لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۲
Iran Drought Protest
Iran Drought Protest

مروری بر اخبار صنفی و حقوق بشری اسفندماه ۱۴۰۰

تازه‌ترین اخبار و گزارش‌های حقوق بشری و صنفی در اسفند ماه ۱۴۰۰ را در اینجا دنبال کنید.

۰۰:۳۱ ۲۸.۱۲.۱۴۰۰

بختیار رضوانی، معلم، به قید کفالت به طور موقت آزاد شد

بختیار رضوانی، معلم و فعال صنفی در گچساران، پس از احضار به دادگاه انقلاب اسلامی این شهرستان و بازجویی و تفهیم اتهام، به قید کفالت و به صورت موقت آزاد شد.

او با حکم دادیاری یک روز در بازداشت به سر برده بود.

آقای رضوانی به تبلیغ علیه نظام و شرکت در تجمع غیرقانونی متهم شده است. منظور از تجمع غیرقانونی، تجمع‌‌های اعتراضی معلمان در دهها شهر ایران است که در ماه‌‌های اخیر برگزار شده است.

تشکل‌های صنفی معلمان، برگزاری این تجمع‌ها را مطابق با اصل ۲۷ قانون اساسی می‌دانند که برگزاری مسالمت آمیز آنها را مجاز می‌داند.

۲۲:۵۷ ۲۷.۱۲.۱۴۰۰

انتقاد کانون صنفی معلمان تهران از برخوردهای امنیتی گسترده با فعالان صنفی، مدنی و سیاسی

کانون صنفی معلمان تهران در بیانیه‌ای، از برخوردهای امنیتی گسترده با فعالان صنفی، مدنی و سیاسی انتقاد کرد.

این تشکل صنفی با اشاره به آنچه ناکارآمدی، فساد سیستماتیک و فشار تحریم‌های اقتصادی که حاصل ماجراجویی‌های هسته‌ای جمهوری‌اسلامی نامید، افزود: معیشت مردم ایران در سخت‌ترین شرایط ممکن قرار دارد.

کانون صنفی معلمان تهران، افزایش برخوردهای امنیتی را در ارتباط با تلاش جمهوری‌اسلامی برای جلوگیری از انفجار اجتماعی در ایران دانست.

این بیانیه در پی بازداشت هاله صفرزاده و علیرضا ثقفی در روزهای اخیر صادر شده است.

این تشکل صنفی با اشاره به فعالیت‌‌های کارگری و صنفی خانم صفرزاده و آقای ثقفی بازداشت آنان را محکوم کرد و گفت که رسیدگی به معیشت مردم، و پرهیز از ماجراجویی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، تنها راه بهبود شرایط کنونی است که به نظر نمی‌آید حاکمیت کنونی، توجهی به آن داشته باشد.

۲۲:۵۶ ۲۷.۱۲.۱۴۰۰

مراد طاهباز، فعال محیط‌ زیست، به زندان بازگردانده شد

مراد طاهباز، زندانی سه‌تابعیتی و فعال محیط زیست، تنها پس از گذراندن ۴۸ ساعت مرخصی، به زندان بازگردانده شد.

آقای طاهباز، ۶۶ ساله، متولد لندن است و تابعیت ایران و آمریکا را نیز دارد.

او همزمان با آزادی نازنین زاغری و انوشه آشوری؛ زندانیان دو تابعیتی، از زندان به مرخصی آمد و احتمال آزادی وی نیز مطرح شد ولی به نوشته روزنامه گاردین، دولت بریتانیا پیگیری وضعیت او را به آمریکا احاله کرد.

خانواده مراد طاهباز در گفت‌وگو با گاردین، با تاکید بر اینکه او شناسنامه بریتانیایی دارد، گفتند که دولت بوریس جانسون به آنها خیانت کرده است.

آقای طاهباز یکی از بنیانگذاران مؤسسه «حیات وحش میراث پارسیان» است؛ مؤسسه‌ای که مدیرعامل آن، کاووس سید‌امامی، دو هفته پس از بازداشت، در زندان اوین جان باخت.

جمهوری‌اسلامی تاکنون تعداد زیادی از اتباع خارجی و ایرانی‌های دو تابعیتی را به اتهام‌های گوناگون از جمله جاسوسی یا اقدام علیه نظام بازداشت کرده است.

