لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۵

گزارشگران بدون مرز: شمار روزنامه‌نگاران مقتول در ۹ ماه گذشته به ۵۶ نفر رسید


خبرنگاری در هند به احترام ۱۰ خبرنگاری که دهم اردیبهشت امسال در کابل کشته شدند شمع روشن می‌کند.
خبرنگاری در هند به احترام ۱۰ خبرنگاری که دهم اردیبهشت امسال در کابل کشته شدند شمع روشن می‌کند.

سازمان گزارشگران بدون مرز اعلام کرد در حالی که سال گذشته میلادی مجموع روزنامه‌نگاران مقتول ۵۵ نفر بودند، تنها در ۹ ماهه گذشته شمار روزنامه‌نگارانی که به خاطر شغل‌شان کشته شدند به ۵۶ نفر رسیده است.

گزارشگران بدون مرز در بیانیه خود که روز پنج‌شنبه ۱۹ مهر منتشر شد تأکید کرده است این ۵۶ نفر شمار روزنامه‌نگارانی ست که این سازمان از کشته شدن آنها در ارتباط با شغل‌شان مطمئن شده است اما تحقیقات درباره کشته شدن دست‌کم ۱۰ روزنامه‌نگار دیگر ادامه دارد.

از ۵۶ خبرنگاری که امسال تاکنون کشته شدند قتل ۲۹ نفر از آنها در مناطق جنگی روی داده است.

افغانستان مرگبارترین کشور برای خبرنگاران در ۹ ماه گذشته بوده و ۱۳ روزنامه‌نگار در این مدت کشته شده‌اند.

از این تعداد، ۱۰ نفر تنها در یک روز، دهم اردیبهشت، کشته شدند. ۹ نفر در دو انفجار انتحاری همزمان در کابل و یک نفر ساعاتی بعد بر اثر شلیک گلوله فردی ناشناس در ولایت خوست. در انفجارهای کابل سه خبرنگار بخش افغان رادیو اروپای آزاد نیز کشته شدند.

دومین کشور مرگبار برای خبرنگاران یمن بوده است که در ۹ ماه گذشته پنج روزنامه‌نگار در آنجا کشته شدند. به نوشته گزارشگران بدون مرز، «خبرنگاران در یمن یا در حملات هوایی کشته می‌شوند یا در زندان».

در جدول آزادی رسانه‌ها، در بین ۱۸۰ کشور یمن در جایگاه ۱۶۷ قرار دارد.

انور الرکن، روزنامه‌نگار یمنی، حدود چهار ماه پیش تنها چند روز پس از آزادی از زندان حوثی‌ها جان باخت. این روزنامه‌نگار حدود یک سال در زندان حوثی‌ها بود و به گفته خانواده‌اش، مرگ او به دلیل شکنجه، عوارض اعتصاب غذا و دور نگاه داشتن وی از دسترسی به خدمات درمانی روی داد.

در آفریقای مرکزی پرونده قتل سه روزنامه‌نگار روس همچنان مفتوح است و در سومالی نیز در این مدت دو خبرنگار کشته شده‌اند.

در ۹ ماه گذشته پاکستان، سوریه و سرزمین‌های فلسطینی نیز هر کدام شاهد کشته شدن دو خبرنگار بوده‌اند.

به گفته کریستوف دلوآر، دبیرکل گزارشگران بدون مرز، آمار خبرنگاران مقتول در ۹ ماه گذشته نشان می‌دهد که تدابیر حفاظتی برای خبرنگاران باید در سراسر جهان افزایش یابد.

این سازمان بین‌المللی که مقر آن در پاریس است پیشنهاد کرده که سازمان ملل نماینده ویژه‌ای در امور خبرنگاران تعیین کند و به گفته آقای دلوآر، ۱۳۰ رسانه و نهاد مرتبط با روزنامه‌نگاران در جهان از این پیشنهاد حمایت کرده‌اند.

با استفاده از ایتارتاس، وبسایت گزارشگران بدون مرز و رادیو فردا / ج/ک.ر
XS
SM
MD
LG