لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۳

تهران و واشینگتن یکدیگر را مسئول توقف مذاکرات برجام دانستند


مذاکرات هسته‌ای در وین
مذاکرات هسته‌ای در وین

ایران و ایالات متحده روز دوشنبه ۱۵ فروردین بار دیگر یکدیگر را مسئول بن‌بست چند هفته‌ای در مذاکرات هسته‌ای معرفی کردند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گفت که مذاکره‌کنندگان ایرانی به وین، محل گفت‌وگوهای هسته‌ای برای احیای برجام، بازنخواهند گشت تا مادامی که واشینگتن به خواسته‌های تهران پاسخ دهد.

آقای خطیب‌زاده به خبرنگاران در تهران گفت: «آمریکا مسئول توقف امروز مذاکرات است. راه‌حل هم در کاخ سفید است. باید به خواسته‌های معقول ایران که مورد تایید اعضای ۱+۴ است، پاسخ منطقی بدهد که ما آمادگی داشته باشیم به وین بازگردیم.»

این مقام دولت ایران سپس تاکید کرد که جمهوری اسلامی «نه از خطوط قرمز خود رد می‌شود و نه از خواسته‌های خود کوتاه می‌آید».

اما از سوی دیگر در واشینگتن سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده گفت، این تهران است که نمی‌گذارد توافق بر سر احیای برجام امکان‌پذیر شود.

ند پرایس هشدار داد که زمان در حال اتمام است، چرا که ایران در حال نزدیک شدن به نقطه‌ای است که توانایی ساخت سلاح هسته‌ای را پیدا می‌کند.

آقای پرایس اظهار داشت: «همه کسانی که در این مذاکرات دخیل هستند به خوبی می‌دانند چه کسی پیشنهادهای سازنده ارائه کرده، چه کسی درخواست‌های غیرمرتبط با برجام داشته و ما چگونه به این وضعیت کنونی رسیده‌ایم.»

این مقام دولت ایالات متحده با این حال اظهار داشت که واشینگتن معتقد است «هنوز فرصت برای حل اختلافات باقی‌مانده با ایران در مذاکرات اتمی وجود دارد».

به گفته وی، برنامه هسته‌ای ایران به نقطه‌ای رسیده که مدت زمان گریز هسته‌ای آن تنها «به چند هفته» کاهش پیدا کرده که این امر می‌تواند یک توافق جدید را بی‌اثر کند.

گزارش‌ها حاکی است که دولت ایران بر خروج سپاه پاسداران از فهرست تروریستی آمریکا به عنوان شرط توافق پافشاری کرده است و در مقابل، دولت آمریکا می‌گوید خارج کردن سپاه مشروط به این است که ایران تعهد علنی بدهد به نیرو‌های آمریکایی حمله نمی‌کند.

سعید خطیب‌زاده نیز در اظهارات روز دوشنبه خود اگرچه از بیان جزییات خودداری کرد، اما گفت که اختلاف باقی‌مانده بر سر افراد و اشخاص حقیقی و حقوقی و انتفاع اقتصادی ایران است.

با این حال یک منبع آگاه نزدیک به مذاکرات احیای برجام در وین از مسئله انتقام‌گیری بر سر کشته شدن قاسم سلیمانی نیز به عنوان مانع مهم دیگر برای توافق نام برده است.

وی در این باره به رادیو فردا گفته است که تعهد دادن حکومت جمهوری اسلامی برای توقف پیگیری طرح «انتقام» مرگ قاسم سلیمانی، یکی از شروط اصلی خارج‌ کردن سپاه از فهرست تروریستی دولت آمریکا است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، ایرنا و رادیو فردا؛ س.ن

XS
SM
MD
LG