لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۴

سامان رسول‌پور: احساس می‌کردم که حکم سنگینی در انتظار من است


سامان رسول‌پور، روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر کرد
سامان رسول‌پور، روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر کرد
دادگاه انقلاب اسلامی مهاباد، به تازگی سامان رسول‌پور، روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر را به یک سال زندان محکوم کرده است.

سامان رسول‌پور در مرداد ماه سال گذشته بازداشت و پس از ۲۰ روز با قرار وثیقه ۱۰ میلیون تومانی آزاد شد. وی پس از آزادی به سوئد رفت و هم اکنون در آن کشور به سر می‌برد.

آقای رسول‌پور در گفت‌وگو با رادیو فردا در مورد کم و کیف پرونده مطروحه خود در دادگاه انقلاب توضیح داده است.

رادیو فردا: آقای رسول‌پور، چه اتهامی از سوی دادگاه انقلاب به شما وارد شده بود؟

سامان رسول‌پور: در چهار پنج سال گذشته چند پرونده دارم و عمدتاً اتهامات من تلبیغ علیه نظام و گفت‌وگو با رسانه‌های خارج از کشور بوده و چندین مورد هم بازداشت شدم که آخرین مورد آن به مرداد ماه سال گذشته بر می‌گردد که حدود ۲۰ روز را در بازداشتگاه‌های امنیتی ارومیه و زندان عمومی مهاباد در بازداشت بودم.

اتهام من در این مورد اخیر، تبلیغ علیه نظام و تشویش اذهان عمومی ذکر شد، و مشخصاً هم اعلام کردند که [این اتهام] از طریق مصاحبه با رسانه‌های خارج از کشور و انتشار گزارش‌ها و مقالات و اخباردر برخی رسانه‌ها [وارد شده است].

من از اعضای هیئت اجرایی سازمان حقوق بشر کردستان هم بودم و دستگاه امنیتی به آن دلیل هم با من برخورد کرد و در مجموع پس از ۲۰ روز مرا با وثیقه ۱۰ میلیون تومانی آزاد کردند.

در طول مدت بازداشت، در انفرادی هم بودید؟

مدت بازداشتم در بازداشتگاه امنیتی ارومیه یک شب بود که در انفرادی بودم ولی پس از آن به سلولی منتقل شدم، که در آن دو نفر بودیم. یعنی تقریباً می‌شود گفت که آنجا هم انفرادی بود. حدود ۱۲ روز در ارومیه بودم و مابقی این مدت را در زندان عمومی مهاباد. سپس با وثیقه ۱۰ میلیون تومانی آزاد شدم و گفته شد که تا زمان تشکیل دادگاه آزاد هستم. اما پس از آزادی مرتباً مرا احضار می‌کردند و از سوی نهادهای امنیتی امواجی می‌فرستادند که حکم سنگینی در انتظار من است.

یعنی با وجود اینکه آزاد شدید مرتباً با شما تماس گرفته می‌شد و در این رابطه با شما صحبت می‌شد؟

بله، دقیقاً دو یا سه روز پس از اینکه آزاد شده بودم، باز مرا احضار کردند و صریحاً گفتند که اگر بخواخهید به کارهاتان ادامه دهید، برخورد سنگینی با شما می‌کنیم و آخرین جمله‌ای هم که به من گفتند، این بود که یا باید همکاری کنید و به کارهاتان ادامه ندهید و یا به فکر یک وکیل خیلی خوب باشید.

این پیامی بود که [با شنیدن آن] احساس کردم حکم خیلی سنگینی در انتظار من خواهد بود و به همین دلیل و با توجه به فشارهای سنگینی که روی من بود و با توجه به احکام خیلی سنگینی که برای برخی از روزنامه‌نگاران و همکاران من صادر شده بود، ترجیح دادم که کشور را ترک کنم.

آقای رسول‌پور، در حال حاضر مشخصاً چه فعالیت در خارج از ایران می‌کنید؟

در حال حاضر با نشریه روزآنلاین همکاری می‌کنم و عمدتاً در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران و مسائل مهم روز ایران، گزارش‌ها و مطالبی را منتشر می‌کنم. با بعضی از سازمان‌های حقوق بشری هم در داخل و خارج ایران همکاری‌هایی دارم.

در مدتی که بازداشت شدم و برخوردهایی در ایران با من صورت گرفت، من از اعضای هیئت اجرایی سازمان حقوق بشر کردستان بودم و الان با توجه اینکه کشور را ترک کرده‌ام، همکاری‌های من با این سازمان گرچه قطع نشده اما کمتر شده است.
XS
SM
MD
LG