لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۸

یک عضو کانون نویسندگان پس از احضار بازداشت شد


بازجوی علیرضا ثقفی خراسانی روز چهارشنبه در تماس تلفنی با خانواده او خبر داده که وی در زندان اوين به سر می برد.
بازجوی علیرضا ثقفی خراسانی روز چهارشنبه در تماس تلفنی با خانواده او خبر داده که وی در زندان اوين به سر می برد.

گزارش های رسیده حاکی است که عليرضا ثقفی خراسانی، روزنامه نگار، عضو کانون نويسندگان ايران و کانون مدافعان حقوق کارگران بازداشت و همسر و پسر بزرگ وی احضار شده اند.


بر اساس گزارش ها منابع مختلف، آقای ثقفی خراسانی که روز دوشنبه به مرکز پيگيری وزارت اطلاعات احضار شده بود، روز سه شنبه به دفتر اين مرکز در خيابان صبا مراجعه کرد .


به گفته يکی از نزديکان اين روزنامه نگار، بازجوی آقای ثقفی خراسانی روز چهارشنبه در تماس تلفنی با خانواده وی خبر داده است که وی در زندان اوين به سر می برد.


اين شخص که نخواست نامش فاش شود به «راديو فردا» گفت که بازجوی آقای ثقفی اين موضوع را به پسر کوچک او گفته و در عين حال، اتهام او را نيز ذکر نکرده است.


درهمين حال، هاله صفرزاده، همسر و محسن، پسر بزرگ عليرضا ثقفی خراسانی، نيز پس از احضار تلفنی توسط وزارت اطلاعات ايران، روز چهارشنبه به مرکز پيگيری این وزارتخانه مراجعه کردند که تا ظهر روز چهارشنبه، خبری در مورد اين دو به دست نیامد.


خبر انتقال آقای ثقفی خراسانی به زندان اوین در حالی داده شد که ماموران وزارت اطلاعات در مراجعه خانواده اش به این دستگاه امنیتی گفته بودند که تحقيق از وی ظهر روز سه شنبه پايان يافته و او از آن محل خارج شده است.


بازداشت آقای ثقفی پس از آن صورت گرفت که وی در هفته های گذشته مورد تهديدهای تلفنی قرار گرفته بود، و به گفته چند تن از فعالان کارگری، انتظار بازداشت او وجود داشت.


اين تهديدها بيشتر به دليل فعاليت های صنفی کارگری این روزنامه نگار مطرح شده بودند.


آقای ثقفی خراسانی پيش از اين سردبيری ماهنامه «راه آينده» را بر عهده داشت که پس از هشت شماره، توقيف شد. اين ماهنامه به طور عمده، مسائل کارگری در ايران را منعکس می کرد و نشريه ای مستقل بود.


وی در آن زمان در گفت و گو با «راديو فردا» در خصوص دليل توقيف اين ماهنامه اظهار داشت: «به طور مشخص، ما فکر می کنيم از ادامه کار مجله راه آينده به علت روش مستقلی که داشت، جلوگيری شده است.»


عليرضا ثقفی خراسانی همچنين گفت: «راه آينده به طور مشخص از منافع کارگران و مردم ايران، منافع کارگران و مردمی که در پی هجوم سرمايه جهانی و همراهی آن توسط دستگاه سرکوب داخلی، به بدترين وجه در حال پايمال شدن است، دفاع می کرد.»


سردبير راه آينده اشاره کرد که مستقل بودن اين ماهنامه باعث شد که تحت فشار قرار گيرد و افزود: «ما در هشت شماره مجله، هيچ گونه کمک دولتی نگرفتيم و آنها فکر می کردند ما از نظر مالی دچار مشکل می شويم. ما در اين مدت از هر نظر تحت فشار بوديم، چه از نظر چاپخانه ها که مجله ما را چاپ نمی کردند و يا دکه ها که مجله ما را نمی فروختند. حتی در پخش پست، در بسياری از اوقات، کارتن های ما در اداره پست گم می شد و جواب درستی به ما نمی دادند.»


افزايش فشار بر فعالان کارگری


احضار عليرضا ثقفی خراسانی، همسر و پسرش و بازداشت او در حالی اتفاق می افتد که در ماه های اخير فضا بر فعالان کارگری در ايران تنگ تر شده است.


در همين ارتباط، می توان به صدور احکام شلاق و زندان عليه چهار نفر از شرکت کنندگان در مراسم روز جهانی کارگر، اول ماه مه، در سال جاری در سنندج، اشاره کرد.


بر اساس اطلاعيه اتحاديه آزاد کارگران ايران، بر اساس حکم دادگاه شعبه ۱۰۱ جزايی سنندج، سوسن رازانی و شيوا خير آبادی، هر يک به چهار ماه زندان و ۱۵ ضربه شلاق، عبدالله خانی به ۹۱ روز زندان و ۴۰ ضربه شلاق و سيد غالب حسينی به شش ماه زندان و ۵۰ ضربه شلاق محکوم شده اند.


اتهام اين چهار نفر، اخلال در نظم عنوان شده است. در ماه های اخير، تعدادی از فعالان اجتماعی درايران، از جمله فعالان کارگر و زن، از سوی دادگاه های جمهوری اسلامی ايران به تحمل ضربات شلاق محکوم شده اند.


اتهام اين فعالان و سايرين که احضار، بازداشت و يا محاکمه شده اند، اقدام عليه امنيت ملی، تبليغ عليه نظام، تشويش اذهان عمومی، اخلال در نظم و شرکت در تجمع غيرقانونی است.


اين قبيل اتهامات تکذيب فعالان اجتماعی و انتقاد سازمان های حقوق بشری را به دنبال داشته است.


همچنين حدود دو ماه از بازداشت غلامرضا غلامحسينی، يکی از اعضای فعال سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، می گذرد و خانواده وی قادر به تهيه وثيقه ۲۰۰ ميلون تومانی اعلام شده از سوی دادگاه انقلاب نيستند.


آقای غلامحسينی که به علت فعاليت سنديکايی از کار بيکار شده بود، پس از دريافت رای بازگشت به کار از سوی هيئت حل اختلاف اداره کار غرب تهران به شرکت واحد مراجعه کرد، اما از بازگشت به کار وی ممانعت به عمل آمد.


از آنجا که هيچ مسئولی جواب در خور تاملی به وی نمی داد و به مسئولين ارشد شرکت واحد و شهرداری هم دسترسی نداشت، هنگامی که مطلع شد جشنی به مناسبت گراميداشت روز زن ترتيب داده شده است و در آن شهردار تهران و مديريت شرکت واحد حضور خواهند داشت، تصميم گرفت تا به عنوان يک کارگر شرکت واحد در این جشن حضور پيدا کند تا شايد بتواند با ديدار مديران و شهردار تهران به سر کار بازگردد.


گزارش ها حاکی است که به محض ورود او به مکان برگزاری جشن، توسط مامورين بازداشت و به پليس امنيت تحويل داده شد. وی روز بعد به دادگاه انقلاب انتقال يافت و از آنجا نيز به زندان اوين منتقل شد.


سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در بيانيه ای که روز سوم شهريور ماه منتشر کرد، ادامه بازداشت غلامرضا غلامحسينی را «نقض بی قيد و شرط حقوق سنديکايی و حقوق بشر» دانسته و از تمام فعالين حقوق کارگران و اتحاديه های کارگری خواهان حمايت از کارگران زندانی تا آزادی آنها شده است.


بازداشت آقای غلامحسينی در شرايطی روی داده است که بيش از ۱۳ ماه از بازداشت منصور اسانلو، رييس هيئت مديره اين سنديکا به اتهام اقدام عليه امنيت ملی می گذرد.


  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG