لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۵

اختلال در دو بزرگراه منتهی به تهران و هشدار در مورد کاهش محسوس دما


رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راه گفته است که آزادراه تهران-کرج بازگشایی شده است، اما تردد در آن انجام نمی‌شود.
رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راه گفته است که آزادراه تهران-کرج بازگشایی شده است، اما تردد در آن انجام نمی‌شود.

پس از بارش سنگین برف و یخبندان، که منجر به اختلال در برخی جاده‌ها از جمله مسیرهای منتهی به پایتخت شده، پلیس راه کشور اعلام کرد که بزرگراه تهران-قم همچنان مسدود است و توصیه شده مسافران تا اطلاع ثانوی از محور کرج-تهران استفاده نکنند.

بارش سنگین برف که از شامگاه روز شنبه هفتم بهمن در بیش از نیمی از استان‌های ایران در جریان بود، باعث قطعی برق در برخی مناطق هفت استان ایران، بسته شدن تعدادی از جاده‌ها و نیز لغو بسیاری از پروازها شده است.

بر اساس گزارش منابع خبری شماری دیگر از جاده‌ها و آزادراه‌های ایران، از جمله آزادراه‌های تهران-قم، تهران-کرج، زنجان-قزوین، قزوین-رشت، و نیز جاده کندوان، هراز، سوادکوه، و جاده قدیم قزوین-رشت شنبه شب هفتم بهمن، مسدود شد.

در تهران در حالی که پلیس راه از بازگشایی آزادراه کرج-تهران خبر داده است، اما توصیه کرده که شهروندان همچنان از این بزرگراه استفاده نکنند. در این زمینه ایلنا به نقل از نادر رحمانی، رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راه نوشته است که این بزرگراه باز است، اما تردد در آن انجام نمی‌شود.

آقای رحمانی هشدار داده که وضعیت بارش و یخبندان همچنان در محور آزادراه تهران-کرج ادامه دارد و توصیه کرده است که «با توجه به برودت هوا و بارش‌ها» حتی‌المقدور از این محور تردد نشود.

او همچنین گفته است که محور تهران-قم نیز همچنان مسدود است و تردد در این مسیر امکان‌پذیر نیست و پیش‌بینی کرده که این وضعیت در روز دوشنبه هم ادامه خواهد داشت.

در همین زمینه به نوشته میزان فرماندهی انتظامی استان قم هم اعلام کرده که تردد در اتوبان قم-تهران و جاده قدیم قم-تهران، «تا اطلاع بعدی ممنوع است».

پیشتر رئیس سازمان امداد و نجات ایران خبر داده بود که نگرانی در مورد در راه ماندگان در این محور بر طرف شده و بیش از هشت هزار و ۴۰۰ تن اسکان اضطراری یافته‌اند و در حال حاضر مسافر در راه مانده و گرفتار برف در این محور نیست.

در تهران، و برخی استان‌های دیگر از جمله قزوین، البرز و مازندران، مدارس مقاطع مختلف تحصیلی در روز دوشنبه تعطیل اعلام شده و قرار است تصمیم استانداری تهران در مورد تعطیلی احتمالی ادارات پایتخت در روز دوشنبه هم تا پایان روز یکشنبه اعلام شود.

اما در حالی که بارش شدید برف و یخبندان موجب اختلال و لغو پروازها در فرودگاه‌های مهرآباد و امام خمینی در تهران و نیز برخی فرودگاه‌های دیگر شد، وزیر راه و شهرسازی ایران پیش‌بینی کرده که پروازها از روز دوشنبه از سر گرفته شوند.

عباس آخوندی البته گفته است که مشکل فرودگاه‌ها برف‌روبی نیست و و مشکل عمده در این زمینه سطح دید است.

او گفته است که از ظهر روز یکشنبه فرودگاه‌های امام خمینی و مهرآباد برای نشست و برخاست هواپیماها اعلام آمادگی کرده‌اند چرا که سطح دید به ۶۰۰ متر رسیده است اما تصمیم‌گیری در این زمینه به عهده خلبان‌ها خواهد بود.

افت محسوس دما در روزهای آینده

در این میان سازمان مدیریت بحران ایران اعلام کرده است که با توجه به استقرار سامانه بارشی که تا پایان هفته جاری در اکثر نقاط کشور فعال است، شاهد بارش شدید باران، برف و کاهش محسوس دمای هوا تا منهای ۲۰ درجه در استان‌های مختلف خواهیم بود.

در مورد وضعیت بارش در نواحی مختلف ایران، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور به ایلنا گفته است که روز یکشنبه بارش‌های پراکنده در شرق استان اصفهان، یزد و خراسان جنوبی در جریان بوده و بارش برف در استان‌های سمنان مازندران، گلستان، و خراسان جنوبی تا صبح روز دوشنبه ادامه خواهد داشت.

احد وظیفه افزوده است که در روزهای آینده از سامانه بارشی کاسته می‌شود و تا روز چهارشنبه کاهش دما ادامه دارد.

بر اساس اظهارات این مقام سازمان هواشناسی، در تهران دمای هوا حداکثر یه درجه و حداقل منفی شش درجه خواهد بود، و در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه و سرپل‌ذهاب هم کماکان افت دما ادامه دارد و دمای هوا در یکشنبه شب به منفی ۱۰ درجه خواهد رسید.

در این میان خبرگزاری میزان خبر داده است که دمای تهران امشب در منطقه مهرآباد به منفی پنج درجه و در نواحی شمالی شهر به منفی ۱۰ درجه خواهد رسید. این خبرگزاری با استناد به اعلام کارشناسان سازمان هواشناسی گفته است که دمای هوای امشب فیروزکوه بین منفی ۱۵ تا منفی ۱۷ درجه خواهد بود.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا، ایلنا و دیگر منابع خبری در ایران؛ م.ا.
XS
SM
MD
LG