لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۵

«بنيان‌گذار ایکیا؛ پولدارترين ساکن سویيس»


بنيان‌گذار فروشگاه زنجيره‌ای ایکیا برای هفتمين بار پياپی به عنوان پولدارترين ساکن سویيس شناخته شد.
بنيان‌گذار فروشگاه زنجيره‌ای ایکیا برای هفتمين بار پياپی به عنوان پولدارترين ساکن سویيس شناخته شد.

اينگوار کمپراد، بنيان‌گذار فروشگاه زنجيره‌ای IKEA، با ثروتی ۲۳ ميليارد يورویی، برای هفتمين بار پياپی به عنوان پولدارترين ساکن سویيس شناخته شد.


مجله سویيسی بيلانز ضمن انتشار اين خبر نوشته است که اين انتخاب بر اساس ارزيابی ثروت ۳۰۰ تن از پولدارترين ساکنان سویيس صورت گرفته است.


بيلانز گزارش می‌دهد که اين ۳۰۰ ثروتمند ساکن سویيس در طول سال ۲۰۰۸ و بحران اقتصادی بین‌المللی، در مجموع نزديک به ۴۶ و نیم میلیارد يورو از دست داده‌اند.


اينگوار کمپراد، ثروتمندترين ساکن سویيس، در سوئد به دنيا آمده است و در ماه مارس سال آينده (حدود سه ماه دیگر) ۸۳ ساله می‌شود.


کمپراد، بر پایه فهرست مجله اقتصادی فوربس آمريکا که اخيرا منتشر شد، در رده هفتم ثروتمندترين افراد جهان قرار دارد.


کمپراد نام شرکت IKEA را، که عرضه کننده اثاث و لوازم خانگی و دفتری است، از چهار کلمه متفاوت گرفته است: حروف نخست نام کوچک و نام خانوادگی خود، حروف نخست المتاريد، مزرعه پدری خود در سوئد، و ابتدای آگوناريد، دهکده‌ای که در آن به دنيا آمده.


شرکت عظیم چندمليتی IKEA توسط اينگوار کمپراد در سال ۱۹۴۳ در سوئد تأسيس شد. دفتر اصلی آن در هلند قرار دارد و بيش از ۱۱۸ هزار کارمند و کارگر در کشورهای مختلف در اين شرکت مشغول به کار هستند.


در فهرست ثروتمندان ساکن سوییس که در نشریه بیلاتز منتشر شده، پس از اينگوار کمپراد، خانواده هوفمن و اوری، صاحبان شرکت عظيم روخه (Roche) که محصولات پزشکی، بهداشتی و درمانی توليد می‌کند، با ثروتی نزديک به ۱۰ و نیم ميليارد يورو در رتبه دوم قرار دارد.


شرکت Roche هم اکنون بيشتر در زمينه تحقيقات بيماری سرطان و انواع ويروس‌ها فعاليت دارد.


اين شرکت عظیم، که بيش از ۷۸ هزار کارمند و کارگر در سطح جهان دارد، در سال ۱۸۹۶ توسط فريتس هوفمن – لا روش در شهر بازل سویيس تاسيس شد.


خانواده برنينک مه‌ير، بنيان‌گذاران فروشگاه‌های زنجيره‌ای C&A، که اصليت آنها هلندی – آلمانی است با حدود ۸ ميليارد يورو ثروت، در رده سوم اين جدول قرار دارد.


فروشگاه C&A، که عرضه کننده پوشاک است، در سال ۱۸۴۱ در شهر سنيک هلند توسط دو برادر، به نام‌های کلمنس و اگوست برنينک مه‌ير تأسيس شد و نام خود را از نخستين حروف نام کوچک اين دو برادر گرفت.


دفتر اصلی اين فروشگاه زنجيره‌ای در دوسلدورف و بروکسل قرار دارد.



اما از افراد مشهوری که در ميان فهرست ۳۰۰ ثروتمند مجله بيلانز قرار دارند می‌توان از راجر فدرر، تنيس‌باز مشهور، نام برد.


فدرر با ثروتی نزديک به ۱۳۰ ميليون يورو توانسته است در اين فهرست جای بگيرد. یکی از عوامل مهم کسب درآمد هنگفت راجر فدرر، شرکت در تبليغات نايک ذکر شده است.


اين بيستمين باری است که مجله بيلانز دست به انتشار فهرست ثروتمندترين ساکنان سویيس می‌زند.


نکته قابل توجه در مجموعه فهرست‌هايی که تاکنون از سوی اين مجله منتشر شده‌اند، افزايش غير قابل تصور ثروت پولدارترين افراد است.


در سال ۱۹۸۹ صد تن از ثروتمندان اصلی سویيس ثروتی نزديک به ۴۳ ميليارد يورو داشتند؛ در حالی که اکنون ثروت اين صد تن رقمی معادل ۲۴۰ ميليارد يورو شده است.


سه ثروتمند برتر امسال سویيس سال گذشته نیز در همين رتبه‌ها قرار داشتند.


XS
SM
MD
LG