لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۴

سالروز صدور حکم اعدام براي آغاجري توسط دانشجويان و فعالان سياسي روز «آزادي بيان» نامگذاري شد


(rm) صدا | [ 4:31 mins ]
جمعی از فعالان و دانشجویان سومین سالروز صدور حکم اعدام برای هاشم آغاجری، استاد تاریخ دانشگاه تربیت مدرس و عضو موسس «سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی» را روز «آزادی بیان» نام گذاشتند. سعید رضوی فقیه، فعال دانشجوئی، مقیم پاریس، در مصاحبه با رادیوفردا می گوید ما هنوز بهره کمي از حقوق و آزاديهای اساسی داريم و طبيعتا اصرار جامعه ايراني براي انتخاب يک روز به عنوان آزادي بيان حکايت از دغدغه و اصرار آنها براي رسيدن به اين حق اساسي انساني دارد. وی می افزاید: روزگاري که ما در آن زندگي مي کنيم، روزگاري نيست که اشخاص بتوانند با قمه و قداره و داغ ودرفش زبانها را از سخن گفتن و قلمها را از نوشتن بازبدارند و اين به ما نويد و اميد مي دهد که اين شب ضد آزادي خيلي طولاني نخواهد بود. فريبا مودت (راديو فردا): امروز 18 آبان است. شماري از دانشجويان، روزنامه نگاران و فعالان سياسي ايران اين روز را که سومين سالروز صدور حکم اعدام براي هاشم آغاجري استاد دانشگاه تربيت مدرس و چهره شاخص سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران است، روز آزادي بيان نامگذاري کردند. حکمي به اعتراض دامنه دار دانشجويان و دانشگاهيان انجاميد و سرانجام چندي پيش لغو شد. در مصاحبه با راديو فردا، يک روزنامه نگار و فعال دانشجويي معترض به حکم مذکور در آن روزها که اينک در پاريس اقامت دارد، از دليل انتخاب اين روز به عنوان روز آزادي بيان مي گويد، سعيد رضوي فقيه. سعيد رضوي فقيه: در ايران ما مجبوريم که به خاطر فقدان روزهاي خوش از روزهاي فاجعه آميز براي يادبود و بزرگداشت حقوق و آزاديهاي انساني استفاده کنيم. با پايداري دانشجويان، روشنفکران و دانشگاهيان ايراني حکم بي سابقه و ننگين اعدام دکتر آغاجري لغو شد و ايشان با پايمردي که از خودشان نشان دادند و استواري که در برابر فشارهاي قضايي از خودشان بروز دادند، امروز آزاد هستند و مي توانند به جامعه فرهنگي و دانشگاهي ايران بهره برسانند. امير مصدق کاتوزيان (راديو فردا): اعلام روز آزادي بيان به معني شکل گرفتن چه اقدامهايي است در خود ايران؟ سعيد رضوي فقيه: ما عليرغم سابقه بيش از يکصد مبارزه جهت برقراري دموکراسي و به رسميت شناخته شدن آزاديها و حقوق قانوني شهروندان، هنوز بهره کمي از اين حقوق و آزاديها داريم و طبيعتا اصرار جامعه ايراني و فقدان فکري و سياسي ايران براي انتخاب يک روز به عنوان آزادي بيان حکايت از دغدغه و اصرار آنها براي رسيدن به اين حق اساسي انساني دارد. ا.م.ک. : چه تغيير و تحولي در سالهاي گذشته در مسير محدودترشدن آزادي بيان يا برعکس گشايشي در اين زمينه شاهدش هستيم؟ سعيد رضوي فقيه: من فکر مي کنم دوره اي که ما در آن به سر مي بريم، در قرن گذشته جز با چند دوره و نقطه عطف فاجعه آميز و تلخ قابل مقايسه نباشد. مانند دوره استبداد محمد علي شاهي، مانند دوره اي از حکومت رضاشاه پهلوي، مانند دوران بعد از کودتاي 28 مرداد و مانند دوره هايي پس از انقلاب اسلامي و هژموني جمهوري اسلامي. بنابراين من فکر مي کنم که امروز ما وظيفه بسيار خطير و بزرگي بر دوش خودمان داريم به عنوان کساني که اهداف و آرمانهاي امروزي براي جامعه ايراني داريم. يکي از اين اهداف و آرمانها رسيدن به آزادي بيان، آزادي داشتن عقيده و آزادي ابراز آن عقيده است. به نظر من ما در دوره بسيار بسيار بد و سختي به سر مي بريم و البته روزگاري که ما در آن زندگي مي کنيم، روزگاري نيست که اشخاص بتوانند با قمه و قداره و داغ ودرفش زبانها را از سخن گفتن و قلمها را از نوشتن بازبدارند و اين به ما نويد و اميد مي دهد که اين شب ضد آزادي خيلي طولاني نخواهد بود. ا.م.ک.: شما الان در پاريس صحبت مي کنيد. احساس مي کنيد که نوع لحنتان و محتواي گفته هايتان در پاريس و در تهران که بوديد، با هم تفاوت دارد؟ سعيد رضوي فقيه: طبيعتا اينجا ما از نعمت آزادي بهره بيشتري داريم، احساسي که ما در اينجا داريم، فقط و فقط همدردي مضاعف نسبت به دوستان مطبوعاتي و دانشجويمان در ايران است که نمي توانند از چنين آزاديهايي برخوردار باشند، اما فکر مي کنم که طي چند ماه گذشته سعي کردم با همان لحني نسبت به جمهوري اسلامي و روش و رفتارش سخن بگويم که در ايران سخن گفتم و در ايران هم سعي مي کردم آنگونه در برابر جمهوري اسلامي و ارکان حکومتيش اظهار نظر کنم که وجدان سياسي من آن تکليف را به عهده من مي گذارد.
XS
SM
MD
LG