لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۳

سیاستمدار راست افراطی اتریش در سانحه رانندگی کشته شد


یورگ هایدر از مخالفان سرسخت همگرایی در اتحادیه اروپا بود.
یورگ هایدر از مخالفان سرسخت همگرایی در اتحادیه اروپا بود.


یورگ هایدر، سیاستمدار سرشناس اتریشی و رهبر حزب راست افراطی «اتحاد برای آینده اتریش»، بامداد روز شنبه در یک سانحه رانندگی کشته شد.


هایدر ۵۸ ساله، فرماندار ایالت کارینتیا و رهبر حزب راست افراطی «اتحاد برای آینده اتریش»، از مخالفان سر سخت همگرایی در اتحادیه اروپا بود.


بر اساس اعلام پلیس اتریش، آقای هايدر كه با خودروی شخصی خود عازم کلاگنفورت بود، پس از سبقت گرفتن از يک خودروی ديگر، به دلايل نامعلوم، از مسير جاده منحرف و خودرو وی واژگون شد.


وی كه به تنهایی عازم کلاگنفورت بود، به دليل جراحت‌های شدید در ناحیه سر و سينه و پس از گذشت چند دقيقه از بروز اين سانحه فوت كرد.


آقای هایدر در حالی که قرار بود امروز در جشن تولد ۹۰ سالگی مادرش شركت كند، دچار این سانحه رانندگی شد. از او دو دختر به جا مانده است.


یورگ هایدر عمدتاً به عقاید ضد مهاجرت شهرت داشت، تا آنجا که حزب وی، با شعارهایی از قبیل «اتریش برای اتریشیان!» یا «کسی که به دروغ پناهنده شده، از کشور اخراج می‌شود!» درصدد کسب جایگاهی برای خود در میان رأی دهندگان بود.

زندگی سیاسی آقای هایدر فراز و فرود بسیاری داشت، از جمله وی


که برای نخستین بار در سال ۱۹۸۹ به فرمانداری کارینتیا رسید، در سال ۱۹۹۱، به خاطر تمجید از سیاست‌های کار در آلمان نازی، ناچار به کناره‌گیری شد .

با این حال، وی بعدها در سال ۱۹۹۹ و ۲۰۰۳ مجدداً به فرمانداری این ایالت جنوب ی اتریش برگزیده شد.


در مراتب حزبی نیز وی که در سال ۱۹۷۶ به حزب آزادی اتریش پیوسته بود، در ۱۹۸۶ به رهبری این حزب رسید، اما در سال ۲۰۰۰، پس از آنکه حزب تحت رهبری وی قدرت را در دست گرفت، تحت فشارهای دولت‌های اروپایی از رهبری حزب کنار رفت.



آقای هایدر در سال ۲۰۰۵ از حزب آزادی، از احزاب ائتلافی دولت اتریش منشعب شد و حزب «اتحاد برای آینده اتریش» را تشکیل داد.


وی عمدتاً به عقاید ضد مهاجرت شهرت داشت، تا آنجا که حزب وی، با شعارهایی از قبیل «اتریش برای اتریشیان!» یا «کسی که به دروغ پناهنده شده، از کشور اخراج می‌شود!» درصدد کسب جایگاهی برای خود در میان رأی دهندگان بود.


این حزب در انتخابات پارلمانی اخیر که ۲۸ سپتامبر (۷ مهر) برگزار شد، موفق به کسب ۱۱ درصد آرا شد که به نسبت انتخابات پیشین سه برابر شده بود.


XS
SM
MD
LG