(rm) صدا | [ 6:37 mins ]
مرد عنکبوتي 2 در آمريکا در نخستين روز اکران پرفروش ترين فيلم آمريکا شد. قصه دوم روايت سينمايي مرد عنکبوتي که از کتاب هاي سريال مصور نوشته Stan Lee, Steve Ditko به کارگرداني Sam Raimi ساخته شده از قسمت اول هم بهتر است. اين فيلم هم ترفندهاي خيره کننده تصويري دارد هم صداقت عاطفي که آن را مديون کارگردان آن است. بهنام ناطقي (راديوفردا، نيويورک): قسط دوم روايت سينمائي ماجراي مرد عنکبوتي، که از کتايهاي سريال مصور هنرمندان برجسته آقايان استان لي Stan Lee و Steve Ditko برگرفته شده، از قسمت اول آن هم بهتر است.
این فیلم، به همان اندازه و به اندازه ساير فيلمهاي عظيم تابستاني با داستانهاي تخيلي و ترکيبي از نقاشي کامپيوتري و فيلم زنده، ترفندهاي خيرهکننده تصويري دارد و تصاوير خوشرنگ و صداي پيچيده آن از هيچ فيلم پرخرج هاليوودي کم ندارد اما آنچه مردعنکبوتي دو Spikerman II به علاوه آن فيلم دارد، يک جور صداقت عاطفي است، که آن را مديون کارگردان سم رمي Sam Raimi است و هنرپيشه نقش اسپايدرمن، توبي مگواير Toby Maguire، که به نقش اين شخصيت خيالي و ظاهرا دوبعدي، ابرمرد عنکبوتي، يک وجه سه بعدي انساني ميدهد، يا در واقع وجه سه بعدي انسانياي براي او با بازي و اجراي خود خلق ميکنند. و البه داستان هم اين امکان را به آنها ميدهد.
در اين قصه، مردعنکبوتي را ميبينيم گرفتار درچنگال بحران هويت، ناشي از تضاد ميان شخصيت کمرو و منزوي و بازنده Peter Parker که درعشق Mary Jane ميسوزد و به خاطر مخفي نگاه داشتن شخصيت دوگانهاش، پيش او خفيف جلوه ميکند وتحقير ميشود.
به اين ترتيب، اين فيلم تخيلي تابستاني، که ظاهرا داستان آن درباره مبارزه مرد عنکبوتي با قدرتهاي مافوق انساني با تبهکاراني است که قدرتهاي خود را در راههاي شيطاني به کار ميگيرند، در واقع به يک فيلم در باره بحران شخصيت و هويت و خودشناسي تبديل ميشود، متاثر از فرهنگ خودسازي و خودشناسي و خودياري امروز آمريکا، با جستجو در حوادث دوران کودکي و ترديدهاي دوران بلوغ، به طوريکه ميليونها تماشاگر پير و جوان صداي ديالوگ ذهني خود را در اين فيلم ميشنوند،
اما در نهايت، فيلم مرد عنکبوتي، جذابيت مقاومت ناپذيرش را به ساختار کلي داستان مديون است که در وراي همه اينها، يک قصه تلخ وشيرين و تاثربرانگيز عشقي را بازگو ميکند، پراز عواطف سرخوردگي و اميد.
آقاي راجر ایبرت، Ebbert منتقد شيکاگوسان تايمز، يکي از منتقدان برجسته آمريکا، اين فيلم را به گرمي ستوده است و آن را فيلمي براي آنها که اهل تماشاي فيلمهاي برگرفته از کتابهاي مصور نيستند و آنها که اهلاش هستند، توصيف کرده است.
آقاي اسکات A.O.Scott مننتقد نيويورک تايمز با پسر هشت سالهاش به تماشاي آن ميرود و بعد، از پسرش نقل ميکند که ميگويد بدترين جاي فيلم هنگامي بود که مردعنکبوتي لباس مخصوص و ماسک را دور مياندازد تا آدمي بشود فاقد قدرتهاي مافوق انساني، ولي مورد پسند معشوق. پسر هشت ساله ميگويد براي اين ناراحت شد که ما به مردعنکبوتي نياز داريم، و منتقد تايمز حرف پسرش را تصديق ميکند و بعد از پرداختن به انزوائي که مردعنکبوتي از آن رنج ميبرد، نتيجه ميگيرد که انگار همانقدر که ما به مرد عنکبوتي نياز داريم، او هم به ما نياز دارد.
آقاي کرک هانيکات در Hollywood Reporter جذابيت اين فيلم را مديون توبي مگواير و کريستين دانست Kristen Dunst بازيگر نقش مري جين ميداند که با کار خود موفق شده اند ابعاد قابل لمس روزمره به اين شخصيتهاي تخيلي و مافوق بشري بدهند.
آقاي David Edelstein منتقد مجله برجسته اينترنتي Slate ميگويد لحن اين فيلم بيش از هرچيز ديگر آن حيرت انگيز است. اين تنها داستان مصوري است که تقلا در آن پشت نقاب و در ذهن شخصيت اتفاق ميافتد.
نصف فيلم به بررسي عواقب عاطفي تصميمي ميپردازد که مرد عنکبوتي در آخر فيلم قبلي ميگيرد، که به خاطر پاک کردن جهان از جنايت و پول پرستي، زندگي عادي انساني خود را فدا کند. در ميانه فيلم، اسپايدرمن، که ياس و نوميدي از چسبندگي تارهايش کاسته است، لباس و نقاب را دور ميريزد، اما تبهکاران فيلم هستند و نقشههاي سوء آنها براي دنيا والبته ربوده شدن دختر محبوب، که او را به سوي نقاب و جامه مردعنکبوتي بر ميگرداند، و تماشاگر که تا کنون شاهد پستي و بلنديهاي عاطفي بود، با صحنههاي گيج کننده جنگ و گريز در دکوري که بازسازي شده ديجيتال شهر نيويورک است، جايزه خود را دريافت مي کند.
اين روايت فيلم Spiderman را Sam Raimi کارگردان سريالهاي سينمائي ترسناک و ارزان کارگرداني کرده است و معلوم است که به اندازه کارگرداناني مثل استيون اسپيلبرگ و پيترجکسون، نميتواند ترفندهاي سهبدي کامپيوتري را بينقص داخل فيلم خودش ادغام کند، اما در اين دومين قسط سريال سينمائي مرد عنکبوتي، The Spiderman جنگ و گريز و نبرد و ترفندهاي هاي صوتي و بصري که براي ساختن هرچه عظيمتر و حيرتانگيزتر آنها به کار ميروند، در خدمت قصه و عواطف قهرمانها قرار دارند، نه اينکه خود فيلم و قصه و همه چيز ديگر، بهانهاي باشد براي سر هم کردن صحنههاي شگرد و ترفند.
فيلم اسپايدرمن، چهارشنبه در بيش از يکهزار اکران در سراسر آمريکا توزيع شد و در نخستين روز نمايش، با چهل ميليون دلار درآمد، رکورد فروش روز اول فيلم در تاريخ سينماي آمريکا را شکست و براي سومين بار بود در تاريخ که فروش يک فيلم از مرز 40 ميليون دلار گذشت، که نشان ميدهد تماشاگران، پاداش تلاشهاي سم رمي و بازيگران خوشکار او را به خوبي پرداخت ميکنند.