لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۳

نگرانی دولت سوئیس از نتیجه نظرسنجی ممنوعیت ساخت مناره


یکی از مساجد مسلمانان در زوریخ
یکی از مساجد مسلمانان در زوریخ
میشل کالمای ری، وزیرخارجه سوئیس، سه‌شنبه با بیان «نگرانی عمیق» دولت سوئیس از نتایج نظرسنجی یکشنبه که ساخت مناره مساجد را در آن کشور ممنوع می‌کند، احتمال داد که دولت سوئیس این تصمیم را لغو کند.

وزیر خارجه سوئیس گفت: «محدود کردن فرهنگ‌ها و ادیان مختلف در سوئیس در حالی که پیروان آنها در کنار یکدیگر در این کشور زندگی می‌کنند، امنیت را به خطر می‌اندازد و حتی ممکن است که واکنش‌های خشونت بار افراطیون را در پی آورد».

خانم کالمای ری که در دیدار با وزیران خارجه سازمان امنیت و همکاری‌های اروپا در یونان سخن می‌گفت، تأکید کرد که با وجود نظرسنجی روز یکشنبه سوئیس، «کسی قصد ندارد مناره مساجد کنونی در سوئیس را بردارد».

وزیر خارجه سوئیس گفت: «مسلمانان در این کشور به خوبی با سایر جامعه آمیخته شده‌اند، و نتیجه نظرسنجی هیچ تغییری در سیاست خارجی دولت سوئیس به وجود نخواهد آورد، و این کشور همچنان مناسبات گرم خود را با جهان اسلام حفظ خواهد کرد».

مرکز فرهنگی و مسجد ترک‌ها در وانگن بی اولتن سوئیس

در نظرسنجی که یکشنبه در سوئیس برگزار شد، ۵۷ درصد از کسانی که به پای صندوق‌های رأی رفتند، با ممنوع کردن ساخت مناره مساجد در این کشور موافقت کردند.

«حزب مردم» سوئیس که یک حزب دست راستی است، بانی این نظرسنجی بود اما جامعه مسلمانان سوئیس رسماً از مداخله در این بحث خودداری کرد، هرچند که این عدم مداخله نتیجه را تغییر نداد.

سه روز قبل از نظرسنجی، افراطیون راستگرا به مسجد اصلی ژنو بی‌حرمتی کرده ودیوارهای این مسجد را آلوده به رنگ کردند.

شورای اتحادیه اروپا دوشنبه اعلام کرده بود که «نتیجه نظرسنجی سوئیس ممکن است پایمال کردن حقوق اساسی شهروندان براساس کنوانسیون‌های بین‌المللی باشد، و دادگاه اروپا می‌تواند آن را لغو کند». این احتمال نیز مطرح شده که دادگاه عالی فدرال یا دادگاه حقوق بشر اروپا نتیجه این نظرسنجی را لغو کند.

وزیر دادگستری سوئیس، خانم اویلینه ویلدمر اشلومپف، نیز در مصاحبه با روزنامه سوئیسی بلیک گفته بود که «این ممنوعیت با کنوانسیون اروپایی حقوق انسانی مغایرت دارد».

به گزارش آسوشیتدپرس، وزیر دادگستری سوئیس در عین حال که گفته بود: «این رأی، حک شده بر روی سنگ نیست که نتوان آن را پاک کرد» و افزوده بود که نظرسنجی بلافاصله اجرایی خواهد شد.

با این حال به نوشته اسوشیتد پرس، وولفگانگ بوسباخ یک مقام ارشد حزب حاکم آلمان به رهبری صدر اعظم خانم آنگلا مرکل دوشنبه گفته بود که «نتیجه نظرسنجی سوئیس، عمق هراس از اسلام رو به گسترش در سوئیس را نشان می‌دهد و این هراس در آلمان نیز وجود دارد».

این مقام آلمانی گفته بود که «انتقاد از نظرسنجی کارساز نیست بلکه باید با جدیت، اسلامی شدن جوامع در اروپا را بررسی کرد».

یکی از تندترین واکنش‌ها در سطح اروپا از سوی برنار کوشنر وزیر خارجه فرانسه بیان شد که دوشنبه گفته بود «این رخداد نشان جدی نبود شکیبایی است».

کشورهای اسلامی به نتیجه نظرسنجی سوئیس واکنش خشمگینانه‌ای نشان دادند و از جمله مفتی اعظم مصر دوشنبه گفته بود که «به تمامی مسلمانان جهان و اسلام توهین شده است».

۳۱۰ هزار نفراز جمعیت ۷.۵ میلیون نفری سوئیس مسلمان هستند.
ملک محمد ششم پادشاه مراکش که «متولی اماکن مقدسه اسلامی» از جمله مسجد الاقصی محسوب می‌شود، در بیانیه‌ای نوشت «نتیجه نظرسنجی با پرستیژ تمدنی که تا کنون سوئیس نشان می‌داد، تناقض دارد».

واتیکان نیز از عواقب نظرسنجی سوئیس ابراز نگرانی کرده است.

جامعه کوچک یهودیان سوئیس در رخدادهای اخیر در کنار مسلمانان ایستاده و از یهودیان خواسته بود از حقوق مسلمانان دفاع کنند. رهبر جامعه یهودیان سوئیس گفت: «نقض حقوق مسلمانان می‌تواند نقض حقوق یهودیان نیز باشد».

سازمان عفو بین‌الملل نیز دوشنبه منع ساخت مناره مساجد در سوئیس را محکوم کرد، و یاد آور شد که مسلمانان بعد از مسیحیان بزرگترین گروه در سوئیس هستند.

۳۱۰ هزار نفراز جمعیت ۷.۵ میلیون نفری سوئیس مسلمان هستند و اکثر آنها مسلمانانی هستند که در نتیجه نبردهای خونین بالکان در دهه نود میلادی به سوئیس آمده‌اند.

اکثریت رأی‌دهندگان سوئیسی درحالی خواهان ممنوعیت ساخت مناره مساجد شده‌اند که تنها چهار مسجد با مناره در ۲۶ استان خود مختار سوئیس وجود دارد.
XS
SM
MD
LG