لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۱

دستگیری «بیش از یکصد نفر» در روز ۱۳ آبان توسط پلیس تهران


فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفته است که در جریان آنچه وی «تجمعات غیرقانونی ۱۳ آبان» خوانده است بیش از یکصد تن توسط پلیس بازداشت شده‌اند.

عزیزالله رجب‌زاده به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفته است پلیس حضور مناسبی در سطح تهران برای حفظ و تأمین امنیت مراسم ۱۳ آبان و همچنین برقراری نظم داشت، و اضافه کرده است که «آمادگی داشتیم اگر تجمع غیرقانونی شکل گرفت، از بی‌نظمی جلوگیری کنیم که در این رابطه پلیس از تجمعات کمرنگی که به صورت غیرقانونی در برخی از مسیرها مانند خیابان‌های قائم مقام فراهانی، کریمخان، شهید مطهری شکل گرفت، جلوگیری کرد».

روز چهارشنبه، ده‌ها هزار نفر از هواداران جنبش سبز ایران، همزمان با مراسم دولتی روز ۱۳ آبان در تظاهرات مسالمت‌آمیزی شرکت کردند که به‌شدت از سوی نیروی‌های حکومتی سرکوب شد؛ نیروهای امنیتی در برخورد با مردم از باتوم و گاز اشک‌آور استفاده کردند.

مقامات انتظامی و نظامی ایران پیش از این هشدار داده بودند که هر گونه شعارهای «انحرافی» در تظاهرات ۱۳ آبان مصداق بی‌نظمی است و با آن برخورد خواهد شد.

اکنون به گفته سرتیپ رجب‌زاده، در روز ۱۳ آبان ۱۰۹ نفر دستگیر شده‌اند که برای ۶۲ نفر از دستگیرشدگان شامل ۴۳ مرد و ۱۹ زن پرونده قضایی تشکیل شده و مابقی افراد با قرار کفالت آزاد شده‌اند.

آقای رجب‌زاده همچنین اذعان کرده است که بخشی از دستگیری‌های روز ۱۳ آبان توسط نیروهای بسیج صورت گرفته که پلیس آماری در این زمینه ندارد.

پیش از این دادستان تهران در روز جمعه به خبرگزاری‌ها گفته بود که هنوز شمار بازداشت‌شدگان ۱۳ آبان مشخص نیست اما گروهی از آنها جمعه شب آزاد شده‌اند و بقیه بازداشت‌شدگان هم به زودی تعیین تکلیف خواهند شد.

گروه‌های معترض به نتایج انتخابات از بازداشت شماری از معترضان در روز ۱۳ آبان خبر داده‌اند اما هنوز آماری از تعداد دستگیرشدگان اعلام نکرده‌اند.

فرمانده انتظامی تهران برزگ گفته است که بیشترین جرم افرادی که برایشان پرونده قضایی تشکیل شده، تخریب اموال عمومی همچون آتش زدن سطل زباله، اقدامات غیرقانونی مانند برخورد با عوامل پلیس و غیره بوده است.

وی همچنین عنوان کرده است که پلیس در روز ۱۳ آبان پلیس از سلاح گرم استفاده نکرد و هیچ‌گونه تیراندازی از سوی مأموران پلیس انجام نشد.

این درحالی است که گزارش‌ها از تجمعات اعتراضی ۱۳ آبان در تهران حاکی از پرتاب گاز اشک‌آور و شلیک هوایی با هدف متفرق کردن معترضان است و از جمله به گفته محمدتقی کروبی فرزند مهدی کروبی، پرتاب مستقیم گاز اشک‌آور به سمت این نامزد معترض به نتایج انتخابات، زخمی شدن یکی از محافظان وی را سبب شد.
XS
SM
MD
LG