(rm) صدا | [ 5:45 mins ]
شب گذشته در تالار اصلی مرکز جاز مجمتع هنری مرکز لینکلن نیویورک، نخستین تالارهای کنسرت جهانی که برای عرضه موسیقی جاز ساخته شدهاند، با اجرای موسیقی جاز توسط نوازندگان برجسته این موسیقی افتتاح شد. بنیانگذار و مدیر این مرکز 128 میلیون دلاری، نوازنده ترومپت «وینتون مارسالیس» رهبری ارکستر جاز مرکز لینکلن را بر عهده داشت و جمعی از برجسته ترین نوازندگان جاز آمریکا، و همچنین والدین چیره دست برخی از اعضای ارکستر، در برنامه ای که «خانواده جاز» نام گرفته بود، قطعاتی را به این مناسبت اجرا کردند که به طور زنده از طریق شبکه سراسری تلویزیون PBS در آمریکا پخش شد. بهنام ناطقی (رادیوفردا، نیویورک): برای علاقمندان موسیقی جاز در نیویورک، آمریکا و سراسر جهان، شب گذشته، دوشنبه شب، شب تاریخیای بود. مجتمع مرکز هنری لینکلن، که 14 سال است برنامه غنیای از موسیقی جاز در میان برنامههای خود عرضه میکند، درهای تالارهای جدید مرکز جاز خود را به روی تماشاگران گشود، در کنسرتی به رهبری نوازنده برجسته ترومپت وینتون مارسالیس، تحت عنوان خانواده جاز، که در آن برجستهترین هنرمندان زنده جاز در آمریکا هنرنمائی کردند، از جمله خانم ابی لینکلن.
تالارهای جدید مرکز جاز مرکز لینکلن نیویورک، که برای ساختن آنها 128 میلیون دلار هزینه شده است، در آسمانخراش عظیمی قرار دارند که موسسه تایم وارنر در میدان کلمبوس نیویورک، در جنوب غربی پارک شهر نیویورک ساخته است. علاوه بر تالار اصلی که 1200 تن گنجایش دارد، دو تالار دیگر با ظرفیت کمتر در مرکز جاز لینکلن سنتر گشوده شدند که طی دو هفته آینده، برنامههای جشنواره جاز در آنها برگزار میشود. مجری برنامه افتتاحیه مرکز جاز لینکلن سنتر آقای وینتون مارسالیس بود، که اعضای ارکستر جاز لینکلن سنتر را در نواختن اکثر قطعهها همراهی کرد. یکی از قطعههای شنیدنی اثری بود از طبل نواز برزیلی Cyro Baptista
آقای مارسالیس، که روز قبل از افتتاح این مرکز، سرکرده رژهای بود در خیابانهای نیویورک با شرکت نوازندگان ارکستر مرکز لینکلن، در بخشی از سخنان خود اشاره کرد که هدف برنامه شب گذشته، که خانواده جاز تمام گرفته، گردهم آوردن نسلهای متعدد هنرمندان جاز است. وی گفت این در واقع یک رسیتال برعکس است چون در هر رسیتال پدرومادرها هستند که میخواهند شاهد پیشرفت بچههای خود باشند.
علاوه بر الیس مارسالیس، پدر وینتون، و براداران او، والدین چندین نوازنده جوان و نه چندان جوان ارکستر جاز لینکلن سنتر روی صحنه ظاهر شدند و قطعاتی را همراه با فرزندان خود نواختند. از جمله آنها نوازندگان پدر و پسر ترومبون Ted و Dick Nash بودند.
برنامه افتتاحیه تالارهای جدید و اختصاصی موسیقی جاز در مرکز لینکلن نیویورک چنانکه آقای مارسالیس اشاره کرد، بهترین هدیهای بود که او در شب چهل وسومین سالگرد تولد خود دریافت کرد. آقای مارسالیس در مصاحبهای که امروز در مجله نیوزویک بیرون آمد، یادآوری میکند که در ساختن تمام جزئیات این سه تالار جدید لینکلن سنتر شخصا نقش داشته است، تا جائی که حتی در آسانسور مخصوص باربری هم نسخهای از یکی از قطعات خود را به نام «بالارفتن» نصب کرده است.
نیوزویک مینویسد افتتاح مرکزی برای موسیقی جاز، که به طرزی یگانه میراث فرهنگی آمریکاست، آرزوئی دیرینه بود که سرانجام شاید دیرتر از آنچه نسلهای متعدد موسیقیدانان جاز خواستار آن بودند، تحقق یافت. این مرکز، موسیقی جاز را از کلوپهای تنگ و زیرزمینی و عادتا آکنده از دود سیگار جنوب شهر، به بالای شهر میبرد و در کنار اپرا و ارکستر سنفونیک قرار میدهد.
چنانکه معمار این مرکز، آقای رافائل والونی میگوید، این مرکز چیزی بیشتر از یک آدرس همیشگی برای موسیقی جاز معنی میدهد. مفهوم داشتن این مرکز این است که یاد آور نقشی باشد که موسیقی جاز در همه جنبههای فرهنگ ایفا کرده است. هرچند د رحال حاضر تماشاگران کنسرتهای جاز از تماشاگران کنسرت های موسیقی کلاسیک بیشتر نیست و فروش سیدیهای جاز هم در حد موسیقی کلاسیک است، اما موسیقی جاز از ادبیات و سینما گرفته تا معماری و هنرهای تجسمی در همه تجلیهای فرهنگ آمریکا قابل لمس است.
افتتاح مرکز جاز لینکلن سنتر برای موسیقدانان و منتقدان سیاهپوست آمریکا از این نظر اهمیت دارد که چنانکه آقای دان بایرون، نوازنده مشهور کلارینت جاز گفته است، مرکز جاز مرکز لینکلن اولین موسسه معتبر فرهنگی آمریکاست که به موسیقی سیاهان اختصاص دارد و ریاست هنری آن با یک هنرمند سیاهپوست است.
رکستر جاز مرکز لینکن دیشب از جمله با اجرای این ترانه از مایلز دیویس توسط والتر پلنر جونیور نوازنده سکسفون و مادرش خانم آدری شکیر Audrey Shakir خواننده آتلانتائی افتتاح نخستین تالار اختصاصی موسیقی جاز را جشن گرفت.