت کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ را دیده‌اند.

همچنین بر اساس نتایج نظرسنجی این مرکز که روزهای ۲۳ و ۲۴ خرداد انجام شده است،‌ ۴۱ درصد از مردم در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنند.

در انتخابات ریاست جمهوری که قرار است ۲۸ خرداد برگزار شود، بیش از ۵۹ میلیون نفر حق رای دارند.

در نظرسنجی‌های متعددی که تاکنون انجام شده است، میزان مشارکت از ۲۵ تا ۴۷ درصد گزارش شده است که در صورت تحقق هر کدام از این اعداد، کمترین میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری پس از انقلاب ۵۷ خواهد بود.

کاهش بی‌اعتمادی به صندوق‌های رای و حکومت جمهوری اسلامی، گسترش فقر و نارضایتی گسترده مردم از وضعیت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، تداوم برخوردهای امنیتی، سرکوب گسترده و خونین اعتراضات مردمی به ویژه در آبان ۹۸، پنهان‌کاری درباره سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی به دست سپاه، سوءمدیریت همه‌گیری کرونا و رد صلاحیت گسترده نامزدها از جمله دلایلی است که برای کاهش اقبال مردم و دفاع از تحریم انتخابات مطرح شده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG