لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۰

۹۰۰ فعال سیاسی و مدنی: نسرین ستوده را آزاد کنید


نسرین ستوده
نسرین ستوده
۱۶۰۰ نفر از جمله ۹۰۰ فعال سیاسی و مدنی در بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از ادامه بازداشت نسرین ستوده، وکیل دادگستری زندانی، خواستار آزادی بی‌قید و شرط وی شده‌اند.

این بیانیه که روز یکشنبه، ۲۵ مهرماه در وبسایت «تغییر برای برابری» منتشر شده، به امضای ۱۶۰۰ نفر از جمله وکلای خانم ستوده و افرادی نظیر داریوش آشوری، ژیلا بنی‌یعقوب، سراج‌الدین میردامادی، سعید پیوندی، شادی صدر، کاظم علمداری، فریدون خاوند و فریبا داودی مهاجر رسیده و امضاکنندگان در آن از «به خطر افتادن سلامتی» نسرین ستوده ابراز نگرانی کرده‌ و خواستار آزادی فوری خانم ستوده شده‌اند.

امضاکنندگان این بیانیه با تأکید بر این‌که خانم ستوده جرمی مرتکب نشده و وکیلی است که «در چارچوب‌های قانونی» به فعالیت می‌پردازد، از مراجع قضایی خواسته‌اند تا نسبت به بازداشت خانم ستوده پاسخگو باشند.

این افراد در پایان تصریح کرده‌اند که مقامات قضایی را مسئول حفظ سلامتی خانم ستوده می‌دانند و همچنین با اعلام اینکه «سخت نگران جان» نسرین ستوده هستند، خواستار آزادی «بدون قید و شرط و فوری» وی از زندان شده‌اند.

نسرین ستوده که وکالت شماری از فعالان سیاسی و مدنی نظیر شیرین عبادی، حقوقدان، عیسی سحرخیز، روزنامه‌نگار و حشمت‌الله طبرزدی، رهبر سازمان توقیف شده جبهه دموکراتیک ایران را بر عهده دارد، روز سیزدهم شهریور ماه و پس از آن که برای پاسخ به احضاریه دادگاه به دادسرای اوین مراجعه کرده بود، بازداشت شد.

در این مدت وی تنها یک بار در تاریخ ۱۴ مهرماه با رضا خندان،‌ همسر خود تماس کوتاهی داشته که در این مکالمه «سه ثانیه‌ای» به همسرش اطلاع داده است که از سوم مهرماه در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

به دنبال انتشار این خبر و در تاریخ ۲۴ مهرماه، چهار زندانی سیاسی زندان رجایی شهر کرج؛ منصور اسانلو، رسول بداغی، عیسی سحرخیز و حشمت‌الله طبرزدی، در بیانیه‌ای ضمن پشتیبانی خود از خواسته‌های خانم ستوده، از او خواستند که به اعتصاب غذای خود پایان دهد.

تاکنون سازمان‌های حقوق بشری بسیاری نظیر عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر و گزارشگران بدون مرز و همچنین شخصیت‌های سیاسی و مدنی نظیر واسلاو هاول، رئیس جمهور پیشین جمهوری چک، شیرین عبادی، حقوقدان و زهرا رهنورد، همسر میرحسین موسوی، بازداشت وی را محکوم کرده و خواستار آزادی فوری وی شده‌اند.
XS
SM
MD
LG