لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۵

امیدهای تازه به تشکیل کابینه جدید لبنان


سعد حریری؛ رهبر جریان المستقبل لبنان
سعد حریری؛ رهبر جریان المستقبل لبنان
حدود پنج ماه پس از انتخابات پارلمانی لبنان، سعد حریری که نامزد تشکیل دولت جدید، از جدی شدن تلاش‌ها برای تحقق این هدف خبر داده است.

سعد حریری رهبر جریان المستقبل، شامگاه جمعه در پی دیدار با میشل سلیمان رئیس جمهور لبنان به رسانه‌های کشورش گفت که «در آستانه تشکیل دولت هستیم».

آقای حریری افزود: «مذاکرات با همه گروه‌های لبنانی در فضای مثبت، برای تشکیل دولت وحدت ملی ادامه دارد، و گفت‌وگوها به مرحله اعتمادآفرینی ارتقا یافته و تنها مسئله توزیع پست‌های وزارت مطرح نیست».

با وجود این، آقای حریری از ذکر زمان دقیق برای معرفی دولتش خودداری کرد.

میشل سلیمان، رئیس جمهوری لبنان هفته گذشته گفته بود که «تشکیل دولت جدید قریب الوقوع است... ومشکلات به زودی حل می‌شود».

آقای سلیمان تأکید کرده بود که «تشکیل دولت تازه برای مقابله با چالش‌های آتی، یک ضرورت است».

انتخابات پارلمانی لبنان هفتم ژوئن، هفدهم خرداد برگزار شد اما با وجود گذشت نزدیک به ۵ ماه از پیروزی جریان ۱۴ مارس در این انتخابات، هنوز دولت انتقالی به نخست وزیری فواد سنیوره، که هم پیمان آقای حریری است، مسئولیت را در دست دارد.

سعد حریری ۳۹ ساله، فرزند رفیق حریری نخست‌وزیر و بازرگان میلیاردر لبنانی که ۱۴ فوریه ۲۰۰۵ در انفجاری سهمگین در بیروت کشته شد، اولین بار ۲۷ ژوئن، ششم تیر، از سوی رئیس جمهوری مکلف به تشکیل دولت تازه شد.

اما به دنبال این موضوع، هنگامی که آقای حریری ترکیب دولت مورد نظر خود را به رئیس جمهور ارائه کرد، حزب‌الله و جریان هشت مارس شدیداً با آن مخالفت کردند.

در پی این مخالفت‌ها، آقای حریری دهم سپتامبر، نوزدهم شهریور به میشل سلیمان اطلاع داد که از تشکیل دولت انصراف می‌دهد.

ولی شش روز پس از آن، نظر به آرایش صحنه سیاست لبنان، آقای سلیمان دوباره سعد حریری را مأمور تشکیل دولت کرد. با این حال با وجود تلاش‌های تازه نیز هنوز دولت این کشور معرفی نشده است.

حزب الله جمعه در بیانیه‌ای تأکید کرد که تشکیل دولت وحدت ملی را برای حفظ منافع لبنان یک ضرورت می‌داند.

از آنجا که عربستان وسوریه دو وزنه مهم رقیب پشت صحنه سیاست لبنان هستند، ماه گذشته در پی سفرملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان به دمشق، و مذاکراتی که با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه داشت، امید به تشکیل دولت جدید لبنان تقویت شده بود.
XS
SM
MD
LG