لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۶

برتری محسوس احزاب دست راستی در انتخابات پارلمان اروپا


احزاب محافظه کار در انتخابات پارلمان اروپا به برتری نسبی دست یافته اند.
احزاب محافظه کار در انتخابات پارلمان اروپا به برتری نسبی دست یافته اند.
احزاب دست راستی در جريان انتخابات پارلمان اروپا در ۲۷ کشور عضو به برتری محسوسی دست يافتند. نخستين نتايج شمارش آرای انتخابات پارلمان اروپا حکايت از آن دارد که احزاب سوسيال دمکرات بيش از پنجاه کرسی خود را در پارلمان اروپا از دست داده‌اند. در اين ميان حزب کارگر بريتانيا شکست فاحشی را متحمل شده است.

در انتخابات اخير، که چهار روز ادامه داشت و روز يکشنبه هفتم ژوئن به پایان رسید، ۳۷۵ ميليون واجد شرايط در ۲۷ کشور عضو اتحاديه‌ اروپا برای دادن رای فراخوانده شده بودند.

گزارش‌های خبرگزاری‌های رويترز و آسوشيتدپرس از نتايج اوليه شمارش آرا در کشورهای مختلف عضو اتحاديه اروپا نشان دهنده آن است که حزب راست گرای «مردم اروپا» ۲۶۷ کرسی از مجموع ۷۳۶ کرسی پارلمان اروپا را به خود اختصاص داده است.

در حالی که فراکسيون احزاب سوسيال دمکراتيک اروپا تنها ۱۵۹ کرسی را به خود اختصاص داده است. بدين ترتيب احزاب چپ‌گرا در پارلمان اروپا ۵۶ کرسی خود را از دست داده‌اند.

همچنين بسياری از نمايندگان احزاب و گروه‌های راست گرای پوپوليست که نگاه بدبينانه‌ای به روند همگرايی اروپايی دارند، جواز ورود به پارلمان اروپا را کسب کرده‌اند.

فراکسيون احزاب ليبرال در پارلمان اروپا نيز ۲۱ کرسی خود را از دست داده و تنها موفق به کسب ۸۱ کرسی شده‌اند.

در مقابل احزاب سبز در انتخابات پارلمان اروپا به موفقيت نسبی دست يافته‌اند و توانستند ۵۴ کرسی را به خود اختصاص دهند. بدين ترتيب شمار کرسی‌های احزاب سبز در پارلمان اروپا يازده کرسی افزايش يافته است.

احزاب متحد چپ‌گرا در پارلمان اروپا نيز ۳۴ کرسی را از آن خود کرده‌اند که اين ميزان هفت کرسی کمتر از پارلمان قبلی است.

در مقابل فراکسيون اتحاديه ملی‌گرايان اروپا نيز ۱۹ کرسی خود را از دست داده و به ۳۴ کرسی دست يافته است.

احزابی که به صورت مستقل وارد انتخابات پارلمان اروپا شده و تاکنون وارد هيچ فراکسيونی نشده‌اند، ۸۸ کرسی پارلمان اروپا را به خود اختصاص داده‌اند. بسياری از اين احزاب از جمله گروه‌های مخالف همگرايی اروپايی هستند که برخی از آنها اعلام کرده‌اند قصد دارند يک فراکسيون مستقل محافظه کار در پارلمان اروپا تشکيل دهند.

البته بر اساس قوانين جديد فراکسيون‌های پارلمان اروپا بايد نمايندگانی از دست کم هفت کشور عضو اتجاديه اروپا را در خود داشته باشند و حداقل اعضای لازم برای تشکيل يک فراکسيون جديد ۲۵ نماينده خواهد بود.

با اين حال با افزودن کرسی‌های کسب شده توسط احزاب محافظه‌کار بدون فراکسيون به مجموع کرسی‌های کسب شده توسط احزاب محافطه‌کار فراکسيون «حزب مردم اروپا» می‌توان دريافت که پارلمان آينده اروپا به طور محسوسی به راست متمايل خواهد شد.

ميزان مشارکت در انتخابات پارلمان اروپا به پايين ترين ميزان خود در ۳۰ سال گذشته رسيده است. به طوری که تنها حدود ۴۳ درصد از واجدين شرايط در کشورهای عضو در انتخابات پارلمان اروپا شرکت کردند. ميزان مشارکت در انتخابات پنج سال پيش چهل و پنج و نيم درصد بود.
XS
SM
MD
LG