لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۹

انسان کشی در تانزانيا برای معجون جادوگران


(عکس تزیینی)
(عکس تزیینی)

يک کودک تانزانیايی که زال (آلبينو) بود، روز یکشنبه به دست افرادی که اعضای بدن اين افراد را به جادوگران می فروشند، کشته شد.


اين بيماری از راه وراثت انتقال می يابد؛ در چشم، پوست و موی بدن اين بيماران، رنگ دانه وجود ندارد که در نتيجه، آنها را در برابر پرتوهای مضر زيان بار خورشيد آسيب پذيرمی کند. اين بيماری از راه تماس پوستی و خونی انتقال نمی يابد.


جوزف مانيارا، يک عضو شورای محلی تانزانيا، در پيوند با اين حادثه گفت که ايستر چارلز، دختر بچه ۱۰ ساله، روز يکشنبه در دهکده شيلئا در منطقه شينيانگای غربی به دست مهاجمان کشته شد.


به گفته وی، تنها ساعاتی پس از آنکه جاکايا کيک وته، رييس جمهوری تانزانیا، خواستار برخورد قاطع با کشتار زال ها در اين کشور شد، اين دختر بچه به قتل رسيد.


رييس جمهوری تانزانيا با اشاره به اينکه چنين اعمالی وجهه تانزانيا را خدشه دار می کند، گفته بود: «کاملا احمقانه است که برخی از مردم فکر می کنند زال ها قدرت جادويی دارند و اعضای بدن شان می تواند آنها را ثروتمند کند.»


وی که در اجتماع انجمن آلبينوی تانزانيا، سخنرانی می کرد، افزود: «بايد به مردم آموزش داده شود تا بفهمند تنها با کار است که می توانند در زندگی ثروتمند شوند، نه از راه فروختن اعضای بدن زال ها.»


از سوی ديگر، سلمانی ميرانزی، ریيس پليس منطقه کاگرای غربی در تانزانيا، اعلام کرد که روز شنبه نيز يک گروه تبهکار دست يک زن ۲۸ ساله به نام میريام استنفورد که زال بود را بريدند.


به گفته وی، دست ديگر اين زن به بدن وی آويزان بود و مهاجمان نتوانستند ان دست را به طور کامل قطع کنند.


اين مقام پليس همچنين گفت که تاکنون يک مظنون در پيوند با حادثه روز شنبه دستگير شده است.


به گفته رييس جمهوری تانزانيا، پليس اين کشور در سال جاری ۴۷ نفر را در ارتباط با زال کشی دستگير کرده است.


در این میان، ارنست کيمايا، رييس انجمن آلبينوی تانزانيا، از مقام های دولتی خواستار برخورد جدی با اين پديده رو به گسترش در اين کشور شد.


او گفت: «من پرونده ای از يک زن زال دارم که پس از قتل خواهرش، سه ماه است که مخفی شده است.»


تبعيض عليه زال ها در کشورهای جنوب صحرای آفريقا امری شايع است. اما در تانزانيا ابعاد بسيار هولناکی پيدا کرده است.


جادوگران معتقدند که زال ها قدرت جادويی دارند و اعضای بدن آنها بخت و اقبال می آورد.


دست کم ۲۶ زال که بيشترشان زن و کودک بوده اند، در سال گذشته میلادی در تانزانيا کشته شده اند.


يک گروه تبهکار روز شنبه دست يک زن ۲۸ ساله به نام میريام استنفورد که زال بود را بريدند. دست ديگر اين زن به بدن وی آويزان بود و مهاجمان نتوانستند آن را به طور کامل قطع کنند.

پليس همچنين گزارش داده است: در سال ۲۰۰۷ موارد زيادی از نبش قبر نوزادان گزارش شده است.


کسانی که اين گورها را نبش می کنند، از اعضای بدن نوزادان به ويژه چشم ها و آلت جنسی آنها برای درست کردن معجون های جادويی استفاده می کنند.


در کشور ۳۵ ميليونی تانزانيا، نزديک به هشت هزار زال ثبت شده وجود دارد. به گفته مقام های اين کشور، برخی از خانواده ها، نوزادان زال خود را در بدو تولد می کشند.


مقام های کنيا و بوروندی نيز در ماه های اخير مواردی از زال کشی گزارش کرده اند و تدابيری برای حفاظت از آنها انديشيده اند.


در کشورهای آفريقايی، به دليل کمبود مراقبت های بهداشتی، بسياری از کودکان زال به دليل آنکه چشمشان ضعيف است، از ادامه تحصيل محروم می شوند. اين کودکان همچنين در معرض بیماری سرطان پوست قرار دارند.


XS
SM
MD
LG