لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۷

آمریکا: نکته کلیدی گزارش تازه آژانس تداوم سرپیچی ایران است


ایالات متحده آمریکا روز سه شنبه و در واکنش به گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که این گزارش، نشان می دهد ایران هنوز در موضوع هسته ای به سرپیچی مشغول است و حاضر به همراهی با قوانین بین المللی و جهانی نیست. ایران هم با استقبال از این گزارش، توقف فعالیت های غنی سازی خود را رد کرده است.

به گزارش رویترز، مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت:« مهم ترین و کلیدی ترین نکته ای که این گزارش نشان داد، استمرار و تداوم سرپیچی ایران بود و این که ایران خود را موظف به اجرای قوانین بین المللی، نمی بیند.»

آژانس بين المللی انرژی اتمی روز سه شنبه در گزارشی خبر داد ايران در ماه جاری ميلادی به دلايل نامشخص، به طور موقت و دست کم برای یک روز، فعاليت های غنی سازی اورانيوم را متوقف کرده است.

در گزارش نه صفحه ای آژانس که روز سه شنبه برای ۳۵ عضو شورای حکام آژانس و اعضای شورای امنيت سازمان ملل تنظيم کرده، آمده است: « دلايل اين که هزاران سانتريفوژ از کار متوقف شده اند مشخص نيست و معلوم نيست که به دليل مشکل فنی بوده يا اين که مواد اوليه تمام شده است.»

گزارش آژانس می گويد در تاريخ پنجم نوامبر، بازرسان آژانس تاييد کردند که حدود چهار هزار و ۸۰۰ سانتريفوژ مشغول به کار بوده اند ولی در روز شانزدهم ماه نوامبر، فعاليت ها متوقف شده است. اما در تاريخ ۲۲ نوامبر بار ديگر تاييد شد که مواد اوليه به سانتريفوژها تزريق شده و کار غنی سازی ادامه پيدا کرده است.

اين گزارش می گويد حتی با وجود توقف فعلی سانتريفوژها، ايران در حال حاضر بيش از سه تن، حدود سه هزار و ۱۸۳ کيلوگرم اورانيوم کمتر غنی شده در اختيار دارد و حدود ۳۳ کیلوگرم از اورانیوم بیشتر و تا سقف ۲۰ درصد غنی شده هم تولید کرده است.

استقبال ایران از گزارش آژانس، تکذیب توقف غنی سازی

علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران هم در واکنش به گزارش اخیر آژانس، از آن استقبال کرده و گفته است:« این گزارش با گزارش های قبلی فرق کرده که ما آن را نشانه ای مثبت می دانیم. هرچند موارد مطرح شده و گفته ها مانند گزارش های سابق است.»

آقای صالحی بخش های مربوط به توقف دست کم یک روزه در برنامه غنی سازی جمهوری اسلامی ایران را رد کرد و گفت:« در یک تاسیسات غنی سازی همیشه تعویض و تعمیر و نصب قطعات وجود دارد و یک امر خیلی عادی است.»

رییس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین گفته که ایران در همکاری کامل با آژانس است و افزود:« شاید تعابیر و تعاریف متفاوتی از همکاری مطرح شده باشد اما ایران به همکاری با آژانس بر اساس مفاد پادمانی ادامه می دهد و دلیلی ندارد همکاری های خود را فراتر از آن ببرد.»

آژانس در گزارش تازه خود از نحوه همکاری های ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی انتقاد کرده و گفته همکاری ها با بازرسان هرچند تغییر کمی داشته اما هنوز همکاری لازم انجام نمی شود.

گزارش آژانس که برای اعضای شورای حکام و اعضای شورای امنیت سازمان ملل ارسال شده، در جلسه شورای حکام در اوایل ماه دسامبر، حدود دو هفته دیگر، بررسی خواهد شد.
XS
SM
MD
LG