لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۹

درخواست پاکستان برای کمک‌رسانی جهانی به سیل‌زدگان این کشور


Pakistanda sel fəlakəti
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:27 0:00


یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر پاکستان، روز یکشنبه بار دیگر از جوامع بین‌المللی برای رسیدگی به مناطق سیل زده درخواست کمک کرد و اعلام کرد که دولت پاکستان به تنهایی قادر به مقابله با این فاجعه نیست.

به گزارش خبرگزاری‌ها آقای گیلانی روز یکشنبه، ۱۷ مردادماه، و با گذشت حدود ۱۰ روز از آغاز جاری شدن سیل در پاکستان، با اشاره به اینکه تداوم بارش‌ها ممکن است به افزایش تعداد آسیب‌دیدگان بیانجامد، از جوامع بین‌المللی درخواست کرد که در کمک‌رسانی به سیل‌زدگان به کمک پاکستان بشتابند.

وی در این زمینه اظهار کرد: «ما تمام نیروی خود را برای نجات، تهیه غذا، دارو و پناهگاه (برای آسیب‌دیدگان) به کار خواهیم گرفت، اما این‌کار ورای ظرفیت ماست و ما از جهانیان درخواست کمک می‌کنیم».

با گذشت حدود ۱۰ روز از آغاز جاری شدن سیل تداوم بارش باران، نیروهای پاکستانی در یک‌شب گذشته بیش از ۱۰ هزار نفر را از ایالت‌های پنجاب و سند به مناطق امن منتقل کرده‌اند.

سیل ناشی از بارش‌های شدید موسمی، که از دو سو، هند و افغانستان، به سمت پاکستان جاری شده است تا کنون به کشته شدن ۱۶۰۰ نفر و بی‌خانمان شدن ۱۲ میلیون نفر انجامیده است.

این سیل به ویژه به سه ایالت سند، پنجاب و خیبر پختونخواه خسارت وارد کرده است. این سیل که در مسافتی به شعاع ۱۰۰۰ کیلومتر جاری شده است.

به گفته فرمانده ارشد عملیات امدادرسانی ایالت خیبر پختونخواه، این ایالت با ۱۴۰۰ نفر کشته و حدود ۲۱۳ نفر مفقود، بیشترین آمار تلفات را در بر داشته است.

سیل در پاکستان؛ میلیون‌ها آواره، هزاران قربانی

x
به موجب این سیل که بدترین سیل پاکستان در ۸۰ سال گذشته بوده است، بیش از ۲۵۲ هزار منزل مسکونی از بین رفته است و در حال حاضر ۴ میلیون نفر در پاکستان نیازمند کمک فوری هستند.

همچنین این سیل به صنعت کشاورزی پاکستان نیز ضربه مهلکی وارد کرده و موجب افزایش شدید قیمت میوه و سبزیجات شده است. آسوشیتدپرس می‌نویسد که قیمت برخی مواد غذایی اولیه نظیر پیاز و سیب‌زمینی در برخی مناطق تا چهار برابر افزایش یافته است.

به گفته امجد جمال، سخنگوی برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد در پاکستان، امدادرسانی به آسیب دیدگان این فاجعه نیازمند بودجه‌ای در حدود ۱۰۰ میلیون دلار است.

تا کنون کشورهای بریتانیا، چین، استرالیا، فرانسه و ایالات متحده ده‌ها میلیون دلار بودجه برای کمک‌رسانی به سیل زدگان پاکستان اختصاص داده‌اند.

همچنین سازمان‌های خیریه اسلام‌گرایان تندرو، از جمله شبه نظامیان پاکستانی «لشکر طیبه» نیز در حال امدادرسانی و تأمین غذا و پناهگاه برای آسیب دیدگان هستند.

با وجود این امدادرسانی‌ها، به گفته خبرگزاری‌ها، موج گلایه‌ها در میان سیل‌زدگان به دلیل نرسیدن کمک فوری و در برخی موارد دریافت نکردن هر‌گونه امدادی، در حال افزایش است. این گلایه‌ها در روزهای اخیر همچنین متوجه آصف‌علی زرداری، رئیس جمهور این کشور، شده است که در هفته گذشته، برای دیدار با مقامات بریتانیا، پاکستان را به مقصد این کشور ترک کرد.

رئیس جمهور پاکستان در این زمینه اعلام کرده است که در نبود وی، نخست وزیر پاکستان بر وضعیت سیل‌زدگان نظارت خواهد داشت.

وی روز شنبه، ۱۶ مردادماه، در مصاحبه‌ای با روزنامه «ساندی تلگراف» اظهار کرد که سفرش به بریتانیا موجب شده است که جوامع بین‌الملل توجه خود را بیش از پیش به فاجعه سیل پاکستان معطوف کنند.
XS
SM
MD
LG