لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۹

انتقاد از «توجه بی‌جا» به احمدی‌نژاد


جیمز میک در مطلبی که در سایت گاردین منتشر شده می‌نویسد، منتقدان آقای احمدی‌نژاد، بیش از آن که وی اهمیت دارد به گفته‌هایش میدان می‌دهند. (عکس: Afp)
جیمز میک در مطلبی که در سایت گاردین منتشر شده می‌نویسد، منتقدان آقای احمدی‌نژاد، بیش از آن که وی اهمیت دارد به گفته‌هایش میدان می‌دهند. (عکس: Afp)

در مطلبی که به تازگی در سایت گاردین در مورد پیام کریسمس محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران، که از شبکه چهار تلویزیون بریتانیا پخش شد، منتشر شده، پخش این پیام نوعی «توجه بی‌جا» خوانده شده است.


جیمز میک، نویسنده این مطلب می‌گوید هم آقای احمدی‌نژاد و هم منتقدانش، به او بیش از آن که اهمیت دارد توجه می‌کنند و به گفته‌هایش میدان می‌دهند.


جیمز میک، گفته‌های آقای احمدی‌نژاد را با سخنرانی برخی از واعظان مسیحی در آمریکا مقایسه می‌کند که به تکرار می‌گویند روزی مسیح خواهد آمد و دنیا را به روشنایی و نیکی خواهد برد.


وی می نویسد درست است که آقای احمدی نژاد به وظیفه عیسی مسیح در این روزگار (اگر حاضر بود) اشاره کرده اما آقای احمدی‌نژاد نگفت که آیا دست به سنگسار زنان هم می‌زد.


آقای میک در این مطلب نوشته است: بارها و بارها در تلویزیون های آمریکایی، واعظان مسیحی افراطی از نبرد خیر وشر سخن می گویند در حالی که تصویری که آن ها ارائه می کنند، تصویری سیاه است که با جنگ و خرابی همراه خواهد بود. از این رو، شاید محمود احمدی‌نژاد را بتوان در کنار همان دسته ارزیابی کرد و حتی شاید اظهارات آقای احمدی‌نژاد از خرابی و محو اسراییل را بتوان زبان گویای آن افراد دانست که می گویند مسیحیت و مسیح تنها راه نهایی و تنها ناجی راستین است.


نویسنده مطلب سایت گاردین سپس به واکنش و اعتراض وزارت خارجه بریتانیا اشاره کرده و می‌گوید: درست است که آقای احمدی‌نژاد بخشی از حکومتی است که مقبول نیست اما رییس جمهوری اسلامی ایران نه تنها قصدش را ندارد که حتی قدرتش را ندارد که اسراییل را نابود کند.


جیمز میک می‌گوید سخنان آقای احمدی‌نژاد، مانند کاریکاتورهایی است که از پیامبر اسلام در روزنامه دانمارکی چاپ شد. آقای میک نوشته کاریکاتورها همگی نوعی شکست بودند نه به خاطر اهانت بار بودنشان، که بیشتر به خاطر اینکه خنده‌دار نبودند چرا که کاریکاتور باید ویژگی کمیک و یا خنده‌دار بودن را داشته باشد.


این نویسنده می‌گوید، سخنرانی کریسمس آقای احمدی نژاد، عامل توهین‌آمیز نداشت اما حرفی هم برای گفتن نداشت و مانند پیام‌هایی است که هر شب از شبکه‌های دولتی ایران از سخنان آیت‌الله خمینی، پخش می‌شود.


وی به سخنان رضا اصلان، نویسنده ایرانی – آمریکایی اشاره می‌کند که پس از سخنرانی محمود احمدی‌نژاد در دانشگاه کلمبیا گفته بود. آقای اصلان نوشته بود: شما به این مرد (محمود احمدی‌نژاد) بیش از آن که حقش است، اعتبار می‌دهید در حالی که وی شخصی است بدون هیچگونه قدرت.


جیمز میک نوشته: محمود احمدی‌نژاد قدرتی بر نیروهای نظامی ندارد، نقشی در تنظیم بودجه و درآمدهای کشور ندارد، هیچ تصمیمی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی نمی‌گیرد و حتی کنترلی بر دستگاه‌های اطلاعات و امنیت ندارد و حتی نمی‌تواند یک لایحه قانونی را تصویب کند.


این مطلب به کانال چهار تلویزیون بریتانیا اشاره کرده و گفته این شبکه، فریب دنیای شهرت را خورده است.


XS
SM
MD
LG