لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۰

گزارش در کنگره: فرار شمار زیادی از نیروهای افغان به ایران در پی پیروزی طالبان


سرباز آمریکایی (راست) در کنار سربازان افغان
سرباز آمریکایی (راست) در کنار سربازان افغان

یک گزارش تهیه شده از سوی نمایندگان جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا می‌گوید که عقب‌نشینی شتاب‌زده نظامیان کشورشان از افغانستان، باعث شد که شمار زیادی از نیروهای نخبه و همچنین سه هزار تن از نیروهای دولت ساقط شده کابل که توسط آمریکا آموزش نظامی دیده بودند، به ایران بگریزند.

بر اساس این گزارش، این نظامیان افغان، شامل کوماندوهای نخبه، بخشی از تسلیحات آمریکایی را نیز که در اختیار داشتند، در جریان رویدادهای تابستان پارسال، با خود به ایران منتقل کرده‌اند.

گزارش جمهوری‌خواهان روز دوشنبه، ۲۴ مرداد، در نخستین سالروز دست‌یابی دوباره طالبان به قدرت در افغانستان با محوریت احتمال خطر دستیابی ایران و سایر دشمنان آمریکا به اطلاعات حساس نظامی آمریکایی، به کمیسیون روابط خارجی مجلس نمایندگان ارائه شد.

پایگاه واشینگتن ‌فری‌بیکن روز دوشنبه گزارش داد که برخی از نظامیان آمریکایی که نیروهای افغان را آموزش داده بودند، گفته‌اند، غیر از ایران، ممکن است که روسیه و چین نیز با استخدام این نیروها به یک رشته اطلاعات حساس نظامی آمریکایی دسترسی یابند.

این گزارش احتمال وقوف ایران، چین و روسیه به «رازهای بزرگ نظامی»، تاکتیک‌ها و راهکارهای امنیتی ارتش آمریکا را خطری چشمگیر در ابعاد تهدید امنیت ملی ایالات متحده دانسته است.

گزارش یادشده تاکید دارد که در میان نیروهای افغان که «چاره‌ای جز فرار به ایران نداشتند»، شماری افسر ارشد و جنگجویان واحدهای نخبه ارتش ساقط شده افغانستان نیز دیده می‌شوند.

تهیه‌کنندگان گزارش نوشته‌اند که نگران همکاری نیروهای یادشده با ایران، چه به اختیار و چه از روی اجبار یا تطمیع هستند.

برخی افسران آمریکایی که نیروهای افغان را هم در افغانستان هم در خاک آمریکا آموزش داده بودند، گفته‌اند این افغان‌ها نه تنها تاکتیک‌های آمریکایی را آموخته‌ و از شیوه‌های عملیاتی ارتش آمریکا در منطقه آگاهی دارند بلکه با نام و چهره نظامیان نخبه آمریکایی نیز آشنا شده‌اند، و همه‌ این‌ها همان اطلاعاتی است که برای گروه‌های نیابتی مورد حمایت ایران یا سایر جنگجویان جهادی در منطقه نیز بسیار مورد توجه است.

مهاجرانی که پس از آمدن طالبان، راهی ایران شدند
please wait

No media source currently available

0:00 0:07:27 0:00

به گفته مایکل والتز، یک کهنه‌سرباز رزمی آمریکا که خود عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان است، بازگشت این نیروهای افغان به کشور خودشان نیز یک خطر است زیرا طالبان در پی شکار این افراد و جلب آن‌ها به همکاری هستند.

قرار بود که وزارت دفاع آمریکا فهرستی از پرسنل مهم نظامی پیشین افغان را که تخلیه آن‌ها از منطقه در اولویت باشد، تهیه کند.

به نوشته پایگاه واشینگتن ‌فری‌بیکن، نه تنها لیست وعده داده شده تهیه نشده یا معلق مانده بلکه برنامه اعطای ویزای ویژه آمریکا شامل پرسنل نظامی افغانستان نمی‌شود.

گزارش جمهوری‌خواهان با محوریت مقصر دانستن دولت جو بایدن در رویدادهای افغانستان تهیه شده است.

این در حالی است که مذاکرات آمریکا با طالبان که پیامد عملی آن روی کار آمدن دوباره طالبان در افغانستان بود، در زمان دولت دونالد ترامپ شتاب گرفت و احتمال دیدار میان رهبری طالبان با خود آقای ترامپ نیز مطرح بود که رئیس جمهور وقت آمریکا ملاقات را به دلیل رویدادهای مرگباری که طالبان مظنون به ارتکاب آن بودند، لغو کرد.

XS
SM
MD
LG