لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۳

جورج بوش طرحی برای حمله به ایران آماده کرده بود


جرج بوش، رئیس جمهور پیشین آمریکا، در کتاب خاطرات خود فاش کرده است که وی در دوران ریاست جمهوری‌اش طرحی برای به تاسیسات هسته‌ای ایران آماده کرده بود
جرج بوش، رئیس جمهور پیشین آمریکا، در کتاب خاطرات خود فاش کرده است که وی در دوران ریاست جمهوری‌اش طرحی برای به تاسیسات هسته‌ای ایران آماده کرده بود
جورج بوش، رئیس جمهور پیشین آمریکا، در کتاب خاطرات خود فاش کرده است که وی در دوران ریاست جمهوری‌اش طرحی برای به تاسیسات هسته‌ای ایران آماده کرده و گزینه حمله به تاسیسات هسته‌ای سوریه را نیز به درخواست اسرائیل مورد بررسی قرار داده بود.

روزنامه بریتانیایی دیلی‌تلگراف روز سه‌شنبه در گزارشی، که در سایت اینترنتی این روزنامه نیز منتشر شده است، با استناد به کتاب خاطرات جورج بوش، از طرح ‌رئیس جمهور پیشین آمریکا برای حمله به ایران در دوران زمامداری‌اش خبر داده است.

بر اساس این گزارش، جورج بوش در کتاب خاطرات خود در این باره نوشته است: «به پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) دستور دادم،‌ بررسی‌های لازم را درباره ضروریات حمله به ایران انجام دهد. چنین اقدامی می‌توانست، لااقل به صورت موقت، بمب ساعتی را متوقف سازد.»

در اواسط ماه مرداد سال جاری نیز دریادار مایک مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، اعلام کرده بود،‌ در صورت لزوم ایالات متحده طرحی برای حمله به ایران در اختیار دارد.

روزنامه دیلی‌تلگراف در گزارش خود درباره طرح جرج بوش برای حمله به ایران و سوریه نوشته است، چنین حملاتی می‌توانست،‌ حملات «لجام گسیخته» به سربازان آمریکایی و بریتانیایی در منطقه خاورمیانه را در پی داشته و باعث شود، ایران در اقدامی تلافی‌جویانه جریان نفت به کشورهای غربی را متوقف سازد.

از سوی دیگر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در اوایل فروردین ماه سال ۱۳۸۸ در اظهاراتی با بیان این که ایالات متحده آمریکا در دوران زمامداری جورج بوش،‌ «چند بار آماده حمله به ایران شده بود»،‌ علت «خنثی شدن» طرح‌های آمریکا در این زمینه را «آمادگی فوق‌العاده نیروهای مسلح ایران برای رویارویی احتمالی با حمله آمریکا به ایران» دانسته بود.

ایالات متحده آمریکا و اسرائیل که برنامه هسته‌ای ایران را تهدیدی برای امنیت خود ارزیابی می‌کنند، بارها تاکید کرده‌اند، اگرچه از تلاش‌های دیپلماتیک برای وادار ساختن جمهوری اسلامی به صرف‌نظر کردن از این برنامه حمایت می‌کنند، اما حمله نظامی را به عنوان یک راه‌‌حل احتمالی از دستور کار خود خارج نمی‌کنند.

در این میان جورج بوش، رئیس جمهور پیشین آمریکا، در کتاب خاطرات خود، نوشته است، مشاوران امنیت ملی وی درباره پیشنهاد حمله به ایران با هم اختلاف نظر داشتند.

بر این اساس در حالی که برخی از آنها چنین استدلال می‌کردند که نابود ساختن تاسیسات هسته‌ای ایران به نفع مخالفان رژیم خواهد بود، گروه دیگری از مشاوران آقای بوش از این بابت نگران بودند که حمله آمریکا به ایران موجب برانگیختن احساسات ملی‌گرایانه ایرانی‌ها علیه ایالات متحده شود.

همچنین، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده آمریکا،‌ در بخش دیگری از خاطرات خود خاطرنشان کرده است که تونی بلر، نخست وزیر پیشین بریتانیا را نیز از طرح خود برای حمله به ایران آگاه کرده بود.

جورج بوش با متنفی دانستن امکان گفت‌و گو با ایران، در این باره نوشته است: «یک چیز مسلم است و آن این که ایالات متحده آمریکا هرگز نباید به ایران اجازه دهد،‌ با یک بمب اتمی جهان را تهدید کند.»

رئیس جمهور پیشین آمریکا همچنین درکتاب خود فاش کرده است که وی به درخواست اسرائیل طرح یک حمله هوایی یا حمله کماندویی به تاسیسات هسته‌ای سوریه را نیز مد نظر داشته است.

وی در این باره نیز نوشته است: «ما این طرح را به طور جدی مورد بررسی قرار دادیم، اما سازمان سی‌آی‌ای و ارتش به این نتیجه رسیدند که اعزام یک تیم به سوریه و سپس خارج کردن آنها از این کشور ممکن است بیش از حد خطرناک باشد.»

گفتنی است،‌ اسرائیل در سپتامبر سال ۲۰۰۷ در یک حمله هوایی مراکزی را که گفته می‌شد، تاسیسات هسته‌ای سوریه بودند، نابود کرد.

کتاب خاطرات جورج بوش، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده آمریکا، با عنوان «لحظه‌های تصمیم‌گیری»، روز سه‌شنبه در ۴۹۷ صفحه منتشر شده است.
XS
SM
MD
LG