لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۲

استقبال از پیوستن آمریکا به شورای حقوق بشر


باراک اوباما رییس‌جمهوری ایالات متحده و بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد
باراک اوباما رییس‌جمهوری ایالات متحده و بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد
بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، از تصمیم ایالات متحده برای پیوستن به شورای حقوق بشر سازمان ملل استقبال کرد و آن را حرکتی در جهت تقویت این شورا خواند.

دولت باراک اوباما، در چرخشی آشکار نسبت به سیاست‌ دولت جرج بوش، روز سه‌شنبه اعلام کرد که آمریکا قصد دارد در سال جاری میلادی به شورای حقوق بشر سازمان ملل بپیوندد.

بان کی مون در واکنش به این تصمیم آمریکا گفت: «شورای حقوق بشر نقش خطیری در پاسداری و بهبود حقوق بشر همه افراد ایفا می‌کند و ایالات متحده برای تحقق این هدف سهم عمده‌ای دارد.»

دبیرکل سازمان ملل افزود: «مشارکت کامل ایالات متحده در امور حقوق بشر گامی مهم به سوی تحقق یک روند فراگیر و فعال بین‌الدولی جهت پاسداری از حقوق بشر در سراسر جهان است.»


هیلاری رودهام کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، و سوزان رایس سفیر این کشور در سازمان ملل روز سه‌شنبه اعلام کردند که آمریکا در سال جاری میلادی به دنبال به دست‌آوردن یک کرسی در شورای حقوق بشر سازمان ملل خواهد بود تا از این رهگذر این شورا بتواند نقش موثرتری در پاسداری از حقوق بشر ایفا کند.

در بیانیه‌ای که در سایت وزارت خارجه ایالات متحده منتشر شده به نقل از هیلاری کلینتون آمده است: «حقوق بشر مولفه‌ای اساسی در سیاست خارجی آمریکا در سطح جهان است. . . همراه با دیگران ما برای بهبود نظام حقوق بشر سازمان جهت نیل به رویای اعلامیه جهانی حقوق بشر سازمان ملل اقدام خواهیم کرد.»

با این حال این تصمیم دولت اوباما برای پیوستن به شورای حقوق بشر سازمان ملل با انتقاد برخی از محافظه‌کاران آمریکایی مواجه شده است.

جان بولتون سفیر دولت جرج بوش در سازمان ملل در این باره گفت: «این مانند آن است که پس از برخورد تایتانیک با کوه یخ سوار آن شویم... این مشروعیت‌بخشی به چیزی است که شایستگی مشروعیت ندارد.»

شورای حقوق بشر سازمان ملل در ماه مارس سال ۲۰۰۶ تاسیس شد. این نهاد جایگزین کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل شده است.

شورای حقوق بشر سازمان ملل تاکنون با انتقادهای بسیاری مواجه شده است. برای نمونه کشورهایی نظیر سودان و زیمباوه، که متهمند که حقوق بشر را نقض می‌کنند، خود از اعضای این شورا هستند.

این شورا همچنین از سوی اسرائیل نیز با انتقاد مواجه شده است. این شورا پس از تاسیس، اسرائیل را به نقض حقوق بشر متهم کرده است. در یکی از آخرین گزارش‌های این شورا اسرائیل به دلیل آنچه که به کارگیری «عامدانه» خشونت علیه کودکان در حمله ۲۲ روزه به غزه خوانده شده، به نقض حقوق بشر متهم شده است.
XS
SM
MD
LG