لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۲

بحران اوکراین؛ آمریکا به شرق اروپا نیرو می‌فرستد، احتمال دو برابر شدن قوای نظامی بریتانیا


در حالی که گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال حمله روسیه به اوکراین ادامه دارد، جو بایدن، رئيس‌جمهور آمریکا، اعلام کرده است که در آینده نزدیک نیروهای آمریکایی را به شرق اروپا می‌فرستد. پیش‌تر گزارش شده بود که وزارت دفاع آمریکا ۸۵۰۰ نیروی نظامی را برای اعزام به شرق اروپا آماده می‌کند.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در یک نشست خبری که با حضور ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، برگزار شد، بر تعهد آمریکا در دفاع از اوکراین تاکید کرد و گفت آمریکا هنوز باور ندارد که پوتین تصمیم به حمله گرفته باشد ولی توانایی نظامی آن را دارد. ژنرال میلی نیز پیامدهای حمله روسیه را وحشتناک خواند.

«جان کِربی» سخنگوی پنتاگون، نیز گفته است پوتین هنوز تصمیم به حمله نگرفته است و برخی درخواست‌های او مانند عدم عضویت اوکراین در ناتو، خارج از اختیارات پوتین است.

مقام‌های روسیه در هفته‌های اخیر بارها از عدم پیوستن اوکراین به ناتو، عدم استقرار تسلیحات تهاجمی در نزدیکی مرزهای روسیه و بازگرداندن قابلیت‌ها و ساختارهای نظامی ناتو به وضعيت قبل از پیوستن کشورهای عضو پیمان ورشو به ناتو به عنوان درخواست‌های اصلی خود نام برده‌اند.

وزیر دفاع آمریکا در نشست خبری خود همچنین با اشاره به اینکه آمریکا از سال ۲۰۱۴ تاکنون بیش از ۲.۷ میلیارد دلار به اوکراین کمک امنیتی کرده است،‌ گفت: «دو ماه پیش رئیس جمهوری آمریکا مجوز کمک ۲۰۰ میلیون دلاری را صادر کرد».

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، روز گذشته پس از مدت‌ها سکوت درباره بحران اوکراین، گفت آمریکا و ناتو به مطالبات امنیتی اصلی مسکو در مورد اوکراین پاسخ نداده اند ولی روسیه آماده است گفتگو را ادامه دهد.

تنش بین مسکو و غرب در ماه‌های اخیر به دلیل تجمع حدود صد هزار نیروی روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین افزایش یافته است. دولت روسیه بارها اعلام کرده است طرحی برای حمله به اوکراین ندارد.

دولت آمریکا می‌گوید به خاطر «رفتار تهدیدآمیز» روسیه، خواستار برگزاری نشستی در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای حل بحران اوکراین شده است. این نشست قرار است روز دوشنبه ۱۱ بهمن برگزار شود.

خبرگزاری تاس نیز به نقل از یک منبع در دولت بریتانیا اعلام کرده است که وزارت خارجه این کشور روز ۱۱ بهمن سیاست تشدید تحریم‌ها علیه روسیه را اعلام می‌کند. این بسته تحریمی قرار است افراد و نهادهای مالی روسیه را دربرگیرد.

مقامات دولت آمریکا نیز پیش از این بارها به روسیه هشدار داده‌اند که حمله این کشور به اوکراین تبعات خردکننده اقتصادی برای مسکو خواهد داشت.

طرح دو برابر شدن استقرار نیروهای بریتانیایی

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا نیز روز شنبه اعلام کرد که برای پاسخ به افزایش «خصومت روسیه» علیه اوکراین، کشورش در حال آماده شدن برای ارائه پیشنهاد استقرار «عمده» نیرو، مهمات، کشتی‌های جنگی و جت در اروپای شرقی به ناتو است.

دفتر او گفت که این پیشنهاد که قرار است هفته آینده به روسای نظامی ناتو ارائه شود، شامل دو برابر شدن تعداد حدود ۱۱۵۰ سرباز بریتانیایی خواهد بود که در حال حاضر در کشورهای اروپای شرقی هستند. بریتانیا طبق این پیشنهاد همچنین قصد دارد شمار «سلاح‌های دفاعی» را که به استونی فرستاده، دو برابر کند.

نخست‌وزیر بریتانیا شامگاه شنبه در بیانیه‌ای گفت: «این بسته پیامی روشن به کرملین ارسال می‌کند - ما فعالیت بی‌ثبات‌کننده آنها را تحمل نخواهیم کرد و همیشه در کنار متحدان ناتو خود در برابر دشمنی روسیه خواهیم ایستاد».

XS
SM
MD
LG