لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۰

ماده سمی ملامین، این بار در تخم مرغ چینی


خبرگزاری رسمی چين، « شين هوا»، اعلام کرد: در برخی از فرآورده های غذايی اين کشور که در آن از تخم مرغ استفاده شده، ماده سمی ملامين مشاهده شده است.


مقام های هنگ کنگی روز شنبه در بيانيه ای اعلام کردند: در تخم مرغ های توليد شده به وسيله شرکت «داليان هانوی» در شهر بندری داليان، واقع در شمال شرقی چين، به میزان ۴.۷ «بخش در ميليون» ماده سمی ملامين پيدا شده است. حداکثر مقدار مجاز ملامين در هنگ کنگ، ۱.۵ «بخش در ميليون» است.


يورک چو، وزير مواد خوراکی و بهداشت دولت محلی هنگ کنگ، گفته است که منشا ملامين يافت شده در اين فرآورده های غذايی، احتمالا از خوراکی است که به مرغ ها داده شده است.


وی به خبرنگاران گفت: «نظر اوليه ای که کارشناسان به ما داده اند، اين است که در تغذيه (اين مرغ ها) مشکلی وجود داشته است.»


اين مقام چينی اضافه کرد که آزمايش های بیشتری برای بررسی فرآورده های غذايی چينی صورت خواهد گرفت تا آلودگی های احتمالی مشخص شود.


تخم مرغ های چينی پيشتر به خاطر استفاده از ماده سرطان زای «رنگ خوراکی ۱۶» که از خانواده «ليزوکروم» ها است، باعث نگرانی مصرف کنندگان و مقامات بهداشتی اين کشور شده بود.


چين هم اکنون بحران آلودگی در فرآوردهای شير خود را تجربه می کند. تاکنون چند هزار کودک چينی به دليل مسموميت به ماده صنعتی ملامين راهی بيمارستان شده اند که بيش از ۳۶۰۰ تن از آنها همچنان بيمار هستند.


بنا بر گزارش مقام های چينی، حداقل چهار کودک به دليل استفاده از شير آلوده، جان خود را از دست داده اند.


يورک چو، وزير مواد خوراکی و بهداشت دولت محلی هنگ کنگ، گفته است که منشا ملامين يافت شده در اين فرآورده های غذايی احتمالا از خوراکی است که به مرغ ها داده شده است.

بسياری از کشورهای جهان و از جمله اتحاديه اروپا، واردات فرآورده های شيری را از چين ممنوع کرده اند.


وزارت بهداشت ايران نيز اعلام کرده است که واردات فرآورده های چينی از اين کشور را ممنوع کرده است.


با اين حال، مقام های وزارت بهداشت نسبت به فرآورده های غذايی که به صورت قاچاق وارد ايران شده و ممکن است به اين ماده سمی آلوده باشند، ابراز نگرانی کرده اند.


ملامين، ماده ای صنعتی است که استفاده از آن در فرآوردهای غذايی ممنوع است.


خوردن غذاهای آلوده به ملامين می تواند به ايجاد سنگ کليه يا نارسايی کليه بينجامد. ملامين فاقد ارزش غذايی است، اما از نيتروژن بالايی برخوردار است.


استفاده از اين ماده، فرآورده را به گونه ای نشان می دهد که گويی دارای درصد زيادی پروتيين است.


گفته می شود برخی توليدکنندگان در چین برای کاهش هزينه و سرپوش گذاشتن به کمی پروتيين در محصول خود، ملامين به فرآورده خود می افزايند.


XS
SM
MD
LG