لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۸

متکی: در هفته‌های آینده آماده گفت‌وگوی هسته‌ای هستیم


منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران
منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران
منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران روز جمعه پیشنهاد اتحادیه اروپا برای ازسرگیری مذاکرات با ایران در ماه نوامبر را «خبری خوش» نامید و گفت که تهران طی هفته‌های آینده آماده ازسرگیری گفت‌وگوها بر سر برنامه هسته‌ای با جامعه بین‌المللی است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، منوچهر متکی که در حاشیه نشست «دوستان پاکستان» در بروکسل، پایتخت بلژیک سخن می‌گفت در مورد پیشنهاد اتحادیه اروپا اظهار داشت که «این راه هماهنگ کردن تاریخ مشخص و ثابتی برای آغاز گفت‌وگوها است.»

وی در این مورد خطاب به خبرنگاران افزود: «از دیدگاه ما، ماه اکتبر یا ماه نوامبر وقت خوبی برای آغاز دوباره مذاکرات است.»

کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا که نمایندگی کشورهای پنج به علاوه یک را در گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران دارد، روز پنج‌شنبه، پس از دیدار با هیلاری کلینتون، ‌وزیر خارجه آمریکا در بروکسل، پیشنهاد کرد که دور جدید مذاکرات با ایران «در اواسط نوامبر» و با حضور ایالات متحده، بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و آلمان در شهر وین برگزار شود.

سخنگوی خانم اشتون در باره پیشنهاد گفت‌وگوها گفت که این پیشنهاد «با توجه به نشانه‌های مثبتی که از ایران دیده شده» مطرح می‌شود. به گفته او خانم اشتون همچنین ابراز امیدواری کرد که این پیشنهاد «پاسخ مثبت» سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی را به همراه داشته باشد و این مذاکرات «به شکل سازنده‌ای» از ماه آینده، دنبال شود.

پیش از آن رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته بود، تهران تاریخی برای ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای اعلام کرده و بهتر است خانم اشتون، «تحرک بیشتری از خود نشان دهد».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اما در پاسخ اعلام کرد که هیچ پاسخ کتبی از جمهوری اسلامی به پیشنهادهای اتحادیه اروپا برای مذاکره دریافت نکرده‌است.

گفت‌وگوهای هسته‌ای میان ایران و پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان از اکتبر سال گذشته متوقف شد که این امر به تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران انجامید.

هدف از گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران، کاستن از نگرانی‌های قدرت‌های جهانی در مورد احتمال وجود جنبه‌های نظامی در برنامه هسته‌ای ایران است و این در حالی است که جمهوری اسلامی همواره بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود پافشاری دارد.

سعید جلیلی، که مذاکرات هسته‌ای را به نمایندگی از ایران بر عهده دارد روز ششم ژوئیه در نامه‌ای به کاترین اشتون خواستار ازسرگیری گفت‌وگوها شد و منوچهر متکی نیز اعلام کرد که نهم اکتبر یا اوایل نوامبر وقت مناسبی برای این گفت‌وگوها خواهد بود.

اما محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران شرایطی را برای ازسرگیری این گفت‌وگوها برشمرده و خواستار آن شده‌است تا شمار بیشتری از کشورها در این مذاکرات حضور داشته‌باشند. از دیگر شروط وی این است که طرف‌های مذاکره باید اعلام کنند که آیا «به دنبال دوستی با ایران هستند یا دشمنی» و این طرف‌ها باید در مورد زرادخانه‌ای که گفته می‌شود اسرائیل از آن برخوردار است اظهار نظر کنند.
XS
SM
MD
LG