(rm) صدا | [ 5:16 mins ]
لنرد کوهن Leonard Cohen شاعر و خواننده کانادائي که در دهه 1960 با ترانههائي ساده در باره عشق شهرت جهاني يافت، هفته گذشته با انتشار آلبوم جديدي منتقدان سختگيري که در طول 40 سال اخير بارها او را تمام شده اعلام کردند، به تحسين وادار کرد. آلبوم «هدر عزيز» Dear Heather از لنرد کوهن بيشتر از هرچيز چنانکه از مردي 70 ساله انتظار ميرود، در باره عشق است، در باره عشق از دست رفته، يا پايانگرفته. با اين حال، اين آلبوم کمتر از درد عشق مينالد، بلکه لحن مسطح و بيخيال کوهن در اين ترانهها، بيشتر در باره آگاهياي است که تجربه و رنج در پي دارد. بهنام ناطقي (راديوفردا، نيويورک): لنرد کوهن Leonard Cohen، شاعر و ترانه سراي کانادائي، چهل سال پيش در ترانههاي خود تصوير جديدي از مرد عاشق عرضه کرد که براي ميليونها زن دليل قانعکنندهاي براي دوباره عاشق شدن بود. زنها در تصويرهاي مبهم ترانهها او درک تازهاي از زنانگي ميديدند و خود را به ترنم صداي بم و بيشتاب او ميسپردند.
اينک در 70 سالگي، لنرد کوهن، با آلبوم جديدي به صحنه باز ميگردد، و بازهم با گلوي چسبانده به ميکرفن، اشعاري از خودش و از شعراي برجسته قديم و جديد، نظير لرد بايرون و فرنک اسکات و کارل اندرسون را زير گوش شنونده زمزمه ميکند. آلبوم جديد لنرد کوهن، Dear Heather يا هدر عزيز نام دارد، انگار سرآغاز نامهاي به زني با يک نام شاعرانه... که در آن شاعر از او ميخواهد که بار ديگر، باجامي دردست، از کنار او رد شود.
فضاسازي تيره ومرگاندود ترانههاي لنرد کوهن، از همان سالها، شايد از همان سال 1968 هنگامي که صفحه مشهور او The Songs of Leonard Cohen انتشار يافت، باعث شد که خيليها او را بارها مرده و تمام شده اعلام کنند ولي اينک در آلبوم Dear Heather که هفته گذشته منتشر شد، لنرد کوهن، در هفتادسالگي گوئي بر فرق يک عمر سرودن و خواندن و سرائيدن، تاجي از گلهاي سياهرنگ قرار ميدهد، و با همان صدا، که به خاطر زنگ بيخيال و رنگ تيره و عميقش، ميتواند صداي خدا يا شيطان باشد، در ترانهاي به نام «به خاطر» به تاثيري ميپردازد که در اين چهل سال بر ميليونها زن گذاشته است.
لنرد کوهن، ميگويد به خاطر چند ترانه که در آنها من از رمز و راز زنها گفتم، زنان در اين سن پيري، مهري استثنائي به من دارند و روي من خم ميشوند در بستر، و مرا در آغوش ميگيرند، مثل بچه، و ميگويند لنرد، حالا مرا نگاه کن، براي آخرين بار.
صداي کوهن با يکنواختي بيخيالش، عاشق سابقي را به ذهن ميآورد که اينکه از هر انگيزش و لذتي خالي است. در ترانه کوتاهي به نام On That Day کوهن با چند جمله پرابهام، به فاجعه تروريستي 11 سپتامبر ميپردازد، و در باره روزي ميخواند که به قول او نيويورک زخمي شد. ترانهاي خشک که انگار همراهي ساده موسيقي آن اصرار دارد که جدي گرفته نشود.
آلبوم «هدر عزيز» Dear Heather از لنرد کوهن بيشتر از هرچيز چنانکه از مردي 70 ساله انتظار ميرود، در باره عشق است، در باره عشق از دست رفته، يا پايانگرفته، و از نمونههاي درخشان کار او ترانه آغازين آلبوم است «ديگر نرو پرسهزنان» Go No More A-Roving از شاعر رومانتيک انگليسي لرد بايرون، که کوهن آن را به سبک ترانههاي ريتماند بلوز دهه 1950 اجرا ميکند در پسزمينه جاز ملايم، که در پناه آن ميتوان به باجي انديشيد که گذشت زمان از قلب و روح انسان ميستاند.
با اين حال، اين آلبوم کمتر از درد عشق مينالد، بلکه لحن مسطح و بيخيال کوهن در اين ترانهها، بيشتر در باره آگاهياي است که تجربه و رنج در پي دارد. در ترانهاي بر اساس يک شعر از شاعر کانادائي Frank Scott لنرد کوهن ميخواند: «در پي جستجوي تلخ دل، شتابناک از هيجان و درد، ما برميخيزيم تا نقشي بزرگتر ايفا کنيم.»