لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۸

پرستو الهیاری به یک سال حبس تعزیری محکوم شد


پرستو الهیاری
پرستو الهیاری
پرستو الهیاری از فعالان حقوق زنان به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی» به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است.

وب سایت «کمپین یک میلیون امضا» اعلام کرد که در نامه‌ای که به ملاحظه پرستو الهیاری رسیده «تشکیل اجتماع در منزل» و «جمع آوری امضا به منظور رساندن امضا زنان به یک میلیون» و ارسال برنامه‌های خود به سایت‌ها و «وانمود کردن» قوانین نظام جمهوری اسلامی به قوانینی « تبعیض‌آمیز» و نیز دادن خوراک تبلیغاتی به «رسانه‌های بیگانه» برای دادگاه «انتساب اقدام علیه امنیت کشور از طریق فعالیت تبلیغی» را محرز کرده است.

این گزارش می‌افزاید که دادگاه در نهایت با استناد به «ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی به یک سال حبس با احتساب ایام بازداشت» محکوم کرده است.

پرستو الهیاری در فروردین ماه امسال به دادگاه احضار شد. این عضو کمپین یک میلیون امضا اولین احضاریه کتبی خود را در تاریخ ۲۷ مهرماه سال گذشته و همزمان با تفتیش منزل و ضبط برخی از وسایل شخصی خود دریافت کرد.

بنا بر اعلام سایت «کمپین یک میلیون امضا» در آخرین جلسه رسیدگی به اتهامات پرستو الهیاری که روز ۲۴ فروردین ماه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تشکیل شد، قاضی مغیثی در حالی اتهام را به پرستو الهیاری تفهیم کرد که اجازه هیچ گونه دفاع شفاهی به وی و وکیل اش داده نشد و تنها لایحه مکتوب از وکیل پرستو الهیاری پذیرفته شده است.

در فروردین ماه امسال پنج عضو کمپین یک میلیون امضا به دادگاه احضار شدند که پرستو الهیاری یکی از آنها بود.

فعالان «کمپین یک میلیون امضا» قصد دارند تا با جمع‌آوری یک میلیون امضا از طریق مجاری قانونی بازنگری و تغییر در «قوانين تبعيض‎آميز» مربوط به زنان را درخواست بکنند. با این حال شماری از فعالان این کمپین با تعقیب قضایی، تفتیش یا زندان مواجه شده‌اند.

«کمپین یک میلیون امضا» در فرودین ماه امسال برنده جایزه «بنياد فمينيستی مجوريتی» شد. اين بنياد اعلام کرده است اين جايزه به خاطر فعاليت‌های مبتکرانه «کمپين يک ميليون امضا» برای پايان دادن به قوانين تبعيض آميز عليه زنان در ايران، به اين کمپين تعلق گرفته است.
XS
SM
MD
LG