لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۴

واکنش آمریکا به گزارش تازه آژانس درباره برنامه هسته ای ایران


فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا
فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا
ایالات متحده آمریکا اعلام کرد، گزارش تازه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در باره برنامه هسته‌ای ایران، که در آن جمهوری اسلامی از جمله به کارشکنی در کار بازرسان متهم شده، تاکیدی بر نگرانی‌های آمریکا در باره برنامه اتمی جمهوری اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه با اشاره گزارش تازه آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در باره برنامه اتمی ایران، گفته است، این گزارش نشان می‌دهد که ایران همچنان از همکاری با آژانس خودداری می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا که تنها یک روز پس از انتشار گزارش تازه یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با خبرنگاران در واشنگتن سخن می‌گفت، در این باره اظهار داشت: « این گزارش به نگرانی‌های ما درباره غنی‌سازی اورانیوم در ایران، ادامه ساخت رآکتور آب سنگین و نیز به نگرانی‌ها در باره همکاری با آژانس و فراهم آوردن امکان دسترسی بازرسان به سایت‌های کلیدی مهر تایید می‌زند.»

بر اساس گزارش تازه یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز دوشنبه منتشر شده و نسخه‌ای از آن در اختیار رادیوفردا است، جمهوری اسلامی ایران از ورود برخی از بازرسان آژانس، که تا پیش از این به طور خاص پرونده ایران را زیر نظر داشتند، ممانعت کرده و بدین ترتیب در فعالیت بازرسان ایجاد اختلال کرده است.

در این گزارش همچنین آمده است که جمهوری اسلامی اقدام به شکستن برخی از مهر و موم‌های آژانس در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم در نطنز کرده است، اقدامی که ایران آن را «اتفاقی» دانسته است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود با ابراز نگرانی از فعالیت‌های احتمالی ایران در زمینه توسعه موشک‌های هسته‌ای، از تهران خواسته است بدون معطلی با دسترسی بازرسان آژانس به تمامی تأسیسات مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای خود موافقت کند.

در این گزارش همچنین با اشاره به «ابعاد احتمالاً نظامى برنامه هسته‌اى ایران» و خودداری جمهورى اسلامى از ارایه اطلاعات بیشتر در این باره، به ویژه نسبت به «احتمال فعالیت‌هاى هسته‌اى محرمانه با مشارکت نهادهاى نظامى» در ایران ابراز نگرانى شده است.

به دنبال ارائه تازه‌ترین گزارش آژانس به اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد، چین و روسیه نیز از از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته بودند، به خواسته‌های آژانس پاسخ گویند.

هر دو کشور روسیه و چین با وجود مخالفت‌های اولیه با دور تازه تحریم‌ها علیه ایران، با قطعنامه‌ای که دور چهارم تحریم‌ها را به جمهوری اسلامی تحمیل کرد، موافقت کردند، اما این دو کشور همچنان با تلاش‌ برخی کشورها به منظور اعمال تحریم یک‌جانبه و مضاعف ایران مخالفت می‌کنند.

این درحالی است که فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در سخنان روز سه‌شنبه خود، یک بار دیگر نسبت به موثر بودن دور چهارم تحریم‌ها و نیز تحریم‌های یک‌جانبه برخی کشورهای غربی علیه‌ جمهوری اسلامی اظهار خوشبینی کرده و گفته است، به باور آمریکا این تحریم‌ها در حال اثر گذاری هستند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد، در اواخر خرداد ماه سال جاری دور تازه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را از تصویب گذراند که در چارچوب آن محدودیت‌هایی در مورد افراد، شرکت‌ها و نهادهای مرتبط با برنامه اتمی و موشکی ايران در نظر گرفته شده است.

افزون بر این تحریم‌ها، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا نیز تحریم‌های یک‌جانبه‌ای را علیه جمهوری اسلامی وضع کرده‌اند که دامنه آن به مراتب گسترده‌تر از تحریم‌های شورای امنیت است.
XS
SM
MD
LG