لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۸

«احتمال انتقال فنآوری هسته ای از کره شمالی به ایران»


پرچم‌های کره شمالی و ایران
پرچم‌های کره شمالی و ایران
قرار بر این است که گزارش سازمان ملل متحد که در مورد امکان انتقال فنآوری هسته‌ای ممنوعه از کره شمالی به ایران، سوریه و میانمار سخن به میان آورده است و از ماه مه تا کنون به دلیل اعتراض‌های چین، از انتشار آن خودداری شده بود، روز سه شنبه، ۱۸ آبان منتشر شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این گزارش که از سوی هیئتی موسوم به «هیئت کارشناسی میزان پیروی پیونگ‌یانگ از تحریم‌های سازمان ملل متحد» تهیه شده است، کره شمالی را که به خاطر آزمایش دستگاه‌های هسته‌ای در سال ۲۰۰۶ و ۲۰۰۹، هم‌اینک تحت تحریم سازمان ملل قرار دارد را به اشاعه فنآوری‌های ممنوع هسته‌ای متهم کرده است.

این خبرگزرای می‌افزاید که این گزارش در ماه مه به «کمیته تحریم‌های کره شمالی شورای امنیت» ارائه شده‌ بود اما انتشار آن به خاطر اعتراض‌های چین چندین ماه به عقب افتاد.

این گزارش ۷۵ صفحه‌ای که خبرگزاری رویترز نیز به آن دسترسی پیدا کرده‌ است، تصریح می‌کند که خبرهای مربوط به «ادامه فعالیت‌های کره شمالی در حوزه موشک‌های هسته‌ای و بالیستیک در چند کشور از جمله در ایران، سوریه و میانمار» جای نگرانی دارد.

در حالت عادی، چنین گزارشی پس از بازنگری، برای ملاحظه و اقدام احتمالی به شورای امنیت سازمان ملل تحویل داده می‌شود اما این گزارش، به خاطر اعتراض‌های چین، به مدت شش ماه مسکوت مانده بود.

به گزارش رویترز، دیپلمات‌های شورای امنیت به این خبرگزاری گفته‌اند که سرنوشت این گزارش تا روز جمعه مشخص شده و قرار است روز سه‌شنبه، ۱۸ آبان بر روی وب‌سایت کمیته تحریم‌ها منتشر شود.
به گفته اعضای «هیئت کارشناسی تحریم‌های سازمان ملل»، انتظار نمی‌رود که چین اجازه دهد این گزارش باعث افزایش تحریم‌ها علیه پیونگ‌یانگ شود.

بنا بر این گزارش، «هیئت کارشناسی تحریم‌های سازمان ملل متحد» می‌گوید که کوشش چین برای جلوگیری از تحویل این گزارش به شورای امنیت و رسیدن آن به دست عموم، نشانگر اعتماد به نفس فزاینده چین در برخورد با دیپلماسی بین‌المللی برای حمایت از کشورهایی مانند کره شمالی و سودان است.

چین هفته پیش در جلسه شورای امنیت به طور ناگهانی از اعتراض خود به تحویل این گزارش دست کشید ولی به گفته اعضای «هیئت کارشناسی تحریم‌ها»، انتظار نمی‌رود که چین اجازه دهد این گزارش باعث افزایش تحریم‌ها علیه پیونگ‌یانگ شود.

کره شمالی به دلیل خروج از پیمان منع گسترش جنگ‌افزار هسته‌ای، به سرپیچی از تعهدات بین‌المللی متهم شده است و افزون بر این با لغو مذاکرات «شش‌جانبه» در مورد برنامه‌های اتمی‌اش، تأیید کرده‌است که با ساخت بمب‌های اتمی کوچک، برنامه‌های هسته‌ای خود را پس از مدتی رکود، از سر گرفته‌است.

اسرائیل پیش از این گفته بود که کره شمالی افزون بر کمک به برنامه‌های هسته‌ای ایران و سوریه، در تولید موشک‌های دورپرواز جمهوری اسلامی ایران نیز نقش اساسی ایفا کرده و می‌کند و موشک‌های شهاب ایرانی براساس موشک‌های «نودونگ» کره شمالی ساخته شده‌اند.

این در حالی است که مقام‌های کره شمالی در اردیبهشت‌ماه سخنان آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه اسرائیل را در مورد ارسال جنگ‌افزار برای ایران و سوریه به مقصد حزب‌الله و حماس رد کرد و آقای لیبرمن را «یک سبک‌سر افراطی» نامید.
XS
SM
MD
LG