لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۰

لاریجانی خطاب به کلینتون: راه مشترکی با شما نداريم كه مذاكره كنيم


علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی ایران
علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی ایران
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه در پاسخ به اظهارات اخیر هیلاری کلینتون در مورد آمادگی ایالات متحده برای مذاکره، صریحا اعلام کرد که ایران وارد مذاکره با آمریکا نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، علی لاریجانی، روز یکشنبه،‌ ۲۴ مردادماه، در نخستین جلسه علنی مجلس پس از تعطیلات با اشاره به این که ایالات متحده هر زمان «رندانه» از مذاکرات سخن می‌گوید گفت: ما راه مشترکی با شما نداریم که مذاکره کنیم.

رئیس مجلس جمهوری اسلامی در ادامه سخنانش به نقش آمریکا در کودتای ۲۸ مرداد ایران اشاره و با تأکید بر این‌که «کارنامه سیاه» آمریکا در مقابل ایرانیان قرار دارد، گفت: «حالا هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه منت می‌گذارد که حاضر است در افغانستان با ایران مذاکره کند... شما در افغانستان خیانت کردید، ما با اصل و فرع تجاوز آمریکا و ناتو در افغانستان و ظلم بر ملت افغان مخالف هستیم».

هیلاری کلینتون روز ۱۸ مرداد در مصاحبه با روزنامه نیویورک تایمز گفت که واشینگتن از طریق اتحادیه اروپا «پیام‌های بسیار روشنی» به ایران فرستاده است و در این راستا ضمن اشاره به کنفرانس کابل که منوچهر متکی نیز در آن حضور داشت، افزود: «در آن‌جا افراد بسیاری بودند که برایم گفت‌وگوهایشان با ایرانی‌ها را بازگو می‌کردند؛ و من به صراحت می‌گفتم که به ایرانی‌ها بگویید ما همچنان برای همکاری آماده‌ایم».

خانم کلینتون پیش از برگزاری کنفرانس کابل نیز که به پیشنهاد ایالات متحده برای بحث پیرامون مسائل افغانستان در کابل برگزار شد، از حضور ایران در این کنفرانس به عنوان یکی از همسایه‌های افغانستان استقبال کرد.

با این حال در روز برگزاری کنفرانس در ۲۹ تیرماه، اگرچه منوچهر متکی در کنفرانس کابل شرکت کرد، اما هیچ گفت‌و‌گویی میان مقامات ایران و آمریکا صورت نگرفت.

رامین مهمانپرست،‌ سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در این زمینه اعلام کرد که با توجه به «سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه ملت ایران و اقداماتی که در صدور قطعنامه انجام داده است و رفتار نامناسب نسبت به اتباع ایران» امکان مذاکره و ملاقات بین مقامات ایران و آمریکا وجود ندارد.

آقای لاریجانی در ادامه سخنان روز یکشنبه خود همچنین تلاش آمریکا برای مذاکره با ایران، پس از صدور قطعنامه جدید تحریمی شورای امنیت را «رسوایی» خوانده و حرکت مجلس شورای اسلامی در تصویب طرح «مقابله به مثل» با ایالات متحده را تحسین برانگیز و به موقع خواند.

اشاره آقای لاریجانی به طرحی است که به منظور «مقابله با توطئه‌های آمریکا و انگلیس»‌ و «مقابله به مثل با کشورهایی که هواپیماها و کشتی‌های ایرانی را مورد بازرسی قرار می‌دهند» در ۲۹ تیرماه به تصویب نهایی مجلس رسید.

وی در ادامه خاطرنشان کرد که ایران سختگیری‌ها و تحریم‌های اعمال شده علیه ایران را به «فرصت استقلال اقتصادی» تبدیل خواهد کرد و گفت: «آمریکا باید بداند که مجلس شورای اسلامی با دقت رفتارهای آنان را رصد می‌کند و آن‌ها تصور نکنند که با القای الفاظ متفاوت می‌توانند بار خیانت خود به ملت ایران را سبک کنند.»

ایران و آمریکا از سه دهه پیش تا کنون و به دنبال حمله دانشجویان موسوم به پیرو خط امام به سفارت آمریکا در تهران روابط دیپلماتیک با یکدیگر ندارند و گفت و گوهای میان دو کشور نیز بسیار محدود بوده است.

آمریکا بارها نگرانی خود را از برنامه هسته ای جمهوری اسلامی و سرکوب مخالفان در ایران اعلام کرده و خواستار پایبندی ایران به تعهدات بین المللی خود در زمینه صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه شده است.
XS
SM
MD
LG