لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۰

«حکم هفت بهائی زندانی در ایران به ده سال حبس کاهش یافت»


هفت بهائی بازداشتی در ایران
هفت بهائی بازداشتی در ایران
جامعه بهائیان فرانسه روز شنبه اعلام کردند که جمهوری اسلامی ایران، حکم هفت بهائی زندانی در ایران را که از بیش از دو سال پیش در حبس به سر می‌برند، از بیست سال به ده سال کاهش داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جامعه بهائیان ساکن فرانسه روز شنبه، ۲۷ شهریور، در بیانیه‌ای اعلام کردند که مقامات دادگاه «شفاهاً» به وکلای این هفت بهائی اعلام کرده‌اند که حکم موکلانشان از بیست سال به ده سال کاهش یافته است.

پیش از این و در تاریخ ۲۵ شهریورماه نیز ديان علايی، نماينده جامعه بهاييان در سازمان ملل متحد، در باره کاهش حکم هفت رهبر جامعه بهايی ايران در دادگاه تجديد نظر به راديو فردا گفته بود که به صورت شفاهی به يکی از وکلای بازداشت شدگان اطلاع داده شده است که اين حکم به ۱۰ سال زندان کاهش يافته است.

در بیانیه منتشر شده توسط جامعه بهائیان فرانسه آمده است که این هفت بهائی مدت ۲۰ ماه بدون تفهیم اتهام در حبس به سر بردند و در این مدت تنها مجاز به ملاقات‌های کوتاه مدت با وکلای خود بودند.

نویسندگان این بیانیه همچنین ضمن ابراز نگرانی از وضعیت این هفت بهائی زندانی، خواستار آزاد سریع و بدون قید و شرط آن‌ها شده‌اند.

فريبا کمال آبادی، جمال الدين خانجانی، عفيف نعيمی، سعيد رضايی، مهوش ثابت، بهروز توکلی و وحيد تيزفهم بیش از دو سال پيش دستگير شدند و در خردادماه سال ۸۹، طی سه روز دادگاه، به اتهام «جاسوسی، اقدام علیه امنیت کشور و محاربه» به بیست سال زندان محکوم شدند.

به دنبال انتشار این خبر، هیلاری کلینتون،‌ وزیر امور خارجه آمریکا، اواخر مردادماه با انتشار بیانیه‌ای نسبت به «ادامه آزار بهائیان و دیگر اقلیت‌های مذهبی توسط دولت ایران» ابراز نگرانی کرد و ضمن محکوم کردن احکام طولانی مدت حبس برای رهبران جامعه بهائیان، این احکام را مصداق «نقض تعهدات ایران تحت میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی»‌ دانست.

بهاییت در قرن نوزدهم میلادی در ایران پایه‌گذاری شد و بنابر اعلام جامعه بهائیان اروپا، از حدود هفت میلیون بهائی سراسر جهان، حدود ۳۰۰ هزار نفر از آن ها در ایران زندگی می‌کنند.

فعاليت جامعه بهائيان در ايران از سال ۱۳۶۲ و به دنبال دستور دادستان وقت کل ايران به طور رسمی ممنوع اعلام شد و از آن پس مقام‌هاى جمهورى اسلامى به طور علنی این مذهب را به رسمیت نمى‌شناسند و محدودیت‌هاى زیادى براى پیروان آن در نظر گرفته‌اند.

به گفته رهبران بهائی، حدود ۴۷ نفر از بهائیان ایران در حال حاضر به خاطر اعتقادات خود در حبس به سر می‌برند.
XS
SM
MD
LG