لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۳

پس از انفجار کرکوک، حمله انتحاری به پایگاه نیروهای ائتلاف در عراق ناکام ماند


در انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در کرکوک، دست‌کم سه تن کشته و ۹ نفر مجروح شدند.
در انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در کرکوک، دست‌کم سه تن کشته و ۹ نفر مجروح شدند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز یکشنبه به نقل از نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا خبر داد که چند بمب‌گذار انتحاری وابسته به گروه داعش، به یک پایگاه نیروهای ائتلاف در شمال عراق حمله کرده‌اند.

به گفته سخنگوی نیروهای ائتلاف بین‌المللی علیه داعش، این حمله که ساعاتی پس از انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در کرکوک روی داده، هیچ خسارت جانی نداشته و همه مهاجمان کشته شده‌اند.

شامگاه شنبه هم در محله عدن در شهر کرکوک عراق، انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده دست‌کم سه کشته و ۹ مجروح بر جا گذاشت.

در این مورد خبرگزاری فرانسه نوشته است که هدف بمب‌گذاری یک فروشگاه مشروبات الکلی در این منطقه بوده است.

به گفته یک مقام عراقی این انفجار به شماری از مغازه‌های نزدیک به محل انفجار آسیب رسانده و موجب آتش گرفتن برخی خودروهای اطراف محل انفجار شده است.

انفجار کرکوک در حالی روی می‌دهد، که قرار است هفته آینده اقلیم خودمختار کردستان عراق و استان کرکوک شاهد برگزاری همه‌پرسی استقلال منطقه کردستان باشد.

از زمان اعلام برگزاری این همه‌پرسی دولت مرکزی عراق، ایران و ترکیه مخالفت خود را با آن اعلام کرده‌اند.

آمریکا و بریتانیا هم گفته‌اند که با این‌همه پرسی مخالفند، و آمریکا آن را اقدامی تحریک‌آمیز و عامل بی‌ثبات‌سازی منطقه توصیف کرده است.

وزارت کشور عراق حمله در کرکوک را به عنوان «خشونت تروریستی» محکوم کرده، بدون آن که به ارتباط احتمالی این انفجار با همه‌پرسی هفته آینده اقلیم کردستان اشاره کند.

کرکوک، منطقه نفت‌خیز عراق، بخشی از اقلیم خودمختار کردستان نیست اما رهبران کرد این منطقه تصمیم گرفته‌اند که همه‌پرسی در آنجا نیز برگزار شود.

گزارش شده که گروه‌های عرب و ترکمن ساکن کرکوک با برگزاری این همه‌پرسی مخالف هستند.

در همین حال به گزارش خبرگزاری فرانسه، جان کوبیس نماینده ارشد سازمان ملل در عراق از مسعود بارزانی، رئیس دولت اقلیم کردستان عراق، خواسته است تا از تصمیم به برگزاری همه‌پرسی منصرف شود.

این نماینده ارشد سازمان ملل در عراق به آقای بارزانی پیشنهاد کرده به جای برگزاری همه‌پرسی، گفت‌وگو با دولت مرکزی را برای دستیابی به توافقی ظرف سه سال آینده آغاز کند.

آقای کوبیس تأکید کرده که جامعه بین‌المللی نیز از چنین گفت‌وگویی استقبال و پشتیبانی خواهد کرد.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد نماینده سازمان ملل ابراز امیدواری کرده که آقای بارزانی حداکثر در چند روز آینده با بررسی این گزینه به سازمان ملل پاسخ دهد.

فواد معصوم» رئیس‌جمهور عراق هم، روز شنبه ۲۵ شهریور، در بیانیه‌ای با اعلام لغو سفرش به نیویورک که قرار بود روز یکشنبه انجام شود، از طرح ابتکاری‌اش درباره بحران به وجود آمده بر سر مسئله همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان خبر داد.

همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان عراق و استان کرکوک قرار است روز سوم مهر برگزار ‌شود.

XS
SM
MD
LG