لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۳

جايگاه پانزدهم ايران در زمينه اينترنت پرسرعت در منطقه


استفاده نکردن از فیبر نوری از دلایل کند بودن اینترنت در ایران اعلام شده است.
استفاده نکردن از فیبر نوری از دلایل کند بودن اینترنت در ایران اعلام شده است.
معاون وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات ايران گفته است که ميزان گسترش استفاده از اينترنت پرسرعت در چهارده کشور منطقه بيشتر از ايران است.

به گزارش خبرگزاری‌های ايران کمال محامدپور معاون پژوهشی وزارت ارتباطات ايران روز چهارشنبه در حاشيه کنفرانسی در باره «امنيت تبادل اطلاعات» با اعلام اين که ضريب نفوذ اينترنت پرسرعت در ايارن تنها چهار درصد است، از مقام پانزدهمی ايران در اين زمينه در منطقه خبر داد.

وی توضيح نداد که آيا منظور وی از «منطقه»، منطقه خاورميانه است، يا منظور وی محدوده جغرافيايی اطراف ايران است. ايران در منطقه خاورميانه واقع است که حدود هجده کشور را در خود جای داده است.

به گفته معاون پژوهشی وزير ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات ايران تا پايان سال ۲۰۰۷ ميلادی شصت درصد کشورهای توسعه يافته و ۲۵ درصد ساير کشورهای جهان به اينترنت پرسرعت متصل شده‌اند.

آقای محامدپور در بخش ديگری از اظهارات خود همچنين اعلام کرد، ايران از نظر «شاخص توسعه ICT در جايگاه ۹۲ جهانی» قرار گرفته است.

وی ادعا کرد، طبق آمارهای جهانی يک چهارم جمعيت دنيا جزو کاربران اينترنت هستند و ضريب نفوذ تلفن ثابت شش درصد و موبايل پنج درصد است.
معاون وزير ارتباطات با اشاره به اين که بر اساس معيارهای اتحاديه جهانی ارتباطات ITU کشورها از نظر ميزان رشد در بخش تکنولوژی اطلاعاتی در چهار گروه دسته بندی می‌شوند، اعلام کرد، کشورهايی که رشد زير دو درصد داشته باشند کمترين نمره را دريافت می‌کنند.

بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی معاون وزارت ارتباطات در سال ۲۰۰۲ ميزان رشد فن‌آوری ازتباطات در ايران يک مميز ۹۳ صدم درصد بوده است در حالی که در سال ۲۰۰۷ اين ميزان به دو مميز ۹۴ صدم درصد رسيده است.

وی در عين حال اظهار داشته است، ميزان رشد کشورهای آمريکای شمالی در حوزه ICT از سال ۲۰۰۲ تا سال ۲۰۰۷ ميلادی ۲۰ درصد و ميزان رشد کشورهای شمال آفريقا و اروپای شرقی حتی به ۴۸ درصد هم رسيده است.

معاون وزير ارتباطات ايران يکی از دلايل رشد اندک ايران در زمينه فن‌آوری اطلاعات را عدم استفاده از فيبر نوری دانست و اظهار داشت:« در حال حاضر بيش از ۱۲۰ هزار فيبر نوری در بخشهای شهری و غيرشهری وجود دارد که از آن استفاده نمی شود که بخش عمده اين امر به عوامل غيرفنی چون عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مربوط می شود.»
XS
SM
MD
LG