لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۵

برزيل: ايران تضمين دهد به دنبال برنامه اتمی نظامی نیست


وزیر خارجه برزیل سلسو آموریم و منوچهر متکی
وزیر خارجه برزیل سلسو آموریم و منوچهر متکی
وزير امور خارجه برزيل از ايران بحران اتمی جمهوری اسلامی را يکی از مهم ترين مسائل امنيتی جهان خوانده و از ایران خواسته است تضمين دهد برنامه هسته ای را با اهداف صلح آميز دنبال می کند و به دنبال برنامه اتمی نظامی نیست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سلسو آموريم که کشورش جزو اعضای غيردائم شورای امنيت سازمان ملل است، روز سه شنبه گفت تلاش می کند تا از تحريم های جديد در شورای امنيت حذر شود اما در همين حال از ايران و قدرت های جهانی خواست در مورد مبادله سوخت اتمی با ايران، کمی انعطاف نشان دهند.

وزير خارجه برزيل همچنين از شکل گيری گروه موسوم به ۵+۱، متشکل از پنج کشور عضو دايم شورای امنيت به همراه آلمان در مورد پرونده اتمی ايران اعتراض کرد و گفت کشورهايی چون برزيل و ترکيه می توانند ضامن های سياسی برای حل اين بحران باشند.

آقای آموريم که برای سفری دو روزه به تهران رفته، در يک کنفرانس خبری گفت:«ايران می تواند فعاليت های صلح آميز هسته ای داشته باشد، اما بايد به جامعه جهانی تضمين دهد که هيچگونه نقض قوانين و يا چرخش از اين مسير به سمت فعاليت های نظامی نخواهد داشت.»

به رغم این که برزيل پيشتر از برنامه اتمی جمهوری اسلامی کرده است، اما اين بار آقای آموريم تاکيد کرد: «بايد ايران تضمين هايی دهد که بحران اتمی جمهوری اسلامی که به صورت يکی از مهمترين مسائل امنيتی جهان تبديل شده، حل شود و برای اعضای شورای امنيت چون برزيل و ترکيه مهم است که اطمينان يابند اين بحران قابليت حل شدن دارد.»

وزير خارجه برزيل گفت:«همه بايد تضميمن دهند. می تواند اين تضمين ها در قالب حضور بازرسان بيشتر آژانس بين المللی انرژی اتمی و بازرسی های بيشتر از تاسيسات اتمی در ايران باشد. راه های ديگری هم هست که بتوان تضمين داد هيچگونه چرخشی در برنامه اتمی ايران در کار نخواهد بود ضمن اين که رضايت ايران هم تامين شود.»

آقای آموريم افزود:«برنامه اتمی ايران حدود هفت سال است که در چالش است ولی بايد بالاخره حل و فصل شود. ما خواهان حل اين مسئله هستيم، برزيل می خواهد در اين راه حل نقشی داشته باشد. من توضيحات زيادی از سوی طرف ايرانی شنيدم و مذاکرات ما ( با منوچهر متکی وزير خارجه جمهوری اسلامی) سازنده بود.»

وی همچنين از اين که آمريکا، بريتانيا، فرانسه، روسيه و چين به همراه آلمان موسوم به گروه پنج به علاوه يک، عهده دار پرونده اتمی جمهوری اسلامی شده اند، ابراز نارضايتی کرد و گفت:«چرا پنج به علاوه يک؟ حالا از برزيل بگذريم، چرا يک کشور غيراروپايی که همسايه ايران است و درک خوبی از ايران دارد نباشد؟ هميشه اين طور القا شده که غرب می تواند اين مسئله را حل کند.»

آقای آموريم افزود:«ما روسيه و چين را قبول داريم چون اعضای دايم هستند و حق وتو دارند. اما غير از آن، هيچ کشور ديگری را قبول نداريم.» وی ترکيه و برزيل را به عنوان ضامن های خوب سياسی در اين مذاکرات معرفی کرد.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا هم روز سه شنبه گزارش داد برزيل ممکن است ميزبانی تبادل سوخت هسته ای با ايران بپذيرد.

پيشنهاد مبادله سوخت اتمی که از سوی آژانس بين المللی انرژی اتمی مطرح شد، قرار بود اورانيوم کمتر غنی شده ايران به روسیه ارسال شده و در آنجا غنی سازی بيشتر انجام شده و سپس در فرانسه به ميله سوختی تبديل شده و به ايران تحويل داده شود. اين پيشنهاد از سوی ايران پذيرفته نشده و در برابر تهران پيشنهادهای ديگری مطرح کرد که غرب آن را نپذيرفت.

غرب به فعاليت های هسته ای جمهوری اسلامی مظنون است و آن را تلاشی برای دستيابی به بمب اتمی می داند. تهران می گويد برنامه اتمی را برای توليد برق دنبال می کند.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی از قول آقای آموريم نوشته:« ما با تحريم ها مخالفيم چون آن را بی اثر می دانيم.»

شورای امنيت تاکنون سه دور تحريم عليه ايران اعمال کرده و در حال حاضر آمريکا و متحدانش در سازمان ملل، مشغول رايزنی برای دور چهارم تحريم ها هستند.
XS
SM
MD
LG