لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۸

تحصن در برابر سفارت ایران در کابل؛ «حمایت از هراس‌افکنان را پایان دهید»


اعضای گروهی به نام «حرکت مردمی صلح‌خواهان» در افغانستان که ایران را به دامن زدن به جنگ در این کشور متهم می‌کنند، پس از سه روز تحصن در برابر سفارت ایران در کابل، روز جمعه ۵ مرداد با ارائه نامه‌ای به این سفارت خواستار تغییر سیاست تهران در قبال افغانستان شدند.

بسم‌الله وطن‌دوست، یکی از اعضای این گروه، در گفت‌وگو با بخش افغان رادیو اروپای آزاد، ایران را متهم کرد که «از گروه‌های هراس‌افکن در افغانستان حمایت می‌کند و به جنگ در این کشور دامن می‌زند».

آقای وطن‌دوست گفت در نامه ارائه‌شده، از مردم ایران خواسته شده است که با فشار بر مقام‌های جمهوری اسلامی از آنها بخواهند که «به مسائل مذهبی و قومی در افغانستان دامن نزند و برای گروه‌های مسلح در افغانستان اسلحه نفرستد».

مقام‌های جمهوری اسلامی همواره هرگونه ارتباط با خشونت‌های افغانستان را رد کرده‌اند؛ با این حال حدود دو ماه پیش محمدرضا بهرامی، سفیر ایران در افغانستان، ضمن تأیید تماس جمهوری اسلامی با گروه طالبان، گفت: «تماس را تبدیل به ارتباط نکردیم زیرا نخواستیم برای طالبان مشروعیت‌زایی شود».

مقام‌های آمریکا بارها ایران را متهم کرده‌اند که در ناآرامی‌های افغانستان دست دارد. در یکی از تازه‌ترین موارد، مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، در فهرست ۱۲ گانه خواسته‌های ایالات متحده از جمهوری اسلامی گفته بود: «ایران باید حمایت از طالبان و دیگر تروریست‌ها در افغانستان و منطقه را خاتمه دهد و به پناه دادن به القاعده پایان دهد».

«حرکت مردمی صلح‌خواهان» در هفته‌های اخیر با برپایی تحصن‌هایی در برابر سفارت‌های روسیه، آمریکا و پاکستان در کابل خواستار کمک مردم این کشورها برای فشار بر رهبرانشان در تأمین صلح و ثبات در افغانستان شده بودند.

این گروه گفته است با پایان تحصن در برابر سفارت ایران، از روز جمعه در برابر سفارت بریتانیا در کابل تحصن می‌کند.

اقبال خیبر، رهبر این گروه، روز چهارشنبه نامه‌ای را که با خون امضا رده بود به دفتر معاونت سازمان ملل، یوناما، در کابل سپرد و در آن، خواستار پایان مداخله پاکستان در خشونت‌های افغانستان شد.

مشتاق رحیم، کارشناس روابط بین‌الملل، به رادیو اروپای آزاد می‌گوید: «این گونه حرکت‌های مدنی حامل این پیام است که مردم افغانستان از جنگ خسته شده و خواستار صلح هستند.»

با این حال این کارشناس می‌گوید انتظار ندارد که چنین حرکتی مثلا در تغییر سیاست ایران تأثیرگذار باشد.

XS
SM
MD
LG