لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۴

ظریف: آمریکا باید به ایران اطمینان دهد؛ آماده اعزام سفیر به عربستان هستیم


وزیر خارجه ایران می‌گوید چون آمریکا از برجام خارج شده، باید در مذاکرات هسته‌ای به ایران اطمینان دهد.

محمدجواد ظریف روز شنبه ۲۹ خرداد در «مجمع دیپلماسی آنتالیا» که با میزبانی وزارت خارجه ترکیه برگزار می‌شود، در ادامه اظهار داشت حتی یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌ها، ایران صبر کرد و بعد از آن از تعهدات هسته‌ای خود کاست.

وی گفت بنابراین نیاز است که آمریکا نسبت به عمل به تعهدات خود اطمینان دهد.

ششمین دور مذاکرات هسته‌ای در حال برگزاری در وین است و دولت روحانی اعلام کرده نتایج انتخابات ریاست جمهوری تاثیری در روند مذاکرات نخواهد داشت، چرا که برجام موضوعی «ملی» است و در سطوح عالی کشور تصمیم‌گیری می‌شود.

ظریف در ادامه گفت جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا دریافته است که سیاست دونالد ترامپ در قبال ایران «شکست خورده است»، اما هنوز هم سعی در استفاده از «دیپلماسی شکست خورده» دارد.

وی در جواب سوالی مبنی بر اینکه تا چه حد به بایدن اعتماد دارد، گفت در دیپلماسی، هیچ کس به دیگری اعتماد ندارد.

وی همچنین درباره انتخابات کشور گفت: «خیلی از ما شگفت زده و ناامید شدیم، اما در نهایت ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور همه ایران شد و ما باید به انتخابات احترام بگذاریم.»

همین فردا آماده اعزام سفیر به عربستان هستیم

آقای ظریف همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون مذاکرات تهران و ریاض تایید کرد که تاکنون سه دور مذاکرات در بغداد انجام شده است. وی گفت ما همین فردا آماده اعزام سفیر به ریاض هستیم، اما این موضوع به دولت عربستان بستگی دارد.

وی گفت در سطوح مختلف، از نیروهای نظامی، شورای عالی امنیت ملی و وزارت اطلاعات در مذاکرات هیات ایرانی و عربستانی حضور داشتند و مذاکرات با عربستان «یک تصمیم ملی است».

فروردین امسال فایننشال تایمز برای اولین بار از مذاکرات میان عربستان و ایران در عراق خبر داد که آن زمان هم مقامات ایران و هم عربستان این موضوع را تکذیب کردند. اما طی هفته‌های گذشته هر دو طرف این موضوع را تایید کرده و گفته‌اند مذاکرات ادامه دارد.

تاکید ظریف بر «ملی» بودن تصمیم مذاکرات با عربستان ارجاع به این نکته است که با تغییر دولت، موضع جمهوری اسلامی تغییر نخواهد کرد.

وزیر خارجه ایران در ادامه گفت: «علتی ندارد که نتوانیم اختلاف ‌نظرهایمان با عربستان را حل و فصل کنیم.»

مناسبات دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی دو کشور در سال ۱۳۹۵ در پی حمله گروهی از معترضان به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در ایران قطع شد.

علاوه بر این، یکی دیگر از عوامل مهم تنش در مناسبات ریاض و تهران جنگ یمن است؛ تنشی که پس از حملات موشکی به تأسیسات نفتی عربستان سعودی در سال ۹۸ افزایش یافت. ریاض و واشینگتن ایران را مسئول این حملات اعلام کردند، ولی تهران این ادعا را تکذیب کرده است.

با استفاده از گزارش‌های بلومبرگ، خبرگزاری آناتولی و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG