لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۲

برتری جمهوریخواهان در نظرسنجی‌های انتخابات کنگره آمریکا


رأی‌دهندگان آمریکایی روز سه‌شنبه، دوم نوامبر، برای شرکت در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس نمایندگان به پای صندوق‌های رأی رفتند.

نظرسنجی‌ها حاکی است که دمکرات‌ها می‌توانند در این انتخابات بر روی ۴۵ درصد از آرا و جمهوریخواهان بر روی ۵۵ درصد از آرای رأی‌دهندگان حساب کنند.

در رأی‌گیری روز سه‌شنبه، تمامی ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان ایالات متحده و هم‌چنین ۳۷ کرسی از ۱۰۰ کرسی سنای این کشور به رأی گذاشته می‌شود. حزب دمکرات هم‌اینک ۲۵۷ کرسی از مجلس نمایندگان و حزب جمهوریخواه ۱۷۸ کرسی آن را در دست دارد.

در صورت تطبیق نتایج این رأی‌گیری با نتایج به‌دست آمده از نظرسنجی‌ها، حزب جمهوریخواه خواهد توانست هم در مجلس نمایندگان و هم در مجلس سنا به اکثریت دست پیدا کند. در ایالات متحده، دو مجلس نمایندگان و سنا، کنگره این کشور را تشکیل می‌دهند.

در این صورت، باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده که به حزب دمکرات تعلق دارد از این پس برای تصویب هر لایحه، نیازمند به تأیید حزب جمهوریخواه خواهد شد.

در انتخابات روز سه‌شنبه که در میانه دوران ریاست‌جمهوری اوباما برگزار می‌شود، اعضای کنگره ایالات متحده، اعضای مجالس ایالتی در ۴۶ ایالت، فرمانداران ۳۷ ایالت و هزاران مقام محلی دیگر انتخاب خواهند شد.

در صورت از دست دادن اکثریت دمکرات‌ها در مجلس نمایندگان، نانسی پلوسی رئیس این مجلس، نخستین زن در تاریخ آمریکا که به عنوان رئیس مجلس نمایندگان انتخاب شده است، برکنار خواهد شد و جای خود را به جان بوهنر، رهبر کنونی اقلیت از حزب جمهوریخواه خواهد داد.

خانم پلوسی ۷۰ ساله در پیشبرد و تصویب قانون بیمه‌های اجتماعی آمریکا که مورد علاقه خاص اوباما بود نقش بسیار مؤثری ایفا کرده‌است.

منتقدان باراک اوباما می‌گویند که وی طی دو سال گذشته خواسته است تا تغییرات را با سرعتی زیاد و به‌ویژه از طریق دخالت دولتی به انجام برساند و این امر نارضایتی بسیاری از آمریکاییان را در بر داشته‌است.

منتقدان جمهوریخواه آقای اوباما سیاست‌های اقتصادی دولت او را پرهزینه و ناکارآمد می‌دانند و به برنامه بیمه درمانی همگانی وی و بزرگ شدن نقش دولت در زندگی مردم آمریکا اعتراض دارند.

این نارضایتی‌ها باعث شکل‌گیری جنبشی به نام «جنبش چای» شده که اعضای آن بیشتر از مردان سفیدپوست هستند و نیمی از اعضای آن را جمهوریخواهان و چهل درصد آن نیز شامل افراد بدون حزب تشکیل می‌دهند.

سارا پیلین، کاندیدای پیشین معاونت ریاست جمهوری ایالات متحده و فرماندار سابق ایالت آلاسکا، که به سیاستمدار محبوب «حزب چای» تبدیل شده‌است در یک برنامه تلویزیونی اظهار داشت که انتخابات روز سه‌شنبه یک «زلزله سیاسی» خواهد بود.

خانم پیلین در این برنامه گفت که رأی‌دهندگان به رئیس جمهور و دمکرات‌ها خواهند گفت: «آقای اوباما، شما کارها را خراب کردید. ما به شما دو سال وقت دادیم تا به تعهد خود برای احیای دوباره اقتصاد عمل کنید.»

سارا پیلین، که برپایه گمانه‌زنی‌های رسانه‌های آمریکایی احتمالا در پی نامزد شدن برای انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا است در ماه فوریه به باراک اوباما پیشنهاد داده بود برای اینکه احتمال برنده شدن وی در انتخابات آینده ریاست جمهوری این کشور بیشتر شود، به ایران حمله کند.
XS
SM
MD
LG