۲۳:۱۴ ۲۴.۱۲.۱۴۰۰

مخالفت شورای نگهبان با افزایش ۱۰ درصدی کارگران بخش‌های دولتی

شورای نگهبان، بند مربوط به افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارگران شاغل در بخش‌های دولتی را برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق مجلس پس فرستاد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، فرهاد فرهنگیان، عضو شورای اپراتورهای پست‌های فشار قوی برق، تصمیم شورای نگهبان را مثبت ارزیابی کرد و گفت: شورای نگهبان این بند تبصره ۱۲ لایحه بودجه سال آینده را به کمیسیون تلفیق مجلس بازگردانده است.

آقای فرهنگیان ابراز امیدواری کرد که این بند با رای نمایندگان مجلس حذف شود. که در آن صورت، به گفته او، افزایش مزد هزاران کارگر دولت، تابع تصمیم شورای‌عالی کار می‌شود.

بر اساس تصمیم این شورا، میزان حداقل دستمزد ماهانه کارگران مشمول قانون کار بیش از ۵۵ درصد افزایش یافته است.

پیشتر، کارگران شاغل در بخش‌های دولتی بارها به طرح دولت ابراهیم رئیسی برای افزایش ۱۰ درصدی دستمزدشان در سال آینده اعتراض کرده بودند.

۲۲:۳۰ ۲۴.۱۲.۱۴۰۰

احضار ۸ فعال صنفی معلمان به دادگاه‌‌های انقلاب اسلامی تهران، گچساران و اهواز

۸ تن از فعالان صنفی معلمان در روزهای اخیر به دادگاه‌‌های انقلاب اسلامی تهران، گچساران و اهواز احضار شده اند.

بر اساس گزارش‌ها، رسول بداقی و حمید قندی، دو عضو هیئت مدیره کانون صنفی فرهنگیان اسلام‌شهر در ابلاغیه‌های جداگانه‌ای به دادگاه انقلاب اسلامی تهران احضار شدند.

بر اساس این ابلاغیه‌ها، از آقایان بداقی و قندی خواسته شده است که در روز ۱۵ فروردین سال آینده، برای محاکمه و دفاع از اتهامات انتسابی، خود را به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران معرفی کنند.

همچنین بختیار رضوانی، معلم و فعال صنفی در گچساران به دادگاه انقلاب اسلامی احضار شد‌ تا از اتهام انتسابی خود دفاع کند.

در همین حال، بهنیا بهمئی‌نژاد، شهریار شیروانی، سیامک چهرازی، اقبال تامرادی و کوکب بداغی، از فعالان صنفی معلمان در استان خوزستان به دادگاه انقلاب اسلامی اهواز احضار شدند.

دلایل و اتهام‌های این فعالان صنفی اعلام نشده است.

۲۰:۳۶ ۱۱.۱۲.۱۴۰۰

حسین رونقی‌ملکی با قرار وثیقه به‌طور موقت از زندان اوین آزاد شد

خانواده حسین رونقی‌ملکی، چهارشنبه شب از آزادی این فعال مدنی از زندان اوین خبر دادند.

حسن رونقی‌ملکی، برادر این فعال مدنی در توئیتی نوشت که با تلاش بی‌وقفۀ حسین جلیلیان، وکیل دادگستری، حسین رونقی‌ملکی به‌طور موقت و تا پایان مراحل دادرسی، با قید وثیقه از زندان اوین آزاد شد.

جان حسین رونقی‌ملکی، به گفته خانواده‌اش، به دلیل اعتصاب غذای خشک، در خطر بود.

برادر این فعال مدنی پیشتر گفته بود که او در جریان بازداشت‌های گذشته و شکنجه‌های طولانی‌مدت، از بیماری‌های مختلف از جمله نارسایی کلیه، غلظت خون و اختلال گوارشی رنج می‌برد و تحت درمان است.

حسین رونقی‌ملکی که تا چند روز هیچ خبری از نهاد بازداشت‌کننده و محل نگهداری‌اش وجود نداشت، هفته گذشته به نوعی از سوی ماموران امنیتی، ربوده شده بود.

۲۰:۰۸ ۱۱.۱۲.۱۴۰۰

هفتمین روز اعتصاب صدها کارگر کارخانه کاغذ پارس هفت‌تپه

کارگران کارخانه کاغذ پارس هفت‌تپه روز چهارشنبه برای هفت‌مین روز، به اعتصاب و تجمع خود ادامه دادند.

کارگران کارخانه کاغذ پارس خواستار حذف شرکت‌های پیمانکاری با عناوین مختلف و نیز امضای قرارداد مستقیم کار با این واحد صنعتی هستند. به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، نبود امنیت شغلی به خاطر قراردادهای پیمانکاری، منجر به اخراج تعداد زیادی از کارگران شده است.

بر اساس این گزارش، کارخانه کاغذ پارس با حدود سه هزار نیروی کار، پس از خصوصی سازی در سال ۹۲، شاهد اخراج گسترده کارگران و تبدیل قراردادهای کار از مستقیم به پیمانکاری و یک ماهه شد.

در حال حاضر، این کارخانه حدود ۸۰۰ کارگر دارد که با سوابق بین ۱۰ سال تا ۲۵ سال، حداقل‌بگیر و به صورت پیمانکاری، کار می‌کنند.

به نوشته اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارفرما تلاش کرده است تا با وعده رسیدگی به مطالبات کارگران، اعتصاب آنها را پایان دهد، اما کارگران اعلام کرده‌اند تا تحقق مطالبات‌شان به اعتصاب ادامه خواهند داد.

۲۰:۰۷ ۱۱.۱۲.۱۴۰۰

دست‌کم ۳۱ شهروند کرد در یک ماه به دست نیروهای امنیتی جمهوری‌اسلامی بازداشت شده اند

سازمان حقوق‌بشری هەنگاو خبر داد که در ماه گذشتە میلادی؛ فوریه، دست‌کم ۳۱ شهروند کُرد بە اتهام فعالیت سیاسی و مدنی به دست نیروهای امنیتی جمهوری‌اسلامی بازداشت شده و ۳ فعال نیز از سوی قوه قضائیه به حبس محکوم شده‌اند.

بر اساس این گزارش، بازداشت‌ها در استان‌های کرمانشاه، آذربایجان‌غربی و کُردستان انجام شده است.

هه‌نگاو نوشت که ۲۵ تن بە اتهام فعالیت سیاسی و همکاری با احزاب کُردستانی، ۵ تن به اتهام فعالیت مدنی و یک کاسب‌کار نیز بازداشت شده‌اند.

بیشترین بازداشت‌ها از سوی اداره اطلاعات با ۱۸ مورد ثبت‌ شده است.

۱۹:۳۹ ۱۱.۱۲.۱۴۰۰

عفو بین‌الملل: ۷ زندانی کُرد اهل سنت در زندان رجایی‌شهر کرج در معرض خطر اعدام قرار دارند

عفو بین‌الملل روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۷ زندانی کُرد اهل سنت در زندان رجایی‌شهر کرج در معرض خطر اعدام قرار دارند.

به گفته این سازمان حقوق‌بشری، انور خضری، ایوب کریمی، داوود عبداللهی، فرهاد سلیمی، قاسم آبسته، کامران شیخه و خسرو بشارت در خرداد ۹۷، در دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اتهام‌هایی مانند افساد فی الارض، به اعدام محکوم شدند.

عفو بین الملل، محاکمه‌های آنان را از اساس، ناعادلانه خواند و اشاره کرد که قاضی دادگاه حتی وکیل این هفت تن را از حق دفاع منع کرده بود.

بر اساس این گزارش، این هفت کرد اهل سنت پس از بازداشت به دست ماموران وزارت اطلاعات، به عضویت در گروه‌های سلفی متهم شدند، اما آنها این اتهام را رد کرده‌اند.

عفو بین‌الملل خواستار آن شد که احکام محکومیت‌ و مجازات اعدام این هفت تن لغو شود و زمینه برگزاری یک محاکمه مجدد و عادلانه برای آنها فراهم شود.

۲۰:۵۱ ۱۰.۱۲.۱۴۰۰

اعتصاب در کارخانه کاغذ پارس؛ کارگران خواستار حذف شرکت‌‌های پیمانکاری هستند

کارگران کارخانه کاغذ پارس هفت‌تپه در ششمین روز از اعتصاب خود و در اعتراض به نبود امنیت شغلی، در محوطه این واحد تجمع کردند.

کارگران کارخانه کاغذ پارس خواستار حذف واسطه‌ شرکت‌های پیمانکاری با عناوین مختلف و امضای قرارداد مستقیم کار با کارخانه هستند.

این کارخانه حدود ۸۰۰ کارگر دارد که با سوابق بین ۱۰ سال تا ۲۵ سال، همگی حداقل‌بگیر و به صورت پیمانکاری هستند.

در سالیان اخیر، حذف شرکت‌های پیمانکاری و امضای قرارداد مستقیم کار، یکی از مطالبات اصلی کارگران بخش‌های مختلف در ایران بوده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